Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Attitudes of Primary Teacher Candidates Toward Reading Habits: Bartin University Sample

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 70 - 85, 15.07.2017
https://doi.org/10.29250/sead.325522

Öz

Reading is a lifelong activity and has an important place in people's
personal development. It improves the thinking structure of the person; increases
the vocabulary, knowledge and accumulation. Reading habit is a continuous and
regular reading activity throughout life. Reading habits should be acquired at
a young age. In addition to the family and the environment, teachers are
playing an important role in the acquisition of this habit. The reading habits
of the teacher will also be reflected in the students. This research was
conducted to investigate the attitudes towards reading habits of students of
Department of Elementary Education in Bartin University Faculty of Education. In
the study, the attitudes of the primary teacher candidates toward reading habits
the books were determined and analyzed according to their demographic
characteristics. In order to determine the attitudes toward reading habits of
the teacher candidates in the study, "Attitude Scale Related to Book
Reading Habits" developed by Gomleksiz (2004), which has a reliability
coefficient of 0.88 was used. Applied scale is interpreted and presented in
tables.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2009). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi. (8. Bs.) Ankara: Pegem Akademi. Arıcı, A. F. (2008). Okumayı niye sevmiyoruz? Üniversite öğrencileri ile Mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(10). http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000495 adresinden 25.06.2017 tarihinde erişilmiştir. Arslan, Y., Çelik Z. , Çelik E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 26, 113-124 Aslantürk, E. ve Saracaloğlu, S. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11 (1), 155-176 Batur, Z. , Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma: Uşak Eğitim Fakültesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3(1). 32-49. Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. Sınıf Çocuklarında Okuma Alışkanlığının İncelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Geçgel, H. , Burgul, F. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Okuma İlgi Alanları (Çanakkale Örneği). TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3), 341-353. Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Güngör, E. (2009) İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığı İle Türkçe Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana. Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1). http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_I/ozetler/nuri_ozet.htm adresinden 25.06.2017 tarihinde erişilmiştir. Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 195. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kolaç, E. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuyucu Profilleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 27-29 Nisan 2007. Eskişehir. Konan, N. ve Oğuz, V., (2013). Öğretmenlerin Okuma Alışkanlıkları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10 (1). http://www.sbd.ksu.edu.tr/article/view/5000035275 adresinden 25.06.2017 tarihinde erişilmiştir. Köse, A. , Yılmaz, Y. (2011). Öğretmen Adaylarının Okuma Tutumlarının Farklı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Eğitimi Öğrenci Kongresi.29 Eylül-1 Ekim 2011. Ankara. MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzunda (1-5. Sınıflar). Ankara. Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.16 Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465. Saracaloğlu, S., Karasakaloğlu, N. ve Aslantürk, E. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması (Adnan Menderes ve Uludağ Üniversiteleri Örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 457-480. TDK (2014). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts& kelime=OKUMAK adresinden 13.11.2014 tarihinde erişilmiştir. Yalman, M., Özkan E. ve Kutluca, T. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları Üzerine Betimsel Bir Araştırma: Dicle Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 14 (2), 291-305. Yılmaz, B. (2004). Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıklarında ebeveynlerin duyarlılığı. Bilgi Dünyası, 5 (2), 115-136 Yılmaz, B. (2007). Okuma Alışkanlığı ve Öğretmen. Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı Kitapçığı. 06 Aralık 2004, 133 sf.,Ankara. Yılmaz B. , Köse E. ve Korkut Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği 23 (1), 22-51 Yılmaz Aydın, Z. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığı. İlköğretim Online. 5(1), s. 1-6. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000038354/5000037210 adresinden 25.06.2017 tarihinde erişilmiştir.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Bartın Üniversitesi Örneklemi

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 70 - 85, 15.07.2017
https://doi.org/10.29250/sead.325522

Öz

Okuma yaşam boyu devam eden, insanın kişisel gelişiminde önemli
bir yere sahip olan bir etkinliktir. Kişinin düşünce yapısını geliştirir;
sözcük dağarcığını, bilgi ve birikimini arttırır. Okuma alışkanlığı yaşam boyu
sürekli ve düzenli okuma etkinliğidir. Okuma alışkanlığı küçük yaşlarda
kazandırılmalıdır. Bu alışkanlığın kazanılmasında aile ve çevrenin yanı sıra
öğretmenler önemli rol almaktadır. Öğretmenin okuma alışkanlığı öğrenciye de
yansıyacaktır. Bu araştırma Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf
Öğretmenliği Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarını
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının kitap okumaya
yönelik tutumları belirlenmiş ve demografik özelliklerine göre incelenmiştir.
Araştırmada öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarını belirlemek amacıyla,
30 maddeden oluşan, güvenirlik katsayısı 0.88 olarak belirlenen ve Gömleksiz
(2004) tarafından geliştirilen “Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Uygulanan ölçek yorumlanarak tablolar halinde sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2009). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi. (8. Bs.) Ankara: Pegem Akademi. Arıcı, A. F. (2008). Okumayı niye sevmiyoruz? Üniversite öğrencileri ile Mülakatlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(10). http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000495 adresinden 25.06.2017 tarihinde erişilmiştir. Arslan, Y., Çelik Z. , Çelik E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 26, 113-124 Aslantürk, E. ve Saracaloğlu, S. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11 (1), 155-176 Batur, Z. , Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma: Uşak Eğitim Fakültesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3(1). 32-49. Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. Sınıf Çocuklarında Okuma Alışkanlığının İncelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Geçgel, H. , Burgul, F. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Okuma İlgi Alanları (Çanakkale Örneği). TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3), 341-353. Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Güngör, E. (2009) İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığı İle Türkçe Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana. Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1). http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_I/ozetler/nuri_ozet.htm adresinden 25.06.2017 tarihinde erişilmiştir. Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 195. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kolaç, E. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuyucu Profilleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 27-29 Nisan 2007. Eskişehir. Konan, N. ve Oğuz, V., (2013). Öğretmenlerin Okuma Alışkanlıkları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10 (1). http://www.sbd.ksu.edu.tr/article/view/5000035275 adresinden 25.06.2017 tarihinde erişilmiştir. Köse, A. , Yılmaz, Y. (2011). Öğretmen Adaylarının Okuma Tutumlarının Farklı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Eğitimi Öğrenci Kongresi.29 Eylül-1 Ekim 2011. Ankara. MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzunda (1-5. Sınıflar). Ankara. Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.16 Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465. Saracaloğlu, S., Karasakaloğlu, N. ve Aslantürk, E. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması (Adnan Menderes ve Uludağ Üniversiteleri Örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 457-480. TDK (2014). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts& kelime=OKUMAK adresinden 13.11.2014 tarihinde erişilmiştir. Yalman, M., Özkan E. ve Kutluca, T. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları Üzerine Betimsel Bir Araştırma: Dicle Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 14 (2), 291-305. Yılmaz, B. (2004). Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıklarında ebeveynlerin duyarlılığı. Bilgi Dünyası, 5 (2), 115-136 Yılmaz, B. (2007). Okuma Alışkanlığı ve Öğretmen. Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı Kitapçığı. 06 Aralık 2004, 133 sf.,Ankara. Yılmaz B. , Köse E. ve Korkut Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği 23 (1), 22-51 Yılmaz Aydın, Z. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığı. İlköğretim Online. 5(1), s. 1-6. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000038354/5000037210 adresinden 25.06.2017 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç.dr. Ayşe Derya Işık 0000-0002-9867-0904

Nazan Demir

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 13 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işık, D. A. D., & Demir, N. (2017). Determination of Attitudes of Primary Teacher Candidates Toward Reading Habits: Bartin University Sample. The Journal of Limitless Education and Research, 2(2), 70-85. https://doi.org/10.29250/sead.325522

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.