Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersinde teknoloji kullanımına yönelik motivasyon düzeylerini ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Yapılan çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Yapılan çalışmanın araştırma grubunda Kayseri İli ve çeşitli ilçelerinde yer alan MEB’e bağlı ortaokullarda öğrenim gören öğrenciler yer almaktadır. Araştırma grubunda yer alan öğrenciler 5. sınıf, 6. sınıf, 7. sınıf, 8. sınıf seviyelerinde öğrenim gören 600 öğrenciden oluşmaktadır. Gerçekleştirilen çalışmada örneklem seçimi amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemine göre yapılmıştır. Yapılan çalışma “ARCS Motivasyon Kuramı” temel alınarak öğrencilerin Fen Bilimleri derslerinde teknoloji kullanımına yönelik motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla ölçek geliştirilmiştir. Alan yazın incelemesi sonucunda yazarlar tarafından 28 maddelik madde havuzu oluşturulup, dört uzmanın görüşüne sunularak çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Düzenlemeler neticesinde taslak ölçek oluşturulmuştur. 600 ortaokul öğrencisine uygulanan taslak ölçek için analizler yapılmıştır. Açımlayıcı Faktör analizi sonucunda KMO değeri 0.932 olarak hesaplanmıştır. Toplam varyans değerinin ise %50.173 olarak açıklandığı tespit edilmiştir. Faktör analizi sonucunda 21 maddelik ölçek üzerinde güvenirlik analizi yapılmış olup, Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.906 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak ortaokul öğrencilerin Fen Bilimleri derslerinde teknoloji kullanımına yönelik motivasyon düzeyini belirleyen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiştir.
Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Bilimler Etik Kurulu'ndan izin alınmıştır.
This study aims to develop a valid and reliable scale to measure the motivation levels of middle school students regarding the use of technology in science courses. The study was conducted using the survey method, one of the quantitative research methods. The research group consisted of students studying at middle schools affiliated with the Ministry of National Education (MEB) in Kayseri province and various districts. The research group comprised 600 5th, 6th, 7th, and 8th grade students. The sample selection for the study was made using the convenience sampling method, one of the purposeful sampling methods. The scale was developed based on the "ARCS Motivation Theory" to determine students' motivation levels regarding the use of technology in science courses. Following a literature review, the authors created a pool of 28 items, which were then presented to four experts for feedback and subsequently revised. The adjustments led to the creation of a draft scale. The draft scale was administered to 600 middle school students, and analyses were conducted. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value was calculated as 0.932, and the variance explained was 50.173%. A reliability analysis was conducted on the 21-item scale resulting from the factor analysis, with a Cronbach's alpha reliability coefficient of 0.906. In conclusion, a valid and reliable measurement tool has been developed to determine the motivation levels of middle school students regarding the use of technology in science courses.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |