Denizli Büyükşehir Belediyesi tarafından
yaptırılan, Denizli-Antalya karayolu üzerindeki refüj alanlarının sulanmasında
kullanılan mevcut yağmurlama sulama sistemlerinin performanslarını belirlemek
amacı ile 6 ayrı refüjdeki 20 adet işletmede çalışmalar yürütülmüştür.
Çalışmaların yürütüldüğü işletmelerde kullanılan sulama sistemlerine ilişkin
başlık ve lateral aralıkları, başlık basınçları ve su dağılımları belirlenmiştir.
Yapılan ölçümlerden, ortalama işletme basınçları, ortalama tertip aralıkları,
yağmurlama hızları, Christiansen eş dağılım katsayısı (CU) ve dağılım katsayısı
(DU) değerleri belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda, basınç değerlerinin
izin verilen sınırlar içerisinde olduğu, fakat tertip aralıklarının başlıklara
uygun olmadığı ve izlenen sulamalarda CU ve DU değerlerinin düşük olduğu
saptanmıştır. Mevcut durumda kullanılan sprey başlıklarla eş su dağılımının
sağlanamaması nedeniyle, var olan yağmurlama başlıklarının yerine, toprağın su
alma hızı, işletme basıncı ve tertip aralıklarının dikkate alınarak uygun
başlık seçilmesi, seçilen başlığa göre tertip aralıklarının yeniden
oluşturulması ve işletme basıncının yeniden düzenlenmesi önerilmiştir.
Denizli-Antalya Karayolu Refüj Sulaması Yağmurlama Sulama Sistemi Sulama Başlıkları Sulama Projesi
This study was carried out in 6 refuges and 20 enterprises in order to determine the performance of existing irrigation systems in the refuges on the highway between Denizli and Antalya created by Denizli metropolitan municipality. Nozzle and lateral spacing, nozzle pressure, and water distributions were determined regarding the irrigation systems used in the enterprises where the works are carried out. Pressure and discharge changes, sprinkling rates, Christiansen uniformity coefficient (CU) values, distribution uniformity (DU) values, average operating pressures and average sequence intervals were determined from the measurement analysis. The result of these study, it were detected that the pressure were within the permissible limits but arrangement intervals were not appropriate and the CU and DU values of the monitored irrigation were low. It has been suggested that operating pressure must be rearranged; the arrangement intervals according to the selected nozzle must be re-established; instead of existing sprinkler heads. The appropriate nozzle should be selected based on the soil infiltration rate and the new operating system pressure and range of sprinklers should be rearranged.
Denizli-Antalya Highway Median Irrigation Sprinkler Irrigation Systems Sprinkler Heads Irrigation Projects
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştıma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2016 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.