Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mali Suçları Araştırma Kurulunun 5549 Sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun Kapsamında İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 1, 30 - 39, 30.06.2025

Öz

Mali Suçları Araştırma Kurulu (MASAK), mali suçlarla mücadelede Türkiye'nin en önemli kurumu olarak, suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesi ve terörizmin finansmanıyla mücadele konusunda geniş yetkilere sahiptir. Bu yetkiler 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun'da düzenlenmiştir. 5549 sayılı Kanun, Türkiye'nin kara para aklama ve terörün finansmanı ile mücadelesi için temel yasal çerçeveyi sağlamaktadır. Çalışmamızda, MASAK’ın 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun çerçevesinde sahip olduğu idari yaptırım kararı verme yetkisi ele alınacaktır. Bu kapsamda, ilk olarak 5549 sayılı Kanun’un tarihçesi ve kanunlaşmasının sebepleri hakkında kısa bir bilgi verildikten sonra, 5549 sayılı Kanun kapsamında yükümlü sayılan meslek grupları ve MASAK'ın yaptırım yetkisi belirlenecektir. Akabinde mezkûr Kanun kapsamında yaptırım gerektiren eylemlerin neler olduğu hususu ile MASAK’ın idari para cezası verme usulüne ayrıntıları ile değinilecektir. MASAK'ın finansal suçların önlenmesi ve suç gelirlerinin aklanmasının engellenmesi amacıyla yürüttüğü denetim ve yaptırım faaliyetleri detaylı bir şekilde incelenerek, MASAK'ın yetkilerinin daha etkin bir şekilde kullanılabilmesi için önerilere yer verilecektir.

Kaynakça

  • Arıcan, R. (2010). Türkiye’ de başlıca karapara aklama yöntem ve alanları [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Aydın, S. (2008). Suç Gelirlerinin aklanmasının ve terörizmin finansmanının önlenmesi kapsamında müşterinin tanınması prensibi. Bankacılar Dergisi, (65), 66-88.
  • Aykın, H. (2008). Aklama ve terörün finansmanı ile mücadelede şüpheli işlem bildirim sistemi. Bankacılar Dergisi, (65), 37-65.
  • Börekçi Şahan, H. (2017). Karapara aklama ile mücadele ve finansal sistem etkinliği [Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Denninger, E. (2002). Freiheit durch Sicherheit? Anmerkungen zum Terrorismusbekämpfungsgesetz. Strafverteidiger (StV), (96), 101-151.
  • Genç Umay, F. (2021). Şüpheli işlem bildirimi yükümlülüğünün ihmali halinde yükümlünün ceza sorumluluğu. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 25(4), 613-653.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı. (2023). Faaliyet raporu. https://www.hmb.gov.tr/faaliyet-raporu adresinden 15.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı. (2022). Faaliyet raporu. https://www.hmb.gov.tr/faaliyet-raporu adresinden 15.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • İçel, K. (1984). İdari ceza hukuku ve kabahatleri suç olmaktan çıkarma eğilimi. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 50(1-4), 117-131.
  • Karabulut, M. (2008). İdari yaptırımların hukuki rejimi. Turhan Kitabevi.
  • Karakoç, Y. (1996). Türk Hukuku’nda vergi kanunlarının Anayasa’ya uygunluğunun denetimi. Anayasa Yargısı Dergisi, (13), 249-373.
  • Öncel, M., Kumrulu, A., Çağan, N., &Göker, C. (2021). Vergi hukuku. Turhan Kitabevi.
  • Özay, İ. (1985). İdari yaptırımlar. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 3326, Hukuk Fakültesi Yayın No; 691.
  • Özgenç, İ. (2005). Türk ceza kanunu gazi şerhi. Seçkin Yayıncılık.
  • Özgenç, İ / Karabulat, E C. (2020). Avrupa Birliği mevzuatında ve Türk Hukukunda özellikle uluslararası alanda para transferlerinin denetlenmesine ilişkin düzenlemeler ve bu bağlamda ceza hukuku sorumluluğu, 5. Türk-Kore Ceza Hukuku Günleri- Karşılaştırmalı Hukukta Ekonomik Suçlar Uluslararası Sempozyumu Tebliğler. Seçkin Yayıncılık.
  • Özkaya Özlüer, I. (2015). İdari yaptırımların özellikleri ve çevre kanunu. Ankara Barosu Dergisi, (1), 123-186.
  • Sancakdar, O. (2009). İdari cezaların yaptırımlar teorisindeki yeri ve Türk hukukundaki yeri ve Türk hukukundaki anayasal temelleri, istanbul kültür üniversitesi hukuk fakültesi tarafından düzenlenen idari ceza hukuku sempozyumu. Seçkin Yayıncılık.
  • Taşkın, Y. (2023). Mali suçla mücadelede şüpheli işlem bildirimleri. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 14(1), 166-180.
  • Tbb.org. https://www.tbb.org.tr/dosyalar/dosyalar/235_aralik2003.pdf adresinden 28.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ulusoy, A D. (2009). İdari ceza hukukunun işlevi ve hukuk düzeni içindeki yeri, idari ceza hukuku sempozyumu. Seçkin Yayınevi.
  • Üstün, O. (2008). 5549 sayılı suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesi hakkında kanun ile getirilen temel değişiklikler. Bankacılar Dergisi, (64), 43-50.
  • Yazıcı, U. (2023). Şüpheli işlem bildirimi yükümlülüğü ve ihlali halinde ilgililerin ceza hukuku sorumluluğu üzerine değerlendirme. Sakarya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 11(1), 721-767.

