Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PARALLEL REALITY TECHNOLOGY IN THE CONTEXT OF WAYFINDING AND SIGNAGE DESIGN

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 30, 1117 - 1135, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1176623

Öz

As in every field that technology is related to, the emergence of a new experience occurs thanks to a new device or invention developed. Augmented reality, mixed reality and virtual reality technologies, which are types of experienceable reality, have also taken their place in our lives after the development of devices and software that enable these technologies to be experienced. The development of special equipment for virtual and mixed reality and the coding of software for augmented reality have made these types of reality usable in the fields of education, design, military, marketing and health, especially entertainment.

Until now, types of reality were known as three basic concepts in the context of experience: mixed reality, virtual reality and augmented reality. However, thanks to a newly developed imaging system technology, the concept of parallel reality has taken its place among the types of reality. In this study, parallel reality, which is a new type of reality, is examined through the example of Detroit Metropolitan Airport, the only area where this technology is used, with drawings and visuals describing the working principle of this technology in the context of design.

Kaynakça

  • Akman, M. ve Uçar, T. F. (2020). “Bugünün ve Geleceğin Grafik Tasarımı”, Akdeniz Sanat Dergisi, Sayı 14, s.9-21.
  • Aybek, U. & Taşcıoğlu, M. (2021). “Tren İstasyonlarına ve Raylı Sistemlere Yönelik Yönlendirme Sistemlerinin Tasarım İlkeleri”, Sanat-Tasarım Dergisi, Sayı 12, s.18-24.
  • Aytoğ, E. Ü. (2009). Mimari ve Kentsel Mekanda Grafik Tasarım, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Grafik Tasarım Anasanat Dalı.
  • Berger, J. (2016), Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Codur, M. B. (2014). “Çevreye Grafik Tasarımcı Dokunuşu: Sokak Grafikleri”, Erciyes Sanat, Sayı 3, s.72-81.
  • Dur, B. İ. U. (2011). “Çevresel Grafik Tasarım'ın Uygulama Alanları”. Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 1.4, s.159-178.
  • Koyun, T. (2015). Toplu Taşıma Alanında Çevre Grafiklerinin İncelenmesi Lizbon İstanbul Karşılaştırması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Tasarım Anasanat Dalı.
  • Okcu, B. (2007). Dış Mekanda Grafik Tasarım Uygulamaları ve Hacettepe Üniversitesi Şenlikleri İçin Bir Öneri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • P. H. Dietz and M. Lathrop. (2019). Adaptive Environments With Parallel Reality Displays. In ACM SIGGRAPH 2019 Talks, SIGGRAPH’19. Association for Computing Machinery, doi:10.1145/3306307.3328153.
  • Pilici, E. (2019). “Kent Kimliğinin Kurumsallaşması ve Markalaşması”. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, Sayı 4.9, s.95-107.
  • Taşçıoğlu, M. ve Aydın, D. E. (2015). “Grafik Tasarımın Bilgilendirme ve Yönlendirme Tasarımındaki Rolü ve Londra-Eskişehir Örnekleri Üzerinden Bir İnceleme”. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 5(9), s.227-245.
  • Thomas M. and Evans P. (2003). Exploring the Elements of Design. New York: Thomson Delmar Learning.
  • Topaklı, A. (2022). “Kent Kimliğini Etkileyen Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımları Üzerine Bir Değerlendirme”. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, Sayı 12.3, s.555-576.
  • Türker, O. (2022). Müzelerde Artırılmış Gerçeklik: NFT Uygulamaları Bağlamında Artırılmış Gerçeklik Destekli Müze Uygulaması (Bolu Müzesi Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.

Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 30, 1117 - 1135, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1176623

Öz

Teknolojinin ilişkili olduğu her alanda olduğu gibi yeni bir deneyimin ortaya çıkması, geliştirilen yeni bir cihaz veya buluş sayesinde gerçekleşmektedir. Deneyimlenen gerçeklik türlerinden olan artırılmış gerçeklik, karma gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojileri de bu teknolojilerin deneyimlenmesini sağlayan cihazların ve yazılımların geliştirilmesinden sonra hayatımızda yerini almıştır. Sanal ve karma gerçeklik için özel ekipmanların geliştirilmesi ve artırılmış gerçeklik için yazılımların kodlanması, bu gerçeklik türlerini başta eğlence olmak üzere, eğitim, tasarım, askeri, pazarlama ve sağlık alanlarında kullanılabilir hale getirmiştir.

