Science education has an important place in the
development of children's scientific thinking skills, in the ability to answer
scientific problems in daily life, in the development of problem solving
skills, and in the enhancement of life experiences and skills. Defining the
difficulties students with vision impairment have in terms of the basic science
concepts as well as the difficulties they have experienced in learning basic
science skills, it will be understandable how ideal the preparation of
activities that prioritize both concept and skill teaching is for them.
However, students with visual impairment face many difficulties when learning
scientific process skills. Therefore, these students have to spend time and
effort in their classes to improve their science process skills. In this study,
an analysis of an activity developed for students with visual impairment was
made according to scientific process skills developed.. The activity prepared
in the scope of the study was applied in the classroom environment together
with the students. Six students were enrolled in the School for the Disabled.
The observation form was used in the study. As a result of the data analysis,
it was determined that the activity designed for the students with visual
impairment contributed positively to the acquisition of the skills of the
students.
Science activity Students with visual impairment Science process skills Science activity
Fen
eğitimi, öğrencilerin bilimsel düşünme becerilerinin
gelişmesinde, günlük hayatta karşılaştıkları problemlere bilimsel cevap
verebilmelerinde, problem çözme becerilerinin gelişmesinde, yaşama dair deneyim ve becerilerinin artmasında
önemli bir yere sahiptir. Görme
yetersizliği olan öğrencilerin temel fen kavramlarının yanı sıra temel fen
becerilerini öğrenmede yaşadığı sıkıntılar göz önünde bulundurulduğunda onlar
için hem kavram hem de beceri öğretimini önceleyen etkinliklerin
hazırlanmasının hem kavram hem de beceri öğreniminde önemli yeri vardır. Fakat
görme yetersizliği olan
öğrenciler bilimsel süreç becerilerini öğrenirken pek çok güçlüklerle
karşılaşırlar. Dolayısıyla bu öğrenciler, bilimsel süreç becerilerini
geliştirmek için derslerde ilave zaman ve çaba göstermek zorundadır. Bu
çalışmada görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik geliştirilen etkinliğin
bilimsel süreç becerilerine göre analizi yapılmıştır. Çalışma kapsamında
hazırlanan etkinlik görme yetersizliği olan öğrencilerin bulunduğu sınıf
ortamında uygulanmıştır. Çalışma görme engelliler okulunda 6 öğrenciye
uygulanmıştır. Çalışmada gözlem formu kullanılmıştır. Veri analizi sonucunda,
görme yetersizliği olan öğrenciler için tasarlanan etkinliğin öğrencilerin
becerileri edinmelerine olumlu katkı sağladığı tespit edilmiştir.
Görme yetersizliği olan öğrenciler Bilimsel süreç becerileri Fen etkinliği
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |