BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of nursing students' educational perceptions and levels of anxiety and hopelessness: The case of the school of health

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 3, 108 - 115, 10.03.2016

Öz

Abstract
Purpose: The current study aims to elicit the relationship between the nursing students' educational perceptions and their levels of anxiety and hopelessness in relation to different factors.
Materials-Method: The sampling of this descriptive study consists of 270 third and fourth year students from the department of nursing of the Muğla School of Health and the students participated in the study on voluntary basis. The data of the study were collected through the administration of a questionnaire comprised of items to elicit the socio-demographic features and educational perceptions of the participants, State-Trait Anxiety Inventory and Beck Hopelessness Scale in December, 2014. The collected date were analyzed by means of SPSS 22.0 (The Statistical Program for Social Sciences) program package.
Findings: It was found that majority of the sampling is comprised of women, they do not experience sleeplessness and they selected their won department willingly. Moreover, the participants' educational perceptions and state-trait anxieties are at medium level and their hopelessness is at low level. The mean anxiety and hopelessness scores of the students describing their relationship with their friends as “inadequate” are significantly different from those of the students describing it as “very good, good and medium” (p<0,05) and mean state and trait anxiety scores of the students stating that they love their profession are significantly lower (p<0,05). In addition to this, the participants having negative perception of education were found to be experiencing greater state-trait anxiety and those having positive perception of education are more hopeful. Moreover, while there is a positive, significant and medium level of relationship between unhappiness and state anxiety (r=,32,p<,01) and trait anxiety (r=,33, p<,01), there is no significant relationship with educational perception (r=-,05, p>,05).
Discussion: It can be argued that there are many factors such as gender, smoking, sleep problems, achievement level, relationships with peers, reasons for selecting the profession, satisfaction with education) affecting educational perceptions of the nursing students, the profession should be better promoted and the number of studies on the issue needs to be increased.
Key Words: Nursing, educational perception, anxiety, hopelessness

Kaynakça

  • Bayık A. Ülkemizde hemşirelik eğitiminin gelişimi ve öğretime ilişkin sorunlar. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1991; 7(3): 29-40.
  • Orgun F, Özkütük N, Bayık A. Hemşirelik öğrencilerin öğretim sistemine ilişkin görüş ve önerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007; 23(1): 89-102.
  • Kumcağız H, Koyuncu S, Aydın G, Yılmaz A, Uzun A, Güneştaş İ. Samsun sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları sorunların belirlenmesi. O.M.Ü.Tıp Dergisi, 2005; 22 (2): 71- 77.
  • Bektaş A H. Hemşirelik öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları güçlükler ve öğretim elemanlarından beklentileri. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2004; Eylül-Ekim: 45-54.
  • Çam O, Khorsid L, Özsoy S. Bir hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi, Hemşirelikte Araştırma Dergisi, 2000;1: 33-40.
  • Ünsar S, Erol Ö, Turan N. Meslek esasları dersi alan hemşirelik ve ebelik 1. Sınıf öğrencilerinin durumluluk- sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelik forumu dergisi, 2006; Mayıs-Haziran/Temmuz-Ağustos: 94-99.
  • Şahin C, eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009; (27): 271 -286.
  • Sertbaş G, Bahar A. Anksiyete ve anksiyete ile baş etmede hemşirelik girişimleri. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2004 ; (5): 39-44.
  • Işık E. Nevrozlar. Ankara: Baskı Kent Matbaa; 1996.
  • Sertbaş G. Gebelerde doğum öncesi ve doğum sonrası dönemlerde durumluk- sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Türk hemşireler dergisi, 1998; 48(6):16-19.
  • Öztürk O. Ruh sağlığı ve bozuklukları.Ankara: Hekimler Yayın Birliği;1995.
  • Özgüven E. Psikolojik testler. Ankara: Pdrem Yayınları, 1994.
  • Deniz M E, Hamarta E, Arslan C, Başçiftçi F. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu, umutsuzluk ve akademik başarılarının problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Dilbaz N, Seber G. Umutsuzluk kavramı: depresyon ve intiharda önemi, Kriz Dergisi, 1993; 1(3):134-138.
  • Konukbay D. Engelli çocuk ebeveynlerinin umutsuzluk düzeyleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yükseklisans Tezi, Ankara: Gülhane Askeri Tıp Akademisi;2005.
  • Öz F. Sağlık alanında temel kavramlar. Ankara: İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş., 2004.
  • Tezel A, Arslan S, Topal M, Aydoğan Ö, Koç Ö, Şenlik M. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2009; 12(4): 1-10.
  • Atasoy I, Sütütemiz N. Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisinin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. F.N. Hemşirelik Dergisi, 2014;22(2):94-104.
  • Yalçın S, Açıkgöz İ. Sağlık bilimleri fakültesi son sınıf öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014;11(26):259-270.
  • Aydın M, Erdoğan S, Yurdakul, M, Eker, A. Sağlık Yüksekokulu ve Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri. S.D.Ü. Sağlık Bilimleri Dergisi, 2013; 4(1):1-6.
  • Kutanis R Ö, Tunç T. Hemşirelikte benlik saygısı ile durumluk ve sürekli kaygı arasındaki ilişki: bir üniversite hastanesi örneği.’’İş,Güç’’ Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 2013;15(2):1-15.
  • Deveci S E, Çalmaz A, açık y. Doğu anadolu’da yeni açılan bir üniversitenin öğrencilerinde kaygı düzeylerinin sağlık, sosyal ve demografik faktörler ile ilişkisi. Dicle Tıp Dergisi, 2012; 39(2):189-196.
  • Çelikkalp Ü, Aydın A, Temel M. Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2010;3(2):2-13.
  • Seber G. Beck umutsuzluk ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği üzerine bir çalışma. Doçentlik Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi;1991.
  • Öner N, Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayımları, 1985.
  • Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for the State- Trait Anxiety Inventory. California: Consulting Psycholoıgist Press, 1970.
  • Beck A T, Weissman A, Lester D, Trexler L. The measurement of pessimism: the hopelessness scale. J. ConsultClinPsychol 1974; 42, 861-868.
  • Seber G, Dilbaz N, Kaptanoğlu C, Tekin D. Umutsuzluk ölçeği; geçerlilik ve güvenirliği. Kriz Dergisi, 1993; 1(3):139- 142.
  • Durmuş B, Yurtkoru E S, Çinko M. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 2013.
  • Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Ankara: Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık Tic.Ltd.Şti.,2013.
  • Başer G. Hemşirelikte yükseköğretim. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1994; 1(1):15- 18.
  • Velioğlu P. Hemşirelik eğitiminde temel kavramlar. Türk Hemşireler Dergisi, 1988; 38(3-4):13-16.
  • Beydağ K D, Gündüz A, Özer F. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 2008;1(3):137- 142.
  • Yiğit R, Esenay F I, Derbent E. Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. C.Ü. Hemşirelik Dergisi, 2007;11(3): 34-40.
  • Özgül F. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinde Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri. Yükseklisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi;2003.
  • Ehtiyar R, Üngüren E. Turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı seviyeleri ile eğitime yönelik tutumlaırı arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2008;1(4):159-81.

Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eğitim algıları ile kaygı ve umutsuzluk düzeylerine yönelik bir araştırma:Sağlık Yüksekokulu örneği

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 3, 108 - 115, 10.03.2016

Öz

Özet
Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin eğitim algıları ile kaygı ve umutsuzluk düzeyleri arasında ki ilişkinin, çeşitli faktörler açısından ortaya konulmasıdır.
Materyal-Metot: Tanımlayıcı tipteki çalışmanın örneklemini Muğla Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü 3. ve 4. sınıflarında okuyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 270 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilere, sosyo-demografik özellikler ve eğitim algısını ölçmeye yönelik hazırlanan sorular ile Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri ve Beck Umutsuzluk Ölçeğinden oluşan anket formu, Aralık 2014 tarihinde gözetim altında uygulanarak veriler toplanmıştır. Veriler SPSS 22.0 (The Statistical Program for Social Sicence) paket programı ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Örnek kitleyi oluşturan öğrencilerin demografik açıdan çoğunlukla bayan olduğu, uyku sorunu yaşamadığı, bölümü isteyerek seçtiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin eğitim algısı ve durumluk-sürekli kaygılarının 'orta' umutsuzluklarının ise 'düşük' seviyede olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerden okul arkadaşlarıyla ilişkileri 'yetersiz' olanların durumluk kaygı ve umutsuzluk puan ortalamasının, 'çok iyi, iyi ve orta' olanlara göre anlamlı farklılık (p<0,05) gösterdiği ve mesleği sevdiğini belirtenlerin durumluk kaygı ve sürekli kaygı puan ortalamalarının anlamlı olarak (p<0,05) daha düşük olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, eğitim algısı olumsuz olan katılımcıların daha yüksek durumluk-sürekli kaygı yaşadıkları, olumlu olanların ise daha umutlu oldukları belirlenmiştir. Ayrıca umutsuzluk ile hem durumluk kaygı (r=,32,p<,01) hem de sürekli kaygı (r=,33, p<,01) arasında pozitif yönlü, anlamlı, orta düzeyde ilişki olduğu ancak; eğitim algısı (r=-,05, p>,05) ile arasında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin eğitim algısı, durumluk-sürekli kaygı ve umutsuzlukları üzerine bir çok faktörün (cinsiyet, sigara kullanımı, uyku sorunu, başarı durumu, okul arkadaşlarıyla ilişkiler, mesleği seçme nedenleri, eğitimden memnuniyet vb.) etkili olduğu, mesleğin tanıtılmasının ve konuya yönelik araştırmaların artırılmasının önemli olduğu ifade edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, eğitim algısı, kaygı, umutsuzluk.

