Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PHENOMENOLOGY OF DIGITAL ART AND ANALYSIS OF TWO WORKS

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 510 - 522, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1596817

Öz

Digital art has emerged as a computer-based art form, evolving with technological advancements. While it can include traditional elements like scanned photographs, it often incorporates digital techniques such as fractal art. Unlike traditional art, digital works can be quickly reproduced, offering speed and versatility in the production process. Artists use pixel and vector-based software to create unique pieces, and as technology advances, digital art has gained wider acceptance, especially in museums. This shift has prompted a new perspective on art, with digital works becoming more integrated into the art world. Alongside this, solutions for the exhibition and preservation of digital art are being developed. Many phenomenologists have contributed to this field, offering insights into artistic experience and providing theoretical frameworks that support the growth of digital art and its recognition.

Kaynakça

  • Atan, A., Uçan, B., Bilsel, Ç. (2015). “Dijital Sanat Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Sayı 26, s.1-14.
  • Beriş, Y. (2022). Dijital Sanat Baskısının Görsel Sanat Olgusuna Etkisi, Doktora Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Ve Tasarım Ana Sanat Dalı Sanat ve Tasarım Doktora Programı.
  • Demir, İ. (2019). Teknolojinin Resim Sanatına Getirdiği Yenilikler Bağlamında Dijital Resim, Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Eronat, S. (2019). 21. Yüzyılda Dijital Sanatta Resmin Yeri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Plastik Sanatlar ve Resim Programı.
  • Hoşgel, Y. (2022). Dijital Sanat Uygulamarının Günümüz Sanatına Yansımaları, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Resim Sanat Dalı.
  • Kahraman Özyılmaz, J. ve Çöklü Aşkın, H. (2023). “Fenomenolojik Bakış, Sanat ve Ezoterik Uzlaşımlar”, Akademik Hassasiyetler Dergisi, Sayı 23, s. 115-135.
  • Keskin, E. (2011). “Sanatsal Deneyim ve Fenomenoloji”, Rh+ Sanat Dergisi, Cilt 84.
  • Sağlamtimur, Z. (2010). “Dijital Sanat”, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 3, s.213-238.
  • Tanyıldızı, B. (2008). Çağdaş Resim Sanatında Dijital Görüntü Estetiği, Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı.
  • Tutar, H. (2023). “Nitel Araştırma Deseni Belirleme Ölçütleri ve Gerekçelendirilmesi”, Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 1, s. 334-355.
  • Wands, B. (2006). Art of the Digital Age, New York, N.Y. Thames, Hudson.

Dijital Sanatın Fenomenolojisi ve İki Eser İncelemesi

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 510 - 522, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1596817

Öz

Dijital sanat, teknolojinin gelişimiyle ortaya çıkan bilgisayar tabanlı bir sanat formu olarak evrimleşmiştir. Fraktal sanat gibi bilgisayar destekli olabileceği gibi, dijital sanat eserleri bazen taranmış fotoğraflar, bazen geleneksel kaynaklardan alınan öğeleri içerebilir. Üretim sürecinde dijital ortamın hızıyla geleneksel sanattan ayrılan dijital sanat, eserlerin kolayca çoğaltılabilir olmasıyla da dikkat çekmiştir. Piksel ve vektör tabanlı yazılımların kullanımıyla çeşitlenen teknikler, sanatçıların kendilerine özgü eserler ortaya koymasına olanak tanımaktadır. Dijital sanata yönelik çalışma yapan sanatçılar, teknolojisinin gelişimiyle eserleri, izleyicilere yeni bir perspektifle yeni sanat anlayışını benimsetme amacıyla izleyicinin de kabul ederliğini kullanarak müzelerin dijital eserlere daha fazla yer vermesini sağlamış ve dijital sanatın kabulünü artırmıştır. Bu gelişmelere paralel olarak, dijital sanat eserlerinin sergilenmesi ve korunmasına yönelik çözümler de geliştirilmektedir. Yapılan birçok çalışmada fenomenologların çalışmaları kaynak olarak kullanılmıştır. Sanatsal deneyime çok yakın olan bu perspektif, birçok fenomenologu resim sanatı üzerine yazmaya, çözümler üretmeye ve örnekler vermeye götürmüştür

Kaynakça

  • Atan, A., Uçan, B., Bilsel, Ç. (2015). “Dijital Sanat Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Sayı 26, s.1-14.
  • Beriş, Y. (2022). Dijital Sanat Baskısının Görsel Sanat Olgusuna Etkisi, Doktora Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Ve Tasarım Ana Sanat Dalı Sanat ve Tasarım Doktora Programı.
  • Demir, İ. (2019). Teknolojinin Resim Sanatına Getirdiği Yenilikler Bağlamında Dijital Resim, Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Eronat, S. (2019). 21. Yüzyılda Dijital Sanatta Resmin Yeri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Plastik Sanatlar ve Resim Programı.
  • Hoşgel, Y. (2022). Dijital Sanat Uygulamarının Günümüz Sanatına Yansımaları, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Resim Sanat Dalı.
  • Kahraman Özyılmaz, J. ve Çöklü Aşkın, H. (2023). “Fenomenolojik Bakış, Sanat ve Ezoterik Uzlaşımlar”, Akademik Hassasiyetler Dergisi, Sayı 23, s. 115-135.
  • Keskin, E. (2011). “Sanatsal Deneyim ve Fenomenoloji”, Rh+ Sanat Dergisi, Cilt 84.
  • Sağlamtimur, Z. (2010). “Dijital Sanat”, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 3, s.213-238.
  • Tanyıldızı, B. (2008). Çağdaş Resim Sanatında Dijital Görüntü Estetiği, Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı.
  • Tutar, H. (2023). “Nitel Araştırma Deseni Belirleme Ölçütleri ve Gerekçelendirilmesi”, Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 1, s. 334-355.
  • Wands, B. (2006). Art of the Digital Age, New York, N.Y. Thames, Hudson.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlayda Erdoğan 0000-0002-0432-8367

Mehmet Özkartal 0000-0002-9079-3977

Erken Görünüm Tarihi 2 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2024
Kabul Tarihi 11 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Erdoğan, İ., & Özkartal, M. (2025). Dijital Sanatın Fenomenolojisi ve İki Eser İncelemesi. Art-e Sanat Dergisi, 18(35), 510-522. https://doi.org/10.21602/sduarte.1596817
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.