Bugüne kadar gerçeklik türleri deneyim bağlamında karma gerçeklik, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik olarak üç temel kavram ile ele alınmaktaydı. Ancak yeni geliştirilen bir görüntüleme sistemi teknolojisi sayesinde paralel gerçeklik kavramı, gerçeklik türleri arasında yerini almıştır. Bu çalışmada, yeni bir gerçeklik türü olan paralel gerçeklik, bu teknolojinin kullanıldığı tek alan olan Detroit Metropolitan Havaalanı örneği üzerinden tasarım bağlamında incelenmiş ve paralel gerçekliğin çalışma prensibini anlatan çizimlere ve görsellere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Akman, M. ve Uçar, T. F. (2020). “Bugünün ve Geleceğin Grafik Tasarımı”, Akdeniz Sanat Dergisi, Sayı 14, s.9-21.
  • Aybek, U. & Taşcıoğlu, M. (2021). “Tren İstasyonlarına ve Raylı Sistemlere Yönelik Yönlendirme Sistemlerinin Tasarım İlkeleri”, Sanat-Tasarım Dergisi, Sayı 12, s.18-24.
  • Aytoğ, E. Ü. (2009). Mimari ve Kentsel Mekanda Grafik Tasarım, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Grafik Tasarım Anasanat Dalı.
  • Berger, J. (2016), Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Codur, M. B. (2014). “Çevreye Grafik Tasarımcı Dokunuşu: Sokak Grafikleri”, Erciyes Sanat, Sayı 3, s.72-81.
  • Dur, B. İ. U. (2011). “Çevresel Grafik Tasarım'ın Uygulama Alanları”. Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 1.4, s.159-178.
  • Koyun, T. (2015). Toplu Taşıma Alanında Çevre Grafiklerinin İncelenmesi Lizbon İstanbul Karşılaştırması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Tasarım Anasanat Dalı.
  • Okcu, B. (2007). Dış Mekanda Grafik Tasarım Uygulamaları ve Hacettepe Üniversitesi Şenlikleri İçin Bir Öneri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • P. H. Dietz and M. Lathrop. (2019). Adaptive Environments With Parallel Reality Displays. In ACM SIGGRAPH 2019 Talks, SIGGRAPH’19. Association for Computing Machinery, doi:10.1145/3306307.3328153.
  • Pilici, E. (2019). “Kent Kimliğinin Kurumsallaşması ve Markalaşması”. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, Sayı 4.9, s.95-107.
  • Taşçıoğlu, M. ve Aydın, D. E. (2015). “Grafik Tasarımın Bilgilendirme ve Yönlendirme Tasarımındaki Rolü ve Londra-Eskişehir Örnekleri Üzerinden Bir İnceleme”. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 5(9), s.227-245.
  • Thomas M. and Evans P. (2003). Exploring the Elements of Design. New York: Thomson Delmar Learning.
  • Topaklı, A. (2022). “Kent Kimliğini Etkileyen Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımları Üzerine Bir Değerlendirme”. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, Sayı 12.3, s.555-576.
  • Türker, O. (2022). Müzelerde Artırılmış Gerçeklik: NFT Uygulamaları Bağlamında Artırılmış Gerçeklik Destekli Müze Uygulaması (Bolu Müzesi Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhun Türker 0000-0001-5106-570X

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2022
Kabul Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Türker, O. (2022). Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi. Art-E Sanat Dergisi, 15(30), 1117-1135. https://doi.org/10.21602/sduarte.1176623
AMA Türker O. Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi. Art-e. Aralık 2022;15(30):1117-1135. doi:10.21602/sduarte.1176623
Chicago Türker, Orhun. “Yönlendirme Ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi”. Art-E Sanat Dergisi 15, sy. 30 (Aralık 2022): 1117-35. https://doi.org/10.21602/sduarte.1176623.
EndNote Türker O (01 Aralık 2022) Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi. Art-e Sanat Dergisi 15 30 1117–1135.
IEEE O. Türker, “Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi”, Art-e, c. 15, sy. 30, ss. 1117–1135, 2022, doi: 10.21602/sduarte.1176623.
ISNAD Türker, Orhun. “Yönlendirme Ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi”. Art-e Sanat Dergisi 15/30 (Aralık 2022), 1117-1135. https://doi.org/10.21602/sduarte.1176623.
JAMA Türker O. Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi. Art-e. 2022;15:1117–1135.
MLA Türker, Orhun. “Yönlendirme Ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi”. Art-E Sanat Dergisi, c. 15, sy. 30, 2022, ss. 1117-35, doi:10.21602/sduarte.1176623.
Vancouver Türker O. Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı Bağlamında Paralel Gerçeklik Teknolojisi. Art-e. 2022;15(30):1117-35.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.