Engineering education programs in universities in Turkey, are similar to each other. In the debates on engineering education, in the education given in our country, it has often been expressed that the application especially is incomplete, that there is little co-operation between industry and university, that the graduates are often inadequate in some respects when they get a start in business. In this study, programs of some of the faculties providing mechanical engineering education in Turkey were examined, and the rates of courses such as basic sciences, basic engineering, lectures on specialized field and social sciences in total course load were compared with the theoretical and practical courses. In the survey conducted with people trained in mechanical engineering education in public and private sectors, it was researched whether there was a problem, particularly in the application, or not, and the dimensions of the problem presupposed were tried to be determined. In addition, internships of the students who got engineering education were questioned, and views of the industrial sector on the workplace training program which would be put into practice in technology faculties were studied. In the survey conducted, the working engineers thought that the engineering education which they got met the necessary knowledge and skills partially in working life, and that their present jobs and the education they got partially overlapped and were partially enough. In addition, a widespread perception that there is a problem in engineering education was also received. As a result, the opinions emerged are as follows; recognition of technology faculties was very low, that work integrated training to be applied at these faculties would be very convenient, and that it was believed that this application would definitely be successful
Engineering education Work integrated training Education Practical training
Türkiye'de mühendislik eğitimi veren üniversitelerin programları birbirinin benzeridir. Mühendislik eğitimi ile ilgili tartışmalarda, ülkemizde verilen eğitimde özellikle uygulamanın eksik olduğu, sanayi ile üniversite arasındaki işbirliğinin çok az olduğu, mezunların iş hayatına atıldıklarında bazı konularda yetersiz oldukları çoğunlukla ifade edilmektedir. Bu çalışmada, ülkemizde makina mühendisliği eğitimi veren bazı fakültelerin programları incelenerek, temel bilimler, temel mühendislik, uzmanlık alan ve sosyal bilimler derslerinin, toplam ders yükü içindeki oranları ile teorik ve uygulamalı dersler karşılaştırılmıştır. Kamu ve özel sektörden makina mühendisliği eğitimi almış kişilerle yapılan anket çalışmasıyla da eğitimde, özellikle uygulama konusunda, bir sorun olup olmadığı araştırılmış ve var olduğu düşünülen sorunun boyutları tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca mühendislik eğitimi alan öğrencilerin stajları sorgulanmış ve teknoloji fakültelerinde uygulamaya geçilecek olan İşyeri eğitimi programına endüstrinin bakışı incelenmiştir. Yapılan anket çalışmasında, çalışan mühendisler, aldıkları mühendislik eğitiminin çalışma hayatında gerekli bilgi ve becerileri kısmen karşıladığını, yaptıkları işle aldıkları eğitimin kısmen örtüştüğünü ve kısmen yeterli olduğunu düşünmektedirler. Ayrıca, mühendislik eğitiminde bir sorun olduğu algısının yaygın olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, teknoloji fakültelerinin bilinirliğinin çok az olduğu, bu fakültelerde uygulanacak olan işyeri eğitiminin çok uygun olacağı ve bu uygulamanın kesin bir şekilde başarılı olacağına inanıldığı görüşü ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Özel Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 17 Sayı: 1 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.