The Authority of The Financial Crimes Investigation Board to Impose Administrative Sanctions Under the Law on Prevention of Laundering Proceeds of Crime

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 1, 30 - 39, 30.06.2025

Öz

The Financial Crimes Investigation Board (MASAK), as Turkey's most important institution in the fight against financial crimes, has broad powers to prevent laundering proceeds of crime and combat the financing of terrorism. These powers are set out in Law No. 5549 on Prevention of Laundering Proceeds of Crime. Law No. 5549 provides the basic legal framework for Turkey's fight against money laundering and terrorist financing. In our study, authority of MASAK to impose administrative sanctions within the framework of the Law No. 5549 on the Prevention of Laundering Proceeds of Crime will be discussed. This one in this context, firstly, the history of Law No. 5549 and its enactment After giving a brief information about the reasons, Law No. 5549 The professional groups deemed liable under this Law and MASAK's sanction authority will be determined. Subsequently, the aforementioned Law the actions that require sanctions within the scope of the Law, and MASAK's The procedure for imposing administrative fines will be discussed in detail. MASAK's role in the prevention of financial crimes and crime audits and sanctions carried out to prevent money laundering activities are examined in detail, and MASAK's powers are more effective recommendations will be given for its use.

Kaynakça

  • Arıcan, R. (2010). Türkiye’ de başlıca karapara aklama yöntem ve alanları [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Aydın, S. (2008). Suç Gelirlerinin aklanmasının ve terörizmin finansmanının önlenmesi kapsamında müşterinin tanınması prensibi. Bankacılar Dergisi, (65), 66-88.
  • Aykın, H. (2008). Aklama ve terörün finansmanı ile mücadelede şüpheli işlem bildirim sistemi. Bankacılar Dergisi, (65), 37-65.
  • Börekçi Şahan, H. (2017). Karapara aklama ile mücadele ve finansal sistem etkinliği [Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Denninger, E. (2002). Freiheit durch Sicherheit? Anmerkungen zum Terrorismusbekämpfungsgesetz. Strafverteidiger (StV), (96), 101-151.
  • Genç Umay, F. (2021). Şüpheli işlem bildirimi yükümlülüğünün ihmali halinde yükümlünün ceza sorumluluğu. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 25(4), 613-653.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı. (2023). Faaliyet raporu. https://www.hmb.gov.tr/faaliyet-raporu adresinden 15.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı. (2022). Faaliyet raporu. https://www.hmb.gov.tr/faaliyet-raporu adresinden 15.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • İçel, K. (1984). İdari ceza hukuku ve kabahatleri suç olmaktan çıkarma eğilimi. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 50(1-4), 117-131.
  • Karabulut, M. (2008). İdari yaptırımların hukuki rejimi. Turhan Kitabevi.
  • Karakoç, Y. (1996). Türk Hukuku’nda vergi kanunlarının Anayasa’ya uygunluğunun denetimi. Anayasa Yargısı Dergisi, (13), 249-373.
  • Öncel, M., Kumrulu, A., Çağan, N., &Göker, C. (2021). Vergi hukuku. Turhan Kitabevi.
  • Özay, İ. (1985). İdari yaptırımlar. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 3326, Hukuk Fakültesi Yayın No; 691.
  • Özgenç, İ. (2005). Türk ceza kanunu gazi şerhi. Seçkin Yayıncılık.
  • Özgenç, İ / Karabulat, E C. (2020). Avrupa Birliği mevzuatında ve Türk Hukukunda özellikle uluslararası alanda para transferlerinin denetlenmesine ilişkin düzenlemeler ve bu bağlamda ceza hukuku sorumluluğu, 5. Türk-Kore Ceza Hukuku Günleri- Karşılaştırmalı Hukukta Ekonomik Suçlar Uluslararası Sempozyumu Tebliğler. Seçkin Yayıncılık.
  • Özkaya Özlüer, I. (2015). İdari yaptırımların özellikleri ve çevre kanunu. Ankara Barosu Dergisi, (1), 123-186.
  • Sancakdar, O. (2009). İdari cezaların yaptırımlar teorisindeki yeri ve Türk hukukundaki yeri ve Türk hukukundaki anayasal temelleri, istanbul kültür üniversitesi hukuk fakültesi tarafından düzenlenen idari ceza hukuku sempozyumu. Seçkin Yayıncılık.
  • Taşkın, Y. (2023). Mali suçla mücadelede şüpheli işlem bildirimleri. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 14(1), 166-180.
  • Tbb.org. https://www.tbb.org.tr/dosyalar/dosyalar/235_aralik2003.pdf adresinden 28.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ulusoy, A D. (2009). İdari ceza hukukunun işlevi ve hukuk düzeni içindeki yeri, idari ceza hukuku sempozyumu. Seçkin Yayınevi.
  • Üstün, O. (2008). 5549 sayılı suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesi hakkında kanun ile getirilen temel değişiklikler. Bankacılar Dergisi, (64), 43-50.
  • Yazıcı, U. (2023). Şüpheli işlem bildirimi yükümlülüğü ve ihlali halinde ilgililerin ceza hukuku sorumluluğu üzerine değerlendirme. Sakarya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 11(1), 721-767.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk ve İktisat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kürşat Ersöz 0000-0002-0167-6876

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2025
Kabul Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ersöz, K. (2025). Mali Suçları Araştırma Kurulunun 5549 Sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun Kapsamında İdari Yaptırım Kararı Verme Yetkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 30-39.