Planning of tourism investment and tourist activities across the country are of great importance for tourist areas. The forecasting of tourism demand to region or country should be forecasted primarily for planning. Because, planning not based on demand forecasting cannot be placed on a realistic basis. Demand forecasting is necessary both guiding infrastructure and superstructure investments compatible to this demand and determination of capacity of tourist areas thus eliminating the negative effects of tourism economically and environmentally. As the demand for tourism goods and services are extremely sensitive against effective factors in the tourism sector, the estimate of this sector and the analysis of the factors effecting on this demand are gaining importance. In recent years, it is observed that artificial neural network methods are widely used in demand forecasting and this method has higher forecast performance than the other methods. In this study, artificial neural network forecasting performance is evaluated using six independent variables and it is forecasted monthly demand for tourism in the future. So, with this study it is presented that artificial neural network method can be used easily as an alternative to traditional forecasting methods for practitioners in tourism sector and managers in the position of decision-making through planning for future
Turistik bölgeler için, ülke genelinde turizm yatırımlarının ve turistik faaliyetlerin planlanması büyük önem taşımaktadır. Planlama için öncelikle bölgeye ya da ülkeye yönelik turizm talebinin tahmin edilmesi gerekir. Çünkü talep tahminlerine dayanmayan planlamalar gerçekçi bir temele oturtulamaz. Talep tahminleri bir taraftan bu talebe uyumlu alt ve üst yapı yatırımlarının yönlendirilmesi, diğer taraftan da turistik bölgelerin taşıma kapasitelerinin belirlenmesi, bu sayede de toplumsal, ekonomik ve çevresel açıdan turizmin olumsuz etkilerinin giderilmesi için gereklidir. Turizm sektöründe turistik mal ve hizmetlere yönelik talebin etken faktörlere karsı aşırı duyarlı olması, bu sektördeki tahminleri ve talep üzerinde etkili olan faktörlerin analizini daha önemli duruma getirmektedir. Son yıllarda yapay sinir ağı yönteminin talep tahmininde yoğun olarak kullanıldığı ve bu yöntemin diğerlerine göre genellikle daha yüksek bir tahmin performansı gösterdiği gözlenmektedir. Bu çalışmada, altı bağımsız değişken kullanılarak yapay sinir ağlarının tahmin performansı değerlendirilmiş, gelecek dönemlerdeki aylık turizm talebi tahmin edilmiştir. Böylelikle turizm sektöründeki uygulamacılar ve karar verme konumunda olan yöneticilerin, geleceğe yönelik planlama çalışmalarında geleneksel tahmin yöntemlerine alternatif olarak yapay sinir ağlarını kolaylıkla kullanabilecekleri ortaya konmaya çalışılmıştır
Turizm Talebi Yapay Sinir Ağları Talep Tahmini Hata Testleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 20 Sayı: 2 |