İşitme
engelli çocuklar işitme duyarlıklarını kaybetme derecelerine bağlı olarak
konuşmayı edinmede, iletişim becerilerinde ve okul çağına geldiklerinde de
öğrenme sürecinde akademik sorunlar yaşayabilmektedir. Bu nedenle temel eğitimde işitme engelli
öğrencinin bireysel özellikleri tanımlanarak gereksinimlerinin karşılanması
gerek okul ve gerekse okul dışı eğitsel hizmetlerin sağlanması gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı ilkokullarda farklı sınıf düzeylerinde görev yapan
öğretmenlerin işitme engellilerin eğitimini nasıl gerçekleştirdikleri, ne tür
sorunlarla karşılaştıkları ve işitme engelli öğrenciler için ne tür destekler aldıklarını
ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenolojik yönteme göre
desenlenen araştırmanın çalışma grubunu ilkokullarda görev yapan 10 öğretmen
oluşturmuştur. Görüşmeler sırasında öğretmenlere görüşme formunda bulunan 11
açık uçlu soru uygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel
analize tabi tutulmuştur. Araştırmada bulgular araştırmanın alt amaçlarına da
bağlı olarak ‘öğretmenlerin işitme engelli öğrencilere sundukları eğitim
hizmetleri, uygulamalar sırasında karşılaşılan sorunlar, öğretmene sunulan
destek hizmetler ve öğrencilere daha nitelikli ortam sunulabilmesi için
geliştirilen öneriler’ olmak üzere dört temada değerlendirilmiştir.
İlkokul Öğretmen İşitme Engelli Öğrenciler Eğitim Hizmetleri
-
-
-
Children who have hearing-impaired depending on the
level of their loss of hearing sensitivity may have difficulties with speech
acquisition and communication skills. They may also have some academic problems
when they reach the school age. Therefore, it is necessary to define the
individual features of hearing-impaired students in the primary education, meet
the requirements of them and provide them with educational services both in the
school and out of the school. The aim of this study is to reveal how the
primary school teachers who work at different class levels provide educational
services for the students with hearing impairment, what kind of problems they
encounter with and what kind of support they get for those students. In this
qualitative research, phenomenological research pattern has been used. The
sample group consists of 10 teachers who work at primary schools. During the
interviews, the teachers were asked 11 open-ended questions in the interview
form. The data analysis has been conducted using contents analysis and
descriptive analysis. Depending on the sub-aims of the research, the findings
have been evaluated under four themes as ‘the educational services that the
teachers provide for the students with hearing impairment, the problems they
encounter with during the process, the supportive services for the teachers and
the suggestions for providing more qualified environment for the students’.
Primary School Teacher Hearing-İmpaired Students Educational Services
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 |