Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

USING FAILURE MODES AND EFFECTS ANALYSIS TO IMPROVE AIRPORT CARBON ACCREDITATION PROCESS APPLICATIONS

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 4, 1013 - 1030, 30.10.2017

Öz

At the present day, one of early in environment problems which threaten the world is global warming. The main factor of global warming is carbondioxide in this context companies want to reduce carbon emission. Although GHG emission will be increase incoming year, the aim in 2050 to reduce emission levels by 80 percent of what they were in 1990.

The purpose of this study to help companies prepare a GHG inventory, to investigate airport carbon accreditation process applications and to offer suggestions for improvement. In this context, Failure Modes and Effects Analysis (FMEA) has been done to investigate causes of carbon emission in TAV Izmir Adnan Menderes Airport. According to Failure Modes and Effects Analysis (FMEA), risks were considered and suggestions for improvement were offered. Until now, in order to improve carbon accreditation process by using this method is not documented in the literature.

According to findings in this study, some contributions are included: revising the process systematically, identification of weaknesses, determining the impact that reason of carbon emission and critical point, the development of communication within the company with teamwork, the elimination of negativity and it has affected the company’s image in a positive way.

Kaynakça

  • ACA (2012), Airport Carbon Accreditation Guidance Document, Manchester, http://www.airportcarbonaccredited.o rg, (Erişim tarihi: 01.07.2017).
  • ACI, (2009), Airports Council International Guidance Manual: Airport Greenhouse Gas Emissions Management, ACI World Environment Standing Committee, 1st Edition, www.aci.aero, (Erişim tarihi: 01.07.2017).
  • Airports Council International Europe (2009), Airport Carbon Accreditation Scheme, Scheme Documentation & Guidance, Manchester.
  • Akın, B., Erol, V., ve Çetin, C. (1998) Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • EPA. (1999), Emission Inventory Improvement Program, Volume VI: Quality Assurance/Quality Control, U.S. Environmental Protection Agency
  • FMEA, (2016) http://homepages.cae.wisc.edu/~me3 49/fmea/fmea%20handout.pdf (Erişim tarihi: 01.07.2017).
  • GHG (2004) The Greenhouse Gas Protocol A Corporate Accounting and Reporting Standard Revised Edition., http://www.ghgprotocol.org/standard s/corporate-standard, (Erişim tarihi: 01.07.2017).
  • IPIECA. (2003), Petroleum Industry Guidelines for Reporting Greenhouse Gas Emissions, International Petroleum Industry Environmental Conservation Association, London.
  • TAV İzmir Terminal Operation Co. (2009), GHG Inventory Report, İzmir. Terminal Operasyon Merkezi El Kitapçığı, (2009), İzmir.
  • WBCSD. (2001), The Cement CO2 Protocol: CO2 Emissions Monitoring and Reporting Protocol for the Cement Industry, World Business Council for Sustainable Development: Working Group Cement, Geneva.
  • World Resources Institute and World Business Council for Sustainable Development (2004), The Greenhouse Gas Protocol A Corporate Accounting and Reporting Standard, USA.
  • WRI. (2002), Working 9 to 5 on Climate Change: An Office Guide, World Resources Institute, Washington DC.
  • WRI. (2003), Renewable Energy Certificates: An Attractive Means for Corporate Customers to Purchase Renewable Energy, World Resources Institute, Washington DC.

HAVALİMANI KARBON AKREDİTASYONU SÜRECİ UYGULAMALARININ İYİLEŞTİRİLMESİNDE HATA TÜRÜ VE ETKİLERİ ANALİZİNİN KULLANILMASI

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 4, 1013 - 1030, 30.10.2017

Öz

Günümüzde Dünya’yı tehdit eden sorunların en başlarında yer alan çevre sorunlarından biri küresel ısınmadır. Küresel ısınmanın ana faktörü karbondioksit olup, şirketler bu bağlamda karbon emisyonunu azaltmak istemektedir. Sera gazı emisyonlarının önümüzdeki yıllarda artacak olmasına rağmen, temel amaç 2050 yılında 1990 yılındaki emisyon seviyesinin %80 altına inilmesidir.

