BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Festivallerin Etkinliğine Bağlı Ziyaretçi Kazanımları: Sındırgı Yağcıbedir Festivali Örneği

Yıl 2013, Cilt: 18 Sayı: 2, 213 - 239, 01.06.2013

Öz

Festivals are accepted as the main attractions which are used for change and development of local economy, local culture and social structure. In this research, the benefits of visitors at local festivals were tried to be determined from the perspective of Sındırgı Yağcıbedir Carpet Festival. The research was carried out with data collected from 135 visitors by questionnaire method. According to the findings, the most effective factor in perception of the visitors is general benefits. This is followed by individual benefits factor. However, it was detected that the visitors share the same opinion with the negative consequences of the festivals. The visitors think that

Kaynakça

  • 1. AKOVA, O. (2006), “Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma”, Akademik İncelemeler Dergisi, 1 (2), http://www.aid.sakarya.edu.tr/uploads/Pdf_2006_2_25.pdf, 31.10.2012
  • 2. ALAEDDİNOĞLU, F. (2007), “Van Halkının Turisti ve Turizmi Algılama Şekli”, Coğrafi Bilimler Dergisi, 5 (1), s. 1 – 16.
  • 3. ALAEDDİNOĞLU, F. (2008), “Sivas Kentinde Halkın Turiste ve Turizme Bakışı”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (2), s. 1 – 23.
  • 4. ANDERSSON, T. D., ARMBRECHT, J. and LUNDBERG, E. (2008). “Impacts of Mega-Events on the Economy”, Asian Business and Management, (7), s. 163 – 179.
  • 5. AYDIN, İ., ÇELİK, Y. ve UĞURLUOĞLU, Ö. (2011), “Sağlık Personeli Çalışma Yaşam Kalitesi Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliliği ve Güvenilirliği”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 22 (2), s. 79 – 100.
  • 6. BAUM R., J. ve WALLY, S. (2003), “Strategic Decision Speed and Firm Performance”, Strategic Management Journal, 24 (11), s. 1107 – 1129.
  • 7. BAYRAK, G. Ö. (2011), “Festival Motivators and Consequences: A Case of Efes Pilsen Blues Festival, Turkey”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 22 (3), s. 378 – 389.
  • 8. BERTAN, S. (2009), “Turizmin Çevre Üzerinde Yarattığı Etkiler: Pamukkale Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20 (2), s. 204 – 214.
  • 9. CHHABRA, D. (2001), Heritage Tourism: An Analysis of Perceived Authenticity and Economic Impact of the Scottish Highland Games in North Caroline, (Doctorate Thesis: Umı.3030030). Department Of Forestry, North Caroline State University.
  • 10. CROMPTON, J. L. and MCKAY, S. L. (1997), “Motives of Visitors Attending Festival Events”, Annals of Tourism Research, 24 (2), s. 425 – 439.
  • 11. ÇAKIR, M. (2009), “Festival Turizmi”, http://m-cakir.blogspot.com/ 2009/02/festival-turizmi_04.html, 21.02.2012
  • 12. ÇULHA, O. (2008), “Kültür Turizmi Kapsamında Destekleyici Turistik Ürün Olarak Deve Güreşi Festivalleri Üzerine Bir Alan Çalışması”, Journal of Yasar University, 3 (12), s. 1827-1852.
  • 13. DEERY, M. and JAGO, L. (2010), “Social Impacts of Events and the role of Anti-Social Behaviour”, International Journal of Event and Festival Management, 1 (1), s. 8 – 28.
  • 14. DEMİR, Ş. Ş. (2010), “Çekici Faktörlerin Destinasyon Seçimine Etkisi: Dalyan Örneği”, Ege Akademik Bakış, 10 (3), s. 1041 – 1054.
  • 15. DUFFY, M. (2005), “Performing Identity Within a Multicultural Framework”, Social and Cultural Geography, 6 (5), s. 677 – 692.
  • 16. ERGÜN, E. (2003), İşletmelerdeki Kültürel Özelliklerin Örgüt Performansına Etkisi Üzerine Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gebze İleri teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • 17. FLEISCHER, A. and FELSENSTEIN, D. (2002), “Cost-Benefit Analysis Using Economic Surpluses: A Case Study of a Televised Event”, Journal of Cultural Economics, 26 (2), s. 139 – 156.
  • 18. HAMŞIOĞLU, A. B. (2011), “Pazar Yönlülük, Kalite Yönlülük ve İşletme Performansı İlişkisi: İlaç Sektöründe Yapılan Bir Çalışma”, Ege Akademik Bakış, 11 (1), s. 91 – 101.
  • 19. HATTIE, J. (1985), “Methodology Review: Assessing Unidimensionality of Tests and Items”, Applied Pscychological Measurement, 9 (2), s. 139 – 164.
  • 20. HOUGHTON, M. (2001), “The Propensity of Wine Festivals to Encourage Subsequent Winery Visitation”, International Journal of Wine Marketing, 13 (3), s. 32 – 41.
  • 21. http://tr.wikipedia.org/wiki/Yağcıbedir_Halıları, 15.10.2012
  • 22. http://www.balikesir.com.tr, 15.10.2012
  • 23. http://www.sindirgi.bel.tr/index.php?option=com_content&task=view&i d=17&Itemid=32, 15.10.2012
  • 24. http://www.tarimziraat.com, 04.03.2012
  • 25. KALAYCI, Ş. (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2.Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd., Ankara.
  • 26. KIZILIRMAK, İ. (2006), “Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme”, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (15), s. 181 – 196.
  • 27. KOZOROG, M. (2011), “Festival Tourism and Production of Locality in a Small Slovenian Town”, Journal of Tourism and Cultural Change, 9 (4), s. 298 – 319.
  • 28. LEE, I., ARCODIA, C. and LEE, T. J. (2012), “Benefits of Visiting a Multicultural Festival: The Case of South Korea”, Tourism Management, (33), s. 334 – 340.
  • 29. LITVIN, S. W. and FETTER, E. (2006), “Can a Festival be too Successful? A Review of Spoleto, USA”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (1), s. 41 – 49.
  • 30. MC CLINCHEY, K.A. (2008), “Urban Etnic Festivals, Neighbourhoods and the Multiple Realities of Marketing Place”, Journal of Travel and Tourism Marketing, 25 (3), s. 251 – 264.
  • 31. MC DONNEL, I., JOHNNY, A. ve O’TOOLE, W. (1998), Festival and Special Event Management, John Wiley & Sons Australia Ltd., Brisbane.
  • 32. ÖZDEMİR, G. and ÇULHA, O. (2009), Satisfaction and Loyality of Festival Visitors”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 20 (2), s. 359 – 373.
  • 33. ÖZDEMİR, M. A. ve KERVANKIRAN, İ. (2011), “Turizm ve Turizmin Etkileri Konusunda Yerel Halkın Yaklaşımlarının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği”, Marmara Coğrafya Dergisi, (24), s. 1 – 25.
  • 34. ÖZUTKU, H. ve ÇETİNKAYA, M. (2012), “Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi ve Firma Performansı Arasındaki İlişkide İçsel ve Dışsal Uyumun Moderatör Etkisi: Türk Otomotiv Sektöründe Bir Alan Araştırması”, Ege Akademik Bakış, Temmuz, 12 (3), s. 351 – 367.
  • 35. PECHLANER, H. (2000), “Cultural Heritage and Destination Management in the Mediterranean”, Thunderbird International Business Review, 42 (4), s. 409 – 426.
  • 36. SEÇİLMİŞ, C. (2011), “Ziyaretçilerin Gözüyle Eskişehir Turizmi’nin Gelişmesini Etkileyen Sorunlar”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 3 (3), s. 37 – 57.
  • 37. SHYLLON, F. (2007), “Argungu Fishing Festival in Northwestern Nigeria: Promoting the Idea of a Sustainable Cultural Fest”, International Journal of Cultural Property, (14), s. 329 – 337.
  • 38. TAVŞANCIL, E. (2010), Tutumların Ölçülmesi ve SPPS İle Veri Analizi, (4. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 39. VODEP, K., SEDMAK, G. and BREZOVEC, A. (2010), “Inclusion of Cultural Heritage in the Destination Product in Istra”, Biennial International Congress. Tourism & Hospitality Industry, Faculty of Tourism and Hospitality Management in Opatija, Croatia, s. 226 – 236.
  • 40. YAN, Q., ZHANG, H. and LI, M. (2012), “Programing Quality of Festivals: Conceptualization, Measurement, and Relation to Consequences”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24 (4), s. 653 – 673.
  • 41. ZEYREKLİ, S. ve EKİZCELEROĞLU, R. (2007), “Avrupa Birliği Bağlamında Hizmette Yerellik (Subsidiarite) İlkesi ve İlkenin Türkiye Açısından Ele Alınması”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 16 (3), s. 29 – 48.

