Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erdal Erzincan’ın Bağlama Açışlarında Kullandığı Tezene/Mızrap Teknikleri Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 34, 762 - 793
https://doi.org/10.21602/sduarte.1548661

Öz

Nitel yapıda, tarama modelli betimsel bir çalışma olan bu araştırmanın temel amacı, Erdal ER-ZİNCAN’ın bağlama açışlarında kullandığı tezene/mızrap tekniklerini belirlemek ve bu doğrultuda üstadın açış icraları özelinde oluşturduğu icra geleneğini, karakteristiğini ortaya koyabilmektir. Bunun için araştırmanın sınırlılıkları kapsamında belirlenen serbest icralar notaya alınarak bu notalar ve açışların ses kayıtları üzerinden üstadın tezene/mızrap tekniklerini kullanım şekli belirlenmeye ve betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada icra pratiklerinin belirlenmesi için açış formunun tercih edilmesinde bu formun icracıya belli kurallar içinde sunduğu serbestlik alanı kıymetlidir. Ayrıca üstadlık göstergelerinden biri olan açış yapabilmek ya da yapmak, uzun uğraş ve derin bir müzikal birikin gerektiren icralardır. Elde edilen bulgular ışığında Erdal ERZİNCAN’ın tezene/mızrap kullanımı ekseninde bağlamayı/sazı, gelenekselleşmiş kuralları ihmal etmeden fakat bu kurallara sıkı sıkıya bağlı kalmadan ve yeni kurallar da ekleyerek icra ettiğini söylemek mümkündür. İcralarda ki tezene/mızrap vuruş yönlerinin, kullanılan parmak tekniklerine, teller arasındaki geçişlere ve de nağmelerin, ezgilerin akışkanlığını ve dengesini sağlama düşüncesine göre şekillendiği ifade edilebilir. Üstadın sıyırtma, tarama, takma, çırpma ve tezene trili olmak üzere 5 farklı tezene/mızrap tekniği kullandığı ve bu tekniklerden tezene trili’nin diğerlerine göre öne çıktığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Akın, A. ve Culha, C. (2021). Bağlama Düzeni İçin Etütler ve Egzersizler, Konya: Eğitim Yayınevi. Ayın Konuğu. (2017). “Türküleri Yaşayan Adam Erdal Erzincan”, Türkü Life Dergisi, İstanbul: Sayı. 1(6), s. 12-21.
  • Ayyıldız, S. ve Gündoğdu, S. (2021). Anadolu’nun Ezgi Hazinesinden Alıştırmalar 1, (1. Baskı), Ankara: Kitapol Yayınları.
  • Aziz, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, 7. Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Beşiroğlu, Ş. (1999). “Türk Musikisi Çalgı Eğitiminde Metod Kavramı”, 5. İstanbul Türk Müziği Günleri, Türk Müziğinde Eğitim Sempozyumu, 1. Baskı, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, s. 57-64.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Akın 0000-0001-8798-8514

Hüseyin Serdar Çakırer 0000-0003-0770-6287

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Akın, A., & Çakırer, H. S. (2024). Erdal Erzincan’ın Bağlama Açışlarında Kullandığı Tezene/Mızrap Teknikleri Üzerine Bir İnceleme. Art-E Sanat Dergisi, 17(34), 762-793. https://doi.org/10.21602/sduarte.1548661
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.