In this study, a bibliometric analysis method was applied to examine the use of the situated learning approach in the field of education. In recent years, the increasing interest in contextual learning approaches and the widespread use of technologies such as augmented and virtual reality in education have led to a significant rise in academic studies on this subject. Within this scope, a search was conducted in the Scopus database for the period between 1990 and 2024 using the keywords “situated learning” and “education.” A total of 1451 articles were identified, and after filtering by document type and language, 692 articles were selected for analysis. Performance analysis and science mapping techniques were used to examine these publications. According to the findings, Per Andersson, Anthony Maher, Melissa Parker, and Ann Macphail were identified as the most productive authors in this field. The most influential document was found to be “Non-formal learning and tacit knowledge in professional work” by Michael Eraut in 2010, while BMC Medical Education was determined as the most influential journal, and the United States as the leading contributing country. Keyword analysis revealed that “situated learning,” “communities of practice,” “higher education,” and “teacher education” are the most frequently used terms, and there has been a recent increase in interest in topics such as “virtual reality,” “augmented reality,” “mobile learning,” and “science education”. The results indicate that the situated learning approach has become increasingly widespread, especially in STEM education, teacher training, and health sciences education. This study contributes to the literature by presenting a comprehensive analysis of research trends in the field and providing valuable insights for future academic studies.
Situated learning Systematic literature review Bibliometric analysis Educational research Academic trends
Bu çalışmada, eğitim alanında durumlu öğrenme (situated learning) yaklaşımının kullanımını incelemek amacıyla bibliyometrik analiz yöntemi uygulanmıştır. Son yıllarda bağlamsal öğrenme yaklaşımlarına artan ilgi ve artırılmış/sanal gerçeklik gibi teknolojilerin eğitimde yaygınlaşması, bu alandaki akademik çalışmaların hızla artmasına neden olmuştur. Bu kapsamda, Scopus veri tabanında 1990-2024 yılları arasında “situated learning” ve “education” anahtar kelimeleriyle yapılan taramada 1451 makaleye ulaşılmış, doküman türü ve yazım dili filtrelemesiyle analiz 692 makale üzerinden gerçekleştirilmiştir. Performans analizi ve bilim haritalama yöntemleri kullanılarak yapılan incelemede en üretken yazarların Per Andersson, Anthony Maher, Melissa Parker ve Ann Macphail olduğu belirlenmiştir. En etkili çalışmanın Michael Eraut’un 2010 yılında yayımladığı “Non-formal learning and tacit knowledge in professional work” olduğu, BMC Medical Education dergisinin en etkili kaynak olarak öne çıktığı ve Amerika Birleşik Devletleri’nin en fazla katkı sağlayan ülke olduğu tespit edilmiştir. Anahtar kelime analizinde “situated learning”, “communities of practice”, “higher education” ve “teacher education” terimlerinin ön planda olduğu, son yıllarda ise “virtual reality”, “augmented reality”, “mobile learning” ve “science education” konularına yönelik ilginin arttığı görülmüştür. Elde edilen bulgular, durumlu öğrenme yaklaşımının özellikle STEM, öğretmen yetiştirme ve sağlık bilimleri eğitiminde yaygınlaştığını göstermektedir. Çalışma, bu alandaki araştırma eğilimlerini ortaya koyarak gelecekteki çalışmalar için yol gösterici veriler sunmaktadır.
Durumlu öğrenme Sistematik alanyazın taraması Bibliyometrik analiz Eğitim araştırmaları Akademik trendler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğrenme Kuramları, Öğrenme Bilimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |