The
aim of this study is to research of 4th grade primary school
students’ level of usage of summarizing strategy. This research was carried out
in descriptive survey model. Survey model is a research model aiming to
describe a situation existing at that time or in the past as it is. The study
group of this study is consisted of 60 students studying in 4 grades of Bartın
Akçalı Primary School and Bartın Kozcağız Ahmetler Primary school in 2015-2016
academic year. Students were asked to summarize by giving informative and
narrative texts. In obtaining the data of the study, Summarizing Strategies Rating Scale and the Summarizing the problem
Inventory developed by Özçakmak
(2015) was used. In the results of study, the ability to use strategies of
summarizing on of the reading comprehension strategies and problems faced
during summarizing of 4th grade students were determined. It
was observed that ensures success students have 70,6% success in narrative
text summarization and 65,19 % success in informative text summarization. It
was determined that students are more successful in summarizing narrative texts
than informative texts and they have problems of not using correct reductions
and narrative mode.
Summarizing Skills 4th grade primary school Summarizing Strategy
Bu
araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin özetleme stratejisini
kullanma düzeylerini araştırmaktır. Araştırma betimsel tarama modelinde yapılmıştır. Tarama modeli, o andaki
veya geçmişteki bir durumu olduğu gibi tanımlamayı amaçlayan bir araştırma
modelidir. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 öğretim yılında Bartın Akçalı
İlkokulu ve Bartın Kozcağız Ahmetler İlkokulunun 4 sınıflarında öğrenim gören
60 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere bilgilendirici ve öyküleyici metinler
verilerek özetlemeleri istenmiştir. Çalışmanın verilerinin elde edilmesinde, Özçakmak
(2015) tarafından geliştirilen Özetleme Stratejilerini
Puanlama Ölçeği ve Özetleme
Sorun Envanteri kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerinden özetleme
stratejisinin kullanabilme becerileri ve özetleme de karşılaştıkları sorunlar
belirlenmiştir. Öğrencilerin öyküleyici metinleri özetlemede % 70,6,
bilgilendirici metinleri özetlemede ise %65,19 başarı sağladıkları
gözlenmiştir. Öğrencilerin öyküleyici metinleri bilgilendirici metinlere göre
özetlemede daha başarılı oldukları ve özetlemede en çok kısaltma ve anlatım
kipini doğru kullanmama sorununu yaşadıkları belirlenmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2017 |
Kabul Tarihi | 22 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |