Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşitme Engelli Öğrencilere Sunulan Eğitim Hizmetlerinin Değerlendirilmesine İlişkin Nitel Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 26 - 44, 15.04.2020
https://doi.org/10.33710/sduijes.609666

Öz

İşitme
engelli çocuklar işitme duyarlıklarını kaybetme derecelerine bağlı olarak
konuşmayı edinmede, iletişim becerilerinde ve okul çağına geldiklerinde de
öğrenme sürecinde akademik sorunlar yaşayabilmektedir.  Bu nedenle temel eğitimde işitme engelli
öğrencinin bireysel özellikleri tanımlanarak gereksinimlerinin karşılanması
gerek okul ve gerekse okul dışı eğitsel hizmetlerin sağlanması gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı ilkokullarda farklı sınıf düzeylerinde görev yapan
öğretmenlerin işitme engellilerin eğitimini nasıl gerçekleştirdikleri, ne tür
sorunlarla karşılaştıkları ve işitme engelli öğrenciler için ne tür destekler aldıklarını
ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenolojik yönteme göre
desenlenen araştırmanın çalışma grubunu ilkokullarda görev yapan 10 öğretmen
oluşturmuştur. Görüşmeler sırasında öğretmenlere görüşme formunda bulunan 11
açık uçlu soru uygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel
analize tabi tutulmuştur. Araştırmada bulgular araştırmanın alt amaçlarına da
bağlı olarak ‘öğretmenlerin işitme engelli öğrencilere sundukları eğitim
hizmetleri, uygulamalar sırasında karşılaşılan sorunlar, öğretmene sunulan
destek hizmetler ve öğrencilere daha nitelikli ortam sunulabilmesi için
geliştirilen öneriler’ olmak üzere dört temada değerlendirilmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akçamete, G. (2003). İşitme engellilerin eğitiminde öğretmen el kitabı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Ataman, A. (2015). Özel gereksinimli çocuk. Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim içinde (25-53) (Ed. A. Ataman), Ankara: Vize Yayıncılık. Cavkaytar, A. & Diken, İ. (2007). Özel eğitime giriş. Ankara: Kök Yayıncılık.Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2016). Designing And Conducting Mixed Methods Research. New York: Sage.Derinsu U, Akdaş F, Öztürk B, Genç A, Canatan D, Kayıkçı, et.al. (2006). Özürlülük eğitimi; Yenidoğan İşitme Taraması Eğitim Kitabı. Ankara: Başbakanlık Özürlülük İdaresi Başkanlığı Yayını.MEB (2015).İşitme engelliler için, öğretmen klavuz kitabı. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_03/05113228_tmeengelllerretmenkilavuzktabi.pdf, (erişim tarihi: 17.03.2019). Merriam, SB. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S Turan Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık.Neuman, L. W. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (Seventh Ed.). Essex: Pearson Education Limited.Özsoy, B. (2007). Türkçe Konuşan 7-12 Yaş İşitme Engelli Çocuklarda Ünlü Seslerin Süre ve Frekans Özellikleri ile Konuşma Anlaşılırlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.Patton MQ. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M Bütün, SB Demir Çev.). Ankara: Pegem Akademi.Punch, K. (2014). Sosyal araştırmalara giriş: Nicel ve nitel yaklaşımlar. (Çev. D Bayrak, H.B. Arslan, Z Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2014). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları. (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.Yaşamsal, A. (2010). Koklear implant olma yaşının yazılı dil becerisi ile ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Qualitative Research about the Evaluation of the Educational Services Offered to Hearing-Impaired Students

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 26 - 44, 15.04.2020
https://doi.org/10.33710/sduijes.609666

Öz

Children who have hearing-impaired depending on the
level of their loss of hearing sensitivity may have difficulties with speech
acquisition and communication skills. They may also have some academic problems
when they reach the school age. Therefore, it is necessary to define the
individual features of hearing-impaired students in the primary education, meet
the requirements of them and provide them with educational services both in the
school and out of the school. The aim of this study is to reveal how the
primary school teachers who work at different class levels provide educational
services for the students with hearing impairment, what kind of problems they
encounter with and what kind of support they get for those students. In this
qualitative research, phenomenological research pattern has been used. The
sample group consists of 10 teachers who work at primary schools. During the
interviews, the teachers were asked 11 open-ended questions in the interview
form. The data analysis has been conducted using contents analysis and
descriptive analysis. Depending on the sub-aims of the research, the findings
have been evaluated under four themes as ‘the educational services that the
teachers provide for the students with hearing impairment, the problems they
encounter with during the process, the supportive services for the teachers and
the suggestions for providing more qualified environment for the students’.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akçamete, G. (2003). İşitme engellilerin eğitiminde öğretmen el kitabı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Ataman, A. (2015). Özel gereksinimli çocuk. Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim içinde (25-53) (Ed. A. Ataman), Ankara: Vize Yayıncılık. Cavkaytar, A. & Diken, İ. (2007). Özel eğitime giriş. Ankara: Kök Yayıncılık.Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2016). Designing And Conducting Mixed Methods Research. New York: Sage.Derinsu U, Akdaş F, Öztürk B, Genç A, Canatan D, Kayıkçı, et.al. (2006). Özürlülük eğitimi; Yenidoğan İşitme Taraması Eğitim Kitabı. Ankara: Başbakanlık Özürlülük İdaresi Başkanlığı Yayını.MEB (2015).İşitme engelliler için, öğretmen klavuz kitabı. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_03/05113228_tmeengelllerretmenkilavuzktabi.pdf, (erişim tarihi: 17.03.2019). Merriam, SB. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S Turan Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık.Neuman, L. W. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (Seventh Ed.). Essex: Pearson Education Limited.Özsoy, B. (2007). Türkçe Konuşan 7-12 Yaş İşitme Engelli Çocuklarda Ünlü Seslerin Süre ve Frekans Özellikleri ile Konuşma Anlaşılırlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.Patton MQ. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M Bütün, SB Demir Çev.). Ankara: Pegem Akademi.Punch, K. (2014). Sosyal araştırmalara giriş: Nicel ve nitel yaklaşımlar. (Çev. D Bayrak, H.B. Arslan, Z Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2014). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları. (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.Yaşamsal, A. (2010). Koklear implant olma yaşının yazılı dil becerisi ile ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kısmet Deliveli 0000-0003-3035-7505

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2020
Kabul Tarihi 13 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deliveli, K. (2020). İşitme Engelli Öğrencilere Sunulan Eğitim Hizmetlerinin Değerlendirilmesine İlişkin Nitel Bir Araştırma. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 26-44. https://doi.org/10.33710/sduijes.609666
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068