Giriş: Okunabilirlik, bir metnin okuyucu tarafından anlaşılabilirlik ve erişilebilirlik düzeyini ifade eder. Bu çalışma, kamu ve özel kurumların internet sitelerindeki endodontik tedavi bilgilendirme metinlerinin okunabilirliğini karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Çalışma grupları kamu ve özel kurumlar olmak üzere iki ana gruba ayrılmıştır. Kamu kurumları, Diş Hekimliği Fakülteleri ile Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri; özel kurumlar ise endodonti uzmanı bulunan ve bulunmayan poliklinikler olarak sınıflandırılmıştır. İnternet sitelerindeki bilgilendirme metinlerinin okunabilirlik düzeyi, Ateşman Okunabilirlik İndeksi ve Flesch’in Okuma Kolaylığı sınıflaması kullanılarak çevrimiçi araçlar aracılığıyla analiz edilmiştir. İstatistiksel analizlerde Kolmogorov-Smirnov, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri uygulanmış; anlamlı farklılıklar Dunn testi ile çoklu karşılaştırmalarla incelenmiştir. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Tüm gruplara ait ortalama Ateşman Okunabilirlik İndeksi 57,4 olarak hesaplanmıştır. Kamu kurumlarının Ateşman Okunabilirlik İndekslerinin, özel kurumlara kıyasla anlamlı derecede daha düşük olduğu gözlemlenmiştir (p<0,001). Alt gruplar karşılaştırıldığında, Diş Hekimliği Fakültelerinin okunabilirlik indeksinin diğer gruplara göre anlamlı derecede daha düşük olduğu belirlenmiştir (p<0,001). Diğer gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0,05). Sonuç: Tüm kurumlar incelendiğinde, Diş Hekimliği Fakültelerine ait bilgilendirme metinlerinin okunabilirlik düzeyinin zor, diğer kurumlara ait metinlerin ise orta zorlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilgilendirme metinlerinin yayınlanmadan önce daha kolay okunabilir hale getirilmesi için okunabilirlik araçlarından faydalanılması önerilmektedir.
Introduction: Readability refers to the degree to which a text is understandable and accessible to its readers. This study aimed to compare the readability of informational texts on endodontic treatment presented on the websites of public and private dental institutions. Materials and Methods: The study groups were divided into two main categories: public and private institutions. Public institutions were classified into faculties of dentistry and oral and dental health centers, while private institutions were subdivided into polyclinics with and without an endodontic specialist. The readability levels of the informational texts were analyzed using online tools based on the Ateşman Readability Index and Flesch Reading Ease classification. Statistical analyses included the Kolmogorov–Smirnov, Mann–Whitney U, and Kruskal–Wallis H tests. Significant differences were further examined through multiple comparisons using the Dunn test. A significance level of p<0.05 was adopted. Results: The mean Ateşman Readability-Index for all groups was 57.4. The readability indices of public institutions were significantly lower than those of private institutions (p<0.001). In terms of the subgroups, the Ateşman Readability-Index of the faculties of dentistry was significantly lower than that of other groups (p<0.001). No significant differences were observed among the other groups (p>0.05). Conclusion: An overall analysis of all institutions revealed that the readability-levels of informational texts from the faculties of dentistry was classified as difficult, while that of the other institutions was of moderate difficulty. We recommend that readability tools be utilized to enhance the readability of informational texts before publication.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Endodonti |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 13 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 3 |
