Mu’tezile’nin
ortaya çıkışını ve gelişimini daha iyi kavramak, dinî kültürel zemini yanında
içine doğduğu sosyo-kültürel ve siyasî çevrenin ayrıca değerlendirilmesini
gerektirmektedir. Mu’tezilî kurucu kimliğin hem kişiler hem de toplumsal kesim
bağlamında ele alınıp irdelenmesi ve ilgili kimliğin inşaında etkin olan
bilimsel kültürel çevreye ayrıca işaret edilmesi söz konusu değerlendirmeye
dahildir. Mu’tezile’nin kurucuları Vâsıl b. Atâ ile Amr b. Ubeyd’in kişisel
düzeydeki bilimsel merakları, dinî bilgiyi yeniden tanımlama istekleri ve bunu
çevreye yayma arzuları, siyasî hedefleri, kendilerini güçlü şekilde ortaya
çıkaran Araplar dışındaki Müslüman çevre yani mevâlî, yaşadıkları ve Mu’tezile’yi
kurdukları Basra’nın ve onun yakınındaki Kûfe’nin dinî kültürel ve sosyal açıdan
farklılığa izin veren ve siyasî ayrışmayı besleyen, barındıran yapısı, esasen
itikadî bir mezhep olarak Mu’tezile’nin farklılaşması bakımından son derece
önemlidir. Bunun yanı sıra Müslüman toplumda yaşayan mevâlînin dinî,
sosyo-kültürel ve siyasî bütün faaliyetlerinde kadîm İran kültüründen sürekli
destek alması, İran coğrafyasında yer alan ve Yunan felsefî kültürünü yüzyıllar
boyunca muhafaza eden yakınlardaki bilimsel merkezlerin ürettiği dinî-felsefî
nitelikli bilginin doğrudan ya da dolaylı bir şekilde Basra’ya ve Kûfe’ye
ulaşması, müdahaleci tutumunu hiç ihmal etmeyen kadîm İran siyasî kültürünün
dinî/itikadî ayrışma zeminini, ayrışma lehine olmak üzere, belli ölçüde tahkim
etmesi, mu’tezilî farklılaşma bakımından değerlendirilmelidir. Mu’tezile’nin,
ortaya çıktığı dönemde, özellikle ilahî sıfatları nefyederek Emevî iktidarının,
cebri bir siyasî argüman olarak istismar etmesine karşılık yapıp etmeleri konusunda
insan iradesini ayrıca vurgulaması hem dinî/itikadî hem de toplumsal ve siyasî
alanda ciddi değişimlere sebep olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 42 |