Kaynakça

  • Bayık A. Ülkemizde hemşirelik eğitiminin gelişimi ve öğretime ilişkin sorunlar. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1991; 7(3): 29-40.
  • Orgun F, Özkütük N, Bayık A. Hemşirelik öğrencilerin öğretim sistemine ilişkin görüş ve önerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007; 23(1): 89-102.
  • Kumcağız H, Koyuncu S, Aydın G, Yılmaz A, Uzun A, Güneştaş İ. Samsun sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları sorunların belirlenmesi. O.M.Ü.Tıp Dergisi, 2005; 22 (2): 71- 77.
  • Bektaş A H. Hemşirelik öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları güçlükler ve öğretim elemanlarından beklentileri. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2004; Eylül-Ekim: 45-54.
  • Çam O, Khorsid L, Özsoy S. Bir hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi, Hemşirelikte Araştırma Dergisi, 2000;1: 33-40.
  • Ünsar S, Erol Ö, Turan N. Meslek esasları dersi alan hemşirelik ve ebelik 1. Sınıf öğrencilerinin durumluluk- sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelik forumu dergisi, 2006; Mayıs-Haziran/Temmuz-Ağustos: 94-99.
  • Şahin C, eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009; (27): 271 -286.
  • Sertbaş G, Bahar A. Anksiyete ve anksiyete ile baş etmede hemşirelik girişimleri. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2004 ; (5): 39-44.
  • Işık E. Nevrozlar. Ankara: Baskı Kent Matbaa; 1996.
  • Sertbaş G. Gebelerde doğum öncesi ve doğum sonrası dönemlerde durumluk- sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Türk hemşireler dergisi, 1998; 48(6):16-19.
  • Öztürk O. Ruh sağlığı ve bozuklukları.Ankara: Hekimler Yayın Birliği;1995.
  • Özgüven E. Psikolojik testler. Ankara: Pdrem Yayınları, 1994.
  • Deniz M E, Hamarta E, Arslan C, Başçiftçi F. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu, umutsuzluk ve akademik başarılarının problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Dilbaz N, Seber G. Umutsuzluk kavramı: depresyon ve intiharda önemi, Kriz Dergisi, 1993; 1(3):134-138.
  • Konukbay D. Engelli çocuk ebeveynlerinin umutsuzluk düzeyleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yükseklisans Tezi, Ankara: Gülhane Askeri Tıp Akademisi;2005.
  • Öz F. Sağlık alanında temel kavramlar. Ankara: İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş., 2004.
  • Tezel A, Arslan S, Topal M, Aydoğan Ö, Koç Ö, Şenlik M. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2009; 12(4): 1-10.
  • Atasoy I, Sütütemiz N. Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisinin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. F.N. Hemşirelik Dergisi, 2014;22(2):94-104.
  • Yalçın S, Açıkgöz İ. Sağlık bilimleri fakültesi son sınıf öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014;11(26):259-270.
  • Aydın M, Erdoğan S, Yurdakul, M, Eker, A. Sağlık Yüksekokulu ve Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri. S.D.Ü. Sağlık Bilimleri Dergisi, 2013; 4(1):1-6.
  • Kutanis R Ö, Tunç T. Hemşirelikte benlik saygısı ile durumluk ve sürekli kaygı arasındaki ilişki: bir üniversite hastanesi örneği.’’İş,Güç’’ Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 2013;15(2):1-15.
  • Deveci S E, Çalmaz A, açık y. Doğu anadolu’da yeni açılan bir üniversitenin öğrencilerinde kaygı düzeylerinin sağlık, sosyal ve demografik faktörler ile ilişkisi. Dicle Tıp Dergisi, 2012; 39(2):189-196.
  • Çelikkalp Ü, Aydın A, Temel M. Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2010;3(2):2-13.
  • Seber G. Beck umutsuzluk ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği üzerine bir çalışma. Doçentlik Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi;1991.
  • Öner N, Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayımları, 1985.
  • Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for the State- Trait Anxiety Inventory. California: Consulting Psycholoıgist Press, 1970.
  • Beck A T, Weissman A, Lester D, Trexler L. The measurement of pessimism: the hopelessness scale. J. ConsultClinPsychol 1974; 42, 861-868.
  • Seber G, Dilbaz N, Kaptanoğlu C, Tekin D. Umutsuzluk ölçeği; geçerlilik ve güvenirliği. Kriz Dergisi, 1993; 1(3):139- 142.
  • Durmuş B, Yurtkoru E S, Çinko M. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 2013.
  • Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Ankara: Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık Tic.Ltd.Şti.,2013.
  • Başer G. Hemşirelikte yükseköğretim. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1994; 1(1):15- 18.
  • Velioğlu P. Hemşirelik eğitiminde temel kavramlar. Türk Hemşireler Dergisi, 1988; 38(3-4):13-16.
  • Beydağ K D, Gündüz A, Özer F. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 2008;1(3):137- 142.
  • Yiğit R, Esenay F I, Derbent E. Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. C.Ü. Hemşirelik Dergisi, 2007;11(3): 34-40.
  • Özgül F. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinde Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri. Yükseklisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi;2003.
  • Ehtiyar R, Üngüren E. Turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı seviyeleri ile eğitime yönelik tutumlaırı arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2008;1(4):159-81.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Soner Taslak

Çağdaş Işıkay

Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Taslak S, Işıkay Ç. Investigation of nursing students’ educational perceptions and levels of anxiety and hopelessness: The case of the school of health. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;6(3):108-15.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.