YEREL FESTİVALLERİN ETKİNLİĞİNE BAĞLI ZİYARETÇİ KAZANIMLARI: SINDIRGI YAĞCIBEDİR FESTİVALİ ÖRNEĞİ

Yıl 2013, Cilt: 18 Sayı: 2, 213 - 239, 01.06.2013

Öz

Festivaller; yerel ekonominin, yerel kültürün ve sosyal yapının değişmesi ve gelişmesinde kullanılan önemli çekicilikler olarak kabul edilir. Bu araştırmada, yerel festivallerdeki ziyaretçi kazanımları, Sındırgı Yağcıbedir Halı Festivali örneği perspektifinden belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma, 135 ziyaretçiden anket yöntemiyle toplanan verilerle gerçekleştirilmiştir. Bulgulara göre, ziyaretçilerin algılarında en etkili faktör genel kazanımlardır. Bunu, kişisel kazanımlar faktörü takip etmektedir. Bununla birlikte, festivallerin olumsuz etkileri konusunda, ziyaretçilerin hemfikir oldukları saptanmıştır. Ziyaretçiler; festivalin amacına uygun düzenlenmediğini ve suistimâl edildiğini düşünmektedirler. Diğer taraftan, festivallerde ziyaretçi kazanımları ile katılımcılara ilişkin bazı demografik değişkenler arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. AKOVA, O. (2006), “Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma”, Akademik İncelemeler Dergisi, 1 (2), http://www.aid.sakarya.edu.tr/uploads/Pdf_2006_2_25.pdf, 31.10.2012
  • 2. ALAEDDİNOĞLU, F. (2007), “Van Halkının Turisti ve Turizmi Algılama Şekli”, Coğrafi Bilimler Dergisi, 5 (1), s. 1 – 16.
  • 3. ALAEDDİNOĞLU, F. (2008), “Sivas Kentinde Halkın Turiste ve Turizme Bakışı”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (2), s. 1 – 23.
  • 4. ANDERSSON, T. D., ARMBRECHT, J. and LUNDBERG, E. (2008). “Impacts of Mega-Events on the Economy”, Asian Business and Management, (7), s. 163 – 179.
  • 5. AYDIN, İ., ÇELİK, Y. ve UĞURLUOĞLU, Ö. (2011), “Sağlık Personeli Çalışma Yaşam Kalitesi Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliliği ve Güvenilirliği”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 22 (2), s. 79 – 100.
  • 6. BAUM R., J. ve WALLY, S. (2003), “Strategic Decision Speed and Firm Performance”, Strategic Management Journal, 24 (11), s. 1107 – 1129.
  • 7. BAYRAK, G. Ö. (2011), “Festival Motivators and Consequences: A Case of Efes Pilsen Blues Festival, Turkey”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 22 (3), s. 378 – 389.
  • 8. BERTAN, S. (2009), “Turizmin Çevre Üzerinde Yarattığı Etkiler: Pamukkale Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 20 (2), s. 204 – 214.
  • 9. CHHABRA, D. (2001), Heritage Tourism: An Analysis of Perceived Authenticity and Economic Impact of the Scottish Highland Games in North Caroline, (Doctorate Thesis: Umı.3030030). Department Of Forestry, North Caroline State University.
  • 10. CROMPTON, J. L. and MCKAY, S. L. (1997), “Motives of Visitors Attending Festival Events”, Annals of Tourism Research, 24 (2), s. 425 – 439.
  • 11. ÇAKIR, M. (2009), “Festival Turizmi”, http://m-cakir.blogspot.com/ 2009/02/festival-turizmi_04.html, 21.02.2012
  • 12. ÇULHA, O. (2008), “Kültür Turizmi Kapsamında Destekleyici Turistik Ürün Olarak Deve Güreşi Festivalleri Üzerine Bir Alan Çalışması”, Journal of Yasar University, 3 (12), s. 1827-1852.
  • 13. DEERY, M. and JAGO, L. (2010), “Social Impacts of Events and the role of Anti-Social Behaviour”, International Journal of Event and Festival Management, 1 (1), s. 8 – 28.
  • 14. DEMİR, Ş. Ş. (2010), “Çekici Faktörlerin Destinasyon Seçimine Etkisi: Dalyan Örneği”, Ege Akademik Bakış, 10 (3), s. 1041 – 1054.
  • 15. DUFFY, M. (2005), “Performing Identity Within a Multicultural Framework”, Social and Cultural Geography, 6 (5), s. 677 – 692.
  • 16. ERGÜN, E. (2003), İşletmelerdeki Kültürel Özelliklerin Örgüt Performansına Etkisi Üzerine Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gebze İleri teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • 17. FLEISCHER, A. and FELSENSTEIN, D. (2002), “Cost-Benefit Analysis Using Economic Surpluses: A Case Study of a Televised Event”, Journal of Cultural Economics, 26 (2), s. 139 – 156.
  • 18. HAMŞIOĞLU, A. B. (2011), “Pazar Yönlülük, Kalite Yönlülük ve İşletme Performansı İlişkisi: İlaç Sektöründe Yapılan Bir Çalışma”, Ege Akademik Bakış, 11 (1), s. 91 – 101.
  • 19. HATTIE, J. (1985), “Methodology Review: Assessing Unidimensionality of Tests and Items”, Applied Pscychological Measurement, 9 (2), s. 139 – 164.
  • 20. HOUGHTON, M. (2001), “The Propensity of Wine Festivals to Encourage Subsequent Winery Visitation”, International Journal of Wine Marketing, 13 (3), s. 32 – 41.
  • 21. http://tr.wikipedia.org/wiki/Yağcıbedir_Halıları, 15.10.2012
  • 22. http://www.balikesir.com.tr, 15.10.2012
  • 23. http://www.sindirgi.bel.tr/index.php?option=com_content&task=view&i d=17&Itemid=32, 15.10.2012
  • 24. http://www.tarimziraat.com, 04.03.2012
  • 25. KALAYCI, Ş. (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2.Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd., Ankara.
  • 26. KIZILIRMAK, İ. (2006), “Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme”, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (15), s. 181 – 196.
  • 27. KOZOROG, M. (2011), “Festival Tourism and Production of Locality in a Small Slovenian Town”, Journal of Tourism and Cultural Change, 9 (4), s. 298 – 319.
  • 28. LEE, I., ARCODIA, C. and LEE, T. J. (2012), “Benefits of Visiting a Multicultural Festival: The Case of South Korea”, Tourism Management, (33), s. 334 – 340.
  • 29. LITVIN, S. W. and FETTER, E. (2006), “Can a Festival be too Successful? A Review of Spoleto, USA”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (1), s. 41 – 49.
  • 30. MC CLINCHEY, K.A. (2008), “Urban Etnic Festivals, Neighbourhoods and the Multiple Realities of Marketing Place”, Journal of Travel and Tourism Marketing, 25 (3), s. 251 – 264.
  • 31. MC DONNEL, I., JOHNNY, A. ve O’TOOLE, W. (1998), Festival and Special Event Management, John Wiley & Sons Australia Ltd., Brisbane.
  • 32. ÖZDEMİR, G. and ÇULHA, O. (2009), Satisfaction and Loyality of Festival Visitors”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 20 (2), s. 359 – 373.
  • 33. ÖZDEMİR, M. A. ve KERVANKIRAN, İ. (2011), “Turizm ve Turizmin Etkileri Konusunda Yerel Halkın Yaklaşımlarının Belirlenmesi: Afyonkarahisar Örneği”, Marmara Coğrafya Dergisi, (24), s. 1 – 25.
  • 34. ÖZUTKU, H. ve ÇETİNKAYA, M. (2012), “Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi ve Firma Performansı Arasındaki İlişkide İçsel ve Dışsal Uyumun Moderatör Etkisi: Türk Otomotiv Sektöründe Bir Alan Araştırması”, Ege Akademik Bakış, Temmuz, 12 (3), s. 351 – 367.
  • 35. PECHLANER, H. (2000), “Cultural Heritage and Destination Management in the Mediterranean”, Thunderbird International Business Review, 42 (4), s. 409 – 426.
  • 36. SEÇİLMİŞ, C. (2011), “Ziyaretçilerin Gözüyle Eskişehir Turizmi’nin Gelişmesini Etkileyen Sorunlar”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 3 (3), s. 37 – 57.
  • 37. SHYLLON, F. (2007), “Argungu Fishing Festival in Northwestern Nigeria: Promoting the Idea of a Sustainable Cultural Fest”, International Journal of Cultural Property, (14), s. 329 – 337.
  • 38. TAVŞANCIL, E. (2010), Tutumların Ölçülmesi ve SPPS İle Veri Analizi, (4. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 39. VODEP, K., SEDMAK, G. and BREZOVEC, A. (2010), “Inclusion of Cultural Heritage in the Destination Product in Istra”, Biennial International Congress. Tourism & Hospitality Industry, Faculty of Tourism and Hospitality Management in Opatija, Croatia, s. 226 – 236.
  • 40. YAN, Q., ZHANG, H. and LI, M. (2012), “Programing Quality of Festivals: Conceptualization, Measurement, and Relation to Consequences”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24 (4), s. 653 – 673.
  • 41. ZEYREKLİ, S. ve EKİZCELEROĞLU, R. (2007), “Avrupa Birliği Bağlamında Hizmette Yerellik (Subsidiarite) İlkesi ve İlkenin Türkiye Açısından Ele Alınması”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 16 (3), s. 29 – 48.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

  Yrd.doç.dr.kudret Gül Bu kişi benim

Yrd.doç.dr.barış Erdem Bu kişi benim

Öğr.Gör.Melike Gül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gül, .Y., Erdem, Y., & Gül, Ö. (2013). YEREL FESTİVALLERİN ETKİNLİĞİNE BAĞLI ZİYARETÇİ KAZANIMLARI: SINDIRGI YAĞCIBEDİR FESTİVALİ ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 213-239.