Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FARKLI GELİŞİM DÜZEYLERİNDEKİ BİREYLER ÜZERİNDE INTERNET BAĞIMLILIĞININ ETKİLERİ

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: Kayfor 15 Özel Sayısı, 2391 - 2404, 30.12.2017

Öz

İnsanoğlunun ihtiyaçları doğrultusunda teknolojinin hızla ilerlediği görülmektedir. Teknolojinin kolaylık sağlaması insanları teknoloji kullanmaya yönlendirmektedir. Teknoloji ile birlikte Internet’in gelişimi, aslında iletişimin arttırılması ve bilgi paylaşmak amaçlı ortaya çıkmış ve hızla yaygınlaşmıştır. Teknolojinin ve Internet’in yoğun kullanılması sonucunda, Internet bağımlılık yapan araç olarak ilk defa Goldberg tarafından 1996 yılında ortaya atılmıştır. Bu çalışmanın amacı; Internet bağımlılığı ile Internet bağımlılığını etkileyen etmenler arasında yapılan araştırmaları değerlendirmek, Türkiye’de ve dünyada konu ile ilgili üretilmiş çözüm önerileri hakkında yapılan çalışmaları ortaya koymaktır. Çalışma kapsamında 2010-2017 arasında Internet bağımlılığı ile ilgili yazılan makale, bildiri, vb. yazıların yanı sıra Türkiye İstatistik Kurumu'ndan elde edilen verilerden de yararlanılmıştır. Çalışmada; incelenen çalışmalar Internet bağımlılığı olan bireylerin sağlık, eğitim, psiko-sosyal vb. açıdan negatif etkilenmekte olduğunu ve kontrolsüz Internet kullanan bireylerde siber zorbalık durumu gözlemlenebildiğini ortaya koymaktadır. Çalışmada Internet bağımlılığı ile mücadele edilebilmesi için stratejiler, eğitim politikaları ve bu konuda devletin sorumlukları ile Internet bağımlılığı tedavi yöntemleri de ele alınmıştır. Çalışma kapsamında bireye, toplum hayatına ve kamuya yansıyan etkilerden de bahsedilmiştir.

Kaynakça

  • AKBULUT, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve Internet kullanımının gelişimsel sonuçları, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2).
  • AKÇAY, D., ÖZCEBE, H. (2012). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve ailelerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıklarının değerlendirilmesi, Çocuk Dergisi, 12(2), 66-71.
  • BATIGÜN, A. D., HASTA, D. (2010). Internet bağımlılığı: Yalnızlık ve kişilerarası ilişki tarzları açısından bir değerlendirme, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(3), 213-219.
  • BOYSAN, M., KUSS, D. J., BARUT, Y., AYKÖSE, N., GÜLEÇ, M., ÖZDEMİR, O. (2017). Psychometric Properties of The Turkish Version of the Internet Addiction Test (IAT). Addictive Behaviors, 64.
  • BOZKURT, H., ŞAHİN, S., ZOROĞLU, S. (2016). İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi, 6 (3), 235-247.
  • ÇELİK, A., ÇELEN, F. K., SEFEROĞLU, S. S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Internet Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, XVI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 5 - 7 Şubat 2014 Mersin Üniversitesi.
  • EKŞİ, F. (2012). Narsistik kişilik özelliklerinin internet bağımlılığı ve siber zorbalığı yordama düzeyinin yol analizi ile incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1683-1706. ESEN, E., SİYEZ, D. M. (2011). Ergenlerde Internet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 127-138.
  • GÜMÜŞ, A. B., ŞIPKIN, S. , TUNA, A., KESKİN, G. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Problemli Internet Kullanımı, Şiddet Eğilimi ve Bazı Demografik Değişkenler Arasındaki İlişki, TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(6).
  • KOÇ, P. (2017). Internet Addiction and Subjective Well-Being in University Students, Journal of Positive Psychology and Wellbeing, 1(1).
  • KÖKSAL, Y. (2015). Internet Bağımlılığı ile Internetten Alışveriş İlişkisi Üzerine Bir İncelenme; Üniversite Öğrencileri Uygulaması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 117-130.
  • REİSOĞLU, İ. , GEDİK, N., GÖKTAŞ, Y. (2013). Öğretmen Adaylarının Özsaygı ve Duygusal Zekâ Düzeylerinin Problemli Internet Kullanımıyla İlişkisi, Eğitim ve Bilim, 38(170).
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2017). Konularına Göre İstatistikler, Erişim tarihi 19.05.2017; Erişim adresi: http://www. tuik. gov. tr/PreTablo. do?alt_id=1028.
  • YAMAN, E., & PEKER, A. (2012). Ergenlerin Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyete İlişkin Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 819-833.
  • YOUNG, K. S. (1998). Caught in the Net. New York: John Wiley & Sons.
  • ZORBAZ, O. (2013). Lise Öğrencilerinin Problemli Internet Kullanımının Sosyal Kaygı ve Akran İlişkileri Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

