Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Diş Hekimliği Öğrencilerinin Klinik Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi ve Diş Çekimi Sırasında Karşılaşılan Komplikasyonların Karşılaştırılması

Yıl 2019, , 256 - 259, 20.09.2019
https://doi.org/10.22312/sdusbed.545964

Öz

Diş Hekimliği Öğrencilerinin Klinik
Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi ve Diş Çekimi Sırasında Karşılaşılan
Komplikasyonların Karşılaştırılması



Özet



Amaç: Bu çalışmada Diş Hekimliği
dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin Ağız, Diş, Çene Cerrahisi Kliniği’nde mevcut
dental uygulamadaki yeterliliğin, klinik becerilerin, bilgi ve tutumlarının
değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.



Materyal-Metot: Dördüncü ve beşinci sınıf
öğrencilerinin Ağız, Diş, Çene Cerrahisi Kliniği’nde diş çekimi sırasında
başarı ve başarısızlıkları 5 madde kullanılarak değerlendirilmiştir.



Bulgular: Cinsiyet, Diş Çekim Nedeni ve Ağız
Hijyeni değişkenleri sınıflara homojen dağılmıştır. Diş çekimi esnasında oluşan
komplikasyon oranı dördüncü sınıflar (16/42) ve beşinci sınıflar (7/42) açısından
istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur.



Sonuç: Yetkinlik, lisansüstü öğrencinin
bağımsız, denetlenmemiş, diş hekimliği pratiğine başlaması için gerekli olan
karmaşık bir yetenektir. Öğrencilerin teorik bilgiye sahip fakat sınırlı klinik
veya pratik deneyime sahip olarak tanımlanan süreç hakkında bilgi sahibi
olmalıdırlar. Dişlerin çekiminin, diş hekimliği mezunlarının yetkin olması
gereken temel bir klinik beceri olduğu düşünülmektedir. Klinik kabiliyetin
verimli değerlendirmesi ve öğrencilerin mezun olmadan önce yeterliliklerini
geliştirmek, yüksek kalitede sağlık hizmeti sunma becerilerini kazandırmak
gerekmektedir.

Kaynakça

  • 1. Faezeh Eslamipour F, Ghaiour M. Assessment of knowledge, attitude, and practice with regard to evidence-based dentistry among dental students in Isfahan University of Medical Sciences. J Educ Health Promot. 2016;5:12.2. WJ Boone, AG McWhorter and NS Seale. Purposeful assessment techniques (PAT) applied to an OSCE-based measurement of competencies in a pediatric dentistry curriculum. J Dent Educ 2001:65(11);1232-1237. 3. Koole S, Brulle SVD, Christiaens V, et al. Competence profiles in undergraduate dental education: a comparison between theory and reality. BMC Oral Health 2017;17:109.4. Gilmour AS, Welply A, Cowpe JG, et al. The undergraduate preparation of dentists: Confidence levels of final year dental students at the School of Dentistry in Cardiff. Br Dent J 2016;221:349–54. 5. Berrong JM, Buchanan RN, Hendricson WD. Evaluation of practica clinical examinations. J Dent Educ 1983;47:656–63.6. Albino JE, Young SK, Neumann LM, et al. Assessing dental students’ competence: best practice recommendations in the performance assessment literature and investigation of current practices in predoctoral dental education. J Dent Educ 2008;72:1405–35.7. Macluskey M, Hanson C, Kershaw A, Wight AJ, Ogden GR. Development of a structured clinical operative test (SCOT) in the assessment of practical ability in the oral surgery undergraduate curriculum. Br Dent J 2004: 196: 225–228. 8. Evans AW. Assessing competence in surgical dentistry. Br Dent J 2001: 190: 343–346.9. Majid OW. Assessment of clinical ability in the removal of teeth among undergraduate dental students: a longitudinal comparative study. Br J Oral Maxillofac Surg. 2018:56(9);870-876.10. Gilmour A, Jones R, Bullock A. Dental Foundation Trainers’ Expectations of a Dental Graduate. COPDEND and Cardiff University 2012.11. Thomson PJ, Boyle CA. Auditing clinical teaching in oral surgery: the use of a student logbook. Dent Update 1996: 23: 283–286.