Çalışmanın amacı, şirketlerin karbon envanteri oluşturmasına yardımcı olmak, havalimanı karbon akreditasyon sürecindeki uygulamalarını incelemek ve iyileştirme önerileri sunmaktır. Bu bağlamda TAV İzmir Adnan Menderes Havalimanı’nda karbon emisyonu nedenlerinin incelenmesi için Hata Türü ve Etkileri Analizi (HTEA) uygulanmıştır. Hata Türü ve Etkileri Analizi’ne (HTEA) göre riskler dikkate alınmış ve iyileştirme önerileri sunulmuştur. Şimdiye kadar karbon akreditasyon sürecinin iyileştirilmesi amacıyla bu yöntemin kullanılması örneklerine literatürde rastlanılmaması çalışmanın önemini artırmaktadır.

Çalışmadan elde edilen bulgular ışığında, sağlanan katkılar şunlardır: sürecin sistematik olarak gözden geçirilmesi, zayıf yanların tespit edilmesi, karbon emisyonuna etki eden nedenler ve kritik noktaların belirlenmesi, takım çalışması ile şirket içi iletişimin geliştirilmesi, olumsuzluklarının giderilmesi ve şirket imajını olumlu yönde etkilemesidir.

Kaynakça

  • ACA (2012), Airport Carbon Accreditation Guidance Document, Manchester, http://www.airportcarbonaccredited.o rg, (Erişim tarihi: 01.07.2017).
  • ACI, (2009), Airports Council International Guidance Manual: Airport Greenhouse Gas Emissions Management, ACI World Environment Standing Committee, 1st Edition, www.aci.aero, (Erişim tarihi: 01.07.2017).
  • Airports Council International Europe (2009), Airport Carbon Accreditation Scheme, Scheme Documentation & Guidance, Manchester.
  • Akın, B., Erol, V., ve Çetin, C. (1998) Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • EPA. (1999), Emission Inventory Improvement Program, Volume VI: Quality Assurance/Quality Control, U.S. Environmental Protection Agency
  • FMEA, (2016) http://homepages.cae.wisc.edu/~me3 49/fmea/fmea%20handout.pdf (Erişim tarihi: 01.07.2017).
  • GHG (2004) The Greenhouse Gas Protocol A Corporate Accounting and Reporting Standard Revised Edition., http://www.ghgprotocol.org/standard s/corporate-standard, (Erişim tarihi: 01.07.2017).
  • IPIECA. (2003), Petroleum Industry Guidelines for Reporting Greenhouse Gas Emissions, International Petroleum Industry Environmental Conservation Association, London.
  • TAV İzmir Terminal Operation Co. (2009), GHG Inventory Report, İzmir. Terminal Operasyon Merkezi El Kitapçığı, (2009), İzmir.
  • WBCSD. (2001), The Cement CO2 Protocol: CO2 Emissions Monitoring and Reporting Protocol for the Cement Industry, World Business Council for Sustainable Development: Working Group Cement, Geneva.
  • World Resources Institute and World Business Council for Sustainable Development (2004), The Greenhouse Gas Protocol A Corporate Accounting and Reporting Standard, USA.
  • WRI. (2002), Working 9 to 5 on Climate Change: An Office Guide, World Resources Institute, Washington DC.
  • WRI. (2003), Renewable Energy Certificates: An Attractive Means for Corporate Customers to Purchase Renewable Energy, World Resources Institute, Washington DC.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Göktaş 0000-0001-5552-1813

Cenk Özler 0000-0001-7773-2216

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Göktaş, P., & Özler, C. (2017). HAVALİMANI KARBON AKREDİTASYONU SÜRECİ UYGULAMALARININ İYİLEŞTİRİLMESİNDE HATA TÜRÜ VE ETKİLERİ ANALİZİNİN KULLANILMASI. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 1013-1030.