EFFECTS OF INTERNET ADDICTION ON INDIVIDUALS IN DIFFERENT DEVELOPMENT LEVELS

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: Kayfor 15 Özel Sayısı, 2391 - 2404, 30.12.2017

Öz

Technology is rapidly advancing in accordance with the needs of humans. The convenience of technology leads people to use technology. The development of the Internet with technology has in fact been the result of increased communication and sharing of information, and has become widespread. Because of the intensive use of technology and the Internet, Goldberg first introduced the Internet in 1996 as an addictive tool. The purpose of this study is to evaluate the research on the factors affecting Internet addiction and on the solutions proposed in Turkey and in the world. Within the scope of the study, articles written between 2010-2017 on Internet addiction, papers, etc. and the statistical data obtained from the Turkish Statistical Institute are analyzed. In the study, strategies, educational methods and the responsibilities of the state for combating Internet addiction and for the ailment of Individuals with Internet dependency are reviewed. Individuals using uncontrolled Internet have been observed to be influenced negatively and cyber-bullying. In the scope of the study, the effects of Internet addiction on individuals, society and the public are also mentioned.

Kaynakça

  • AKBULUT, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve Internet kullanımının gelişimsel sonuçları, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2).
  • AKÇAY, D., ÖZCEBE, H. (2012). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve ailelerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıklarının değerlendirilmesi, Çocuk Dergisi, 12(2), 66-71.
  • BATIGÜN, A. D., HASTA, D. (2010). Internet bağımlılığı: Yalnızlık ve kişilerarası ilişki tarzları açısından bir değerlendirme, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(3), 213-219.
  • BOYSAN, M., KUSS, D. J., BARUT, Y., AYKÖSE, N., GÜLEÇ, M., ÖZDEMİR, O. (2017). Psychometric Properties of The Turkish Version of the Internet Addiction Test (IAT). Addictive Behaviors, 64.
  • BOZKURT, H., ŞAHİN, S., ZOROĞLU, S. (2016). İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi, 6 (3), 235-247.
  • ÇELİK, A., ÇELEN, F. K., SEFEROĞLU, S. S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Internet Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, XVI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 5 - 7 Şubat 2014 Mersin Üniversitesi.
  • EKŞİ, F. (2012). Narsistik kişilik özelliklerinin internet bağımlılığı ve siber zorbalığı yordama düzeyinin yol analizi ile incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1683-1706. ESEN, E., SİYEZ, D. M. (2011). Ergenlerde Internet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 127-138.
  • GÜMÜŞ, A. B., ŞIPKIN, S. , TUNA, A., KESKİN, G. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Problemli Internet Kullanımı, Şiddet Eğilimi ve Bazı Demografik Değişkenler Arasındaki İlişki, TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(6).
  • KOÇ, P. (2017). Internet Addiction and Subjective Well-Being in University Students, Journal of Positive Psychology and Wellbeing, 1(1).
  • KÖKSAL, Y. (2015). Internet Bağımlılığı ile Internetten Alışveriş İlişkisi Üzerine Bir İncelenme; Üniversite Öğrencileri Uygulaması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 117-130.
  • REİSOĞLU, İ. , GEDİK, N., GÖKTAŞ, Y. (2013). Öğretmen Adaylarının Özsaygı ve Duygusal Zekâ Düzeylerinin Problemli Internet Kullanımıyla İlişkisi, Eğitim ve Bilim, 38(170).
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2017). Konularına Göre İstatistikler, Erişim tarihi 19.05.2017; Erişim adresi: http://www. tuik. gov. tr/PreTablo. do?alt_id=1028.
  • YAMAN, E., & PEKER, A. (2012). Ergenlerin Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyete İlişkin Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 819-833.
  • YOUNG, K. S. (1998). Caught in the Net. New York: John Wiley & Sons.
  • ZORBAZ, O. (2013). Lise Öğrencilerinin Problemli Internet Kullanımının Sosyal Kaygı ve Akran İlişkileri Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Koç Bu kişi benim

Mehmet Albayrak

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: Kayfor 15 Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Koç, P., & Albayrak, M. (2017). FARKLI GELİŞİM DÜZEYLERİNDEKİ BİREYLER ÜZERİNDE INTERNET BAĞIMLILIĞININ ETKİLERİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 2391-2404.