Evaluation of The Clinical Competence of Dentistry Students and Comparison of The Complications Encountered During Tooth Extraction

Yıl 2019, , 256 - 259, 20.09.2019
https://doi.org/10.22312/sdusbed.545964

Öz

Objective: In this study, it is aimed to
evaluate the competence, clinical skills, knowledge and attitudes of dental practice
in the fourth and fifth-grade dental students in Oral, Dental and Maxillofacial
Surgery Clinic.

Material-Method: The success/failures of the fourth
and fifth-grade students during tooth extraction in Oral, Dental and
Maxillofacial Surgery Clinic were evaluated using five items.

Results: Gender, causes of tooth
extraction, and oral hygiene variables are distributed homogeneously to study
groups. There were statistically significant differences in the rate of
complications occurring during tooth extraction in terms of fourth grade
(16/42) and fifth-grade (7/42).







Conclusion: Competence is a complex skill that
is required for the graduate student to start an independent, unchecked,
dentistry practice.
Students
should have knowledge about the process which has theoretical knowledge but has
limited clinical or practical experience. It is thought that the extraction of
the teeth is a basic clinical skill which should be qualified by dentists.
Efficient assessment of clinical ability and the ability of students to improve
their qualifications before graduation and to provide high-quality health care
services are required.

Kaynakça

  • 1. Faezeh Eslamipour F, Ghaiour M. Assessment of knowledge, attitude, and practice with regard to evidence-based dentistry among dental students in Isfahan University of Medical Sciences. J Educ Health Promot. 2016;5:12.2. WJ Boone, AG McWhorter and NS Seale. Purposeful assessment techniques (PAT) applied to an OSCE-based measurement of competencies in a pediatric dentistry curriculum. J Dent Educ 2001:65(11);1232-1237. 3. Koole S, Brulle SVD, Christiaens V, et al. Competence profiles in undergraduate dental education: a comparison between theory and reality. BMC Oral Health 2017;17:109.4. Gilmour AS, Welply A, Cowpe JG, et al. The undergraduate preparation of dentists: Confidence levels of final year dental students at the School of Dentistry in Cardiff. Br Dent J 2016;221:349–54. 5. Berrong JM, Buchanan RN, Hendricson WD. Evaluation of practica clinical examinations. J Dent Educ 1983;47:656–63.6. Albino JE, Young SK, Neumann LM, et al. Assessing dental students’ competence: best practice recommendations in the performance assessment literature and investigation of current practices in predoctoral dental education. J Dent Educ 2008;72:1405–35.7. Macluskey M, Hanson C, Kershaw A, Wight AJ, Ogden GR. Development of a structured clinical operative test (SCOT) in the assessment of practical ability in the oral surgery undergraduate curriculum. Br Dent J 2004: 196: 225–228. 8. Evans AW. Assessing competence in surgical dentistry. Br Dent J 2001: 190: 343–346.9. Majid OW. Assessment of clinical ability in the removal of teeth among undergraduate dental students: a longitudinal comparative study. Br J Oral Maxillofac Surg. 2018:56(9);870-876.10. Gilmour A, Jones R, Bullock A. Dental Foundation Trainers’ Expectations of a Dental Graduate. COPDEND and Cardiff University 2012.11. Thomson PJ, Boyle CA. Auditing clinical teaching in oral surgery: the use of a student logbook. Dent Update 1996: 23: 283–286.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Berkem Atalay 0000-0003-3813-7398

Hüsna Aktürk Bu kişi benim 0000-0002-8999-9652

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

Vancouver Atalay B, Aktürk H. Diş Hekimliği Öğrencilerinin Klinik Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi ve Diş Çekimi Sırasında Karşılaşılan Komplikasyonların Karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(3):256-9.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.