Geometric habits of mind is the center of the
geometric problem-solving process. Individuals with geometric habits of mind
have four basic habits. These habits are reasoning with relationships,
generalizing geometric ideas, investigating invariants and balancing
exploration and reflection. It is possible talk about affective factors of
geometric habits of mind as well as cognitive factors. Affective factors can be
express the feelings and opinion of individuals about the problem of geometry. One
of these factors is the attitude towards geometry. In this context, in the
research, the relationship between 10th Science High School Students’ Geometric
Habits of Mind and Attitudes towards Geometry is investigated. The data
collection tools are Geometric Habits of Mind Test developed by the researcher
and Geometry Attitude Scale developed by Bindak (2004). Correlation analysis
was performed to determine the relationship between students' habits of mind
and attitudes towards geometry and simple regression analysis was performed to
reveal the predictive power of the attitude on geometric habits of mind. The
results shows that the attitude towards geometry was a significant predictor of
geometric habits of mind (R = 0.883,
R2 = 0.78, F(1, 122) = 431.291, p < .00).
Geometry Geometric Habits of Mind Attitude High school students
Geometrik düşünme alışkanlığı, geometrik
problem çözme sürecinin temelini oluşturur. Geometrik düşünme alışkanlığına
sahip olan bireylerin dört temel alışkanlığı vardır. Bu alışkanlıklar;
ilişkilendirme alışkanlığı, geometrik fikirlerin genelleştirilmesi alışkanlığı,
değişmezleri araştırma alışkanlığı ve keşfetme ve yansıtma alışkanlığıdır. Geometrik
düşünme alışkanlıklarının bilişsel boyutunun yanı sıra bu boyutu etkileyen
duyuşsal faktörlerden söz etmek mümkündür. Duyuşsal faktörlerin, bireylerin
karşılaştığı geometri problemine yönelik duygularını, görüşlerini ifade ettiği
söylenebilir. Bu faktörlerden biri de geometriye yönelik tutumdur. Bu bağlamda araştırmada onuncu sınıf fen lisesi
öğrencilerinin geometrik düşünme alışkanlıkları ile geometriye yönelik
tutumları arasındaki ilişki incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak,
araştırmacı tarafından geliştirilen Geometrik Düşünme Alışkanlıkları Testi ve
Bindak (2004) tarafından geliştirilen Geometri Tutum Ölçeği kullanılmıştır.
Öğrencilerin geometriye yönelik tutumları ile geometrik düşünme alışkanlıkları
arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi ve geometriye yönelik
tutumun geometrik düşünme alışkanları üzerindeki yordayıcı gücünü ortaya koymak
için basit regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen
sonuçlar; geometriye yönelik tutumun, geometrik düşünme alışkanlıklarının
anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermektedir (R = 0.883, R2 = 0.78, F(1, 122) = 431.291, p < .00).
Geometri Geometrik Düşünme Alışkanlığı Tutum Lise öğrencileri
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |