Reading is a lifelong activity and has an important place in people's
personal development. It improves the thinking structure of the person; increases
the vocabulary, knowledge and accumulation. Reading habit is a continuous and
regular reading activity throughout life. Reading habits should be acquired at
a young age. In addition to the family and the environment, teachers are
playing an important role in the acquisition of this habit. The reading habits
of the teacher will also be reflected in the students. This research was
conducted to investigate the attitudes towards reading habits of students of
Department of Elementary Education in Bartin University Faculty of Education. In
the study, the attitudes of the primary teacher candidates toward reading habits
the books were determined and analyzed according to their demographic
characteristics. In order to determine the attitudes toward reading habits of
the teacher candidates in the study, "Attitude Scale Related to Book
Reading Habits" developed by Gomleksiz (2004), which has a reliability
coefficient of 0.88 was used. Applied scale is interpreted and presented in
tables.
Reading habit Attitude towards reading habits Primary teacher candidates
Okuma yaşam boyu devam eden, insanın kişisel gelişiminde önemli
bir yere sahip olan bir etkinliktir. Kişinin düşünce yapısını geliştirir;
sözcük dağarcığını, bilgi ve birikimini arttırır. Okuma alışkanlığı yaşam boyu
sürekli ve düzenli okuma etkinliğidir. Okuma alışkanlığı küçük yaşlarda
kazandırılmalıdır. Bu alışkanlığın kazanılmasında aile ve çevrenin yanı sıra
öğretmenler önemli rol almaktadır. Öğretmenin okuma alışkanlığı öğrenciye de
yansıyacaktır. Bu araştırma Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf
Öğretmenliği Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarını
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının kitap okumaya
yönelik tutumları belirlenmiş ve demografik özelliklerine göre incelenmiştir.
Araştırmada öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarını belirlemek amacıyla,
30 maddeden oluşan, güvenirlik katsayısı 0.88 olarak belirlenen ve Gömleksiz
(2004) tarafından geliştirilen “Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Uygulanan ölçek yorumlanarak tablolar halinde sunulmuştur.
Okuma Alışkanlığı Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği Sınıf Öğretmeni Adayları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |