With the developments in technology, the formation and change of urban identity has been accelerated. Previously the city's historical, cultural, sociological was unfamiliar for individuals with the internet technology and social media features with the help of urban identity and being an idea about changing identity for the city and evolving. This change in information and communication technologies manifests itself not only in urban identity, but in all social, political, economic and cultural spheres affecting human life. People who have reached a fast pace of knowledge can follow the speed of change in the world and are influential on this change. University students are more advantageous than other individuals at the point of accessing information and using internet technology. Particularly students who use social media very intensively share photographs and travel notes related to the historical and cultural places of the city. Thus, other individuals and university students are made aware of urban identity. In this research, it was aimed to determine the level of university students' adoption of urban identity and to determine the relationship between urban identity and using internet. The theoretical framework of the research will be prepared from the data obtained from domestic and foreign sources. Within the scope of the field survey, Kahramanmaraş Sütçü İmam University will apply a questionnaire on the using internet of the students of the Faculty of Economics and Administrative Sciences and the adoption of urban identity. Factor analysis will first be conducted on the questionnaires, and the relationship between the hypothesis of meaningful differences in the new variables and the adoption of internet use-city identity will be tested. When hypotheses are tested, they will benefit from the SPSS program.
City Urban Identity Digitization Internet University Students
Teknolojideki gelişmeler ile birlikte kent kimliğinin oluşumu ve değişimi hızlanmıştır. Daha önce kentin tarihi, kültürel, sosyolojik özelliklerini bilmeyen bireyler internet teknolojisi ve sosyal medya yardımı ile kent kimliği ile ilgili fikir sahibi olmakta ve kentte ilişkin kimlik değişmekte ve gelişmektedir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan bu değişim sadece kent kimliğinde değil insan yaşamına etki eden tüm sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel alanlarda kendini göstermektedir. Bilgiye hızlı bir şekilde ulaşan insanlar dünyadaki değişimin hızını takip edebilmekte ve bu değişim üzerinde etkide bulunmaktadır. Üniversite öğrencileri bilgiye ulaşma ve internet teknolojisini kullanma noktasında diğer bireylerden daha avantajlı durumdadır. Özellikle sosyal medyayı çok yoğun kullanan öğrenciler kentin tarihi ve kültürel yerleri ile ilgili fotoğraf ve gezi notlarını paylaşmaktadır. Böylece diğer bireylerin ve üniversite öğrencilerinin kent kimliği konusunda bilinçlenmesi sağlanmaktadır. Bu araştırma ile üniversite öğrencilerinin kent kimliğini benimseme düzeyinin tespit edilmesi ve kent kimliği ile internet kullanımı arasındaki ilişkiyi belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın teorik çerçevesi yerli ve yabancı kaynaklardan elde edilen veriler ile hazırlanacaktır. Alan araştırması kapsamında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerine internet kullanımı ve kent kimliğinin benimsenmesi ile ilgili bir anket uygulanacaktır. Anket soruları ile ilgili öncelikle faktör analizi yapılacak ve sonrasında elde edilen yeni değişkenlerde anlamlı farklılık hipotezleri ve internet kullanımı-kent kimliğinin
benimsenmesi ilişkisi test edilecektir. Hipotezler test edilirken SPSS programından faydalanılacaktır.
Kent Kent Kimliği Dijitalleşme İnternet Üniversite Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: Kayfor 15 Özel Sayısı |