Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP) Hakkında Öğretmen Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 391 - 421, 15.11.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1138811

Öz

İYEP (İlkokullarda Yetiştirme Programı) ilk defa 2018 yılında pilot illerde uygulanarak hayata geçirilmiştir. İYEP dezavantajlı öğrencilerin okuma-yazma ve temel matematik becerilerinde erken sınıflarda öğrenme eksikliklerini gidermek amacıyla hazırlanmıştır. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı İYEP hakkında ve uygulama sürecine yönelik sınıf öğretmeni görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim kapsamında, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Van ili Edremit ilçesindeki köy ve merkez okullarında İYEP’te daha önce görev almış 6 sınıf öğretmeniyle yürütülmüştür. Çalışma verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmış ve toplanan veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Çalışmada, program saatlerinin kısıtlı, süreçte veli desteğinin yetersiz ve öğrenci devamsızlıkların olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Katılımcıların programın geliştirilmesi için getirdiği öneriler İYEP kitaplarındaki etkinliklerin arttırılması ve her modülün ayrı bir kitap olması, akademik başarının arttırılması için süre sınırlamasının kaldırılması, modül atlatmada bir ara sınav yapılması yönündedir.

Kaynakça

  • Avlukyarı, N. T. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP)’in öğretmen ve yöneticiler tarafından değerlendirilmesi: Mersin İli Tarsus İlçesi örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Aydın S. ve Yakar, L. (2020). İlkokullarda yetiştirme programında (İYEP) karşılaşılan sorunlar, paydaşlarına olan katkıları ve çözüm önerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 795-814.
  • Balantekin, Y. (2020). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi: bir karma yöntem araştırması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18 (1), 153-184.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry ve research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks: Sage.
  • Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP). Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 853-881.
  • Gürler, S. A. (2020). Fen bilimleri dersinin ilkokullarda yetiştirme programına (İYEP) dâhil edilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 266-294.
  • Gürol, M. ve Gül, M. (2021). İlkokullarda yetiştirme programının (İYEP) işlevselliğinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 16-33. doi:10.24315/tred.629316
  • Kale, M. & Demir, S. (2021). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) uygulamalarının öğrencilerin okula bağlılık düzeylerine katkısının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(232), 161-175. doi: 10.37669/milliegitim.740561
  • Keskin, M. (2021). İlkokullarda yetiştirme programı (İyep)'nın dezavantajlı öğrenciler açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Kozikoğlu, İ., & Tosun, Y. (2020). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir çözümleme. Journal of Faculty of Educational Sciences, 53(3), 903-930.
  • MEB. (2015). Milli eğitim bakanlığının stratejik planı, Ankara. http://www.meb.gov.tr/stratejik_plan/ adresinden erişildi. Tarih:15.04.2021.
  • MEB. (2018a). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) uygulama kılavuzu. Ankara: Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB. (2018b). İlkokullarda yetiştirme sunusu, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim GenelMüdürlüğü.https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_06/18193333_YYEP-Sunum.pdf adresinden erişildi. Tarih:15.04.2021.
  • MEB. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/25181019_YYEP_YYNERGESY.pdf adresinden erişildi. Tarih:15.04.2021.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özbaş, M. (2014). İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 243-258.
  • Özdoğru, M. (2022). İlkokullarda yetiştirme programı’nın (iYEP) değerlendirilmesi. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 5363.
  • Sarıdoğan, E. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı'nın 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • TEDMEM. (2019). 2018 eğitimi değerlendirme raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 5). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Toptaş, V., ve Karaca, E. T. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (iYEP) kapsamındaki matematik derslerini yürüten sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 417-431.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, V. A. ve Kılıç, D. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) kurs sürecinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies,15(2), 1399-1410.

Teacher's Opinions About Remedial Education Program in Primary Schools

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 391 - 421, 15.11.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1138811

Öz

IYEP (Remedial Education Program in Primary Schools) was implemented in pilot provinces for the first time in 2018. The IYEP was prepared in order to eliminate the learning deficiencies of disadvantaged students in literacy and basic mathematics skills in early grades. In this direction, the aim of this study is to reveal the opinions of classroom teachers about IYEP and its implementation process. The study was conducted within the scope of phenomenology, one of the qualitative research methods, with 6 classroom teachers who had previously worked in İYEP in villages and central schools in Edremit district of Van province in the 2021-2022 academic year. The study data was collected by a semi-structured interview method, and data was analysed through content analysis. The results of the study indicated; It has been reached that the program’s hours are limited, the support of the parents is insufficient in the process and there are student absenteeism. The suggestions of the participants for the development of the program are to increase the activities in the IYEP books, prepare a separate book for esch module, remove the time limit to increase academic success, and to hold a midterm exam so as to pass to the next module.

Kaynakça

  • Avlukyarı, N. T. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP)’in öğretmen ve yöneticiler tarafından değerlendirilmesi: Mersin İli Tarsus İlçesi örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Aydın S. ve Yakar, L. (2020). İlkokullarda yetiştirme programında (İYEP) karşılaşılan sorunlar, paydaşlarına olan katkıları ve çözüm önerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 795-814.
  • Balantekin, Y. (2020). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi: bir karma yöntem araştırması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18 (1), 153-184.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry ve research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks: Sage.
  • Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP). Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 853-881.
  • Gürler, S. A. (2020). Fen bilimleri dersinin ilkokullarda yetiştirme programına (İYEP) dâhil edilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 266-294.
  • Gürol, M. ve Gül, M. (2021). İlkokullarda yetiştirme programının (İYEP) işlevselliğinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 16-33. doi:10.24315/tred.629316
  • Kale, M. & Demir, S. (2021). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) uygulamalarının öğrencilerin okula bağlılık düzeylerine katkısının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(232), 161-175. doi: 10.37669/milliegitim.740561
  • Keskin, M. (2021). İlkokullarda yetiştirme programı (İyep)'nın dezavantajlı öğrenciler açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Kozikoğlu, İ., & Tosun, Y. (2020). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir çözümleme. Journal of Faculty of Educational Sciences, 53(3), 903-930.
  • MEB. (2015). Milli eğitim bakanlığının stratejik planı, Ankara. http://www.meb.gov.tr/stratejik_plan/ adresinden erişildi. Tarih:15.04.2021.
  • MEB. (2018a). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) uygulama kılavuzu. Ankara: Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB. (2018b). İlkokullarda yetiştirme sunusu, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim GenelMüdürlüğü.https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_06/18193333_YYEP-Sunum.pdf adresinden erişildi. Tarih:15.04.2021.
  • MEB. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/25181019_YYEP_YYNERGESY.pdf adresinden erişildi. Tarih:15.04.2021.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özbaş, M. (2014). İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 243-258.
  • Özdoğru, M. (2022). İlkokullarda yetiştirme programı’nın (iYEP) değerlendirilmesi. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 5363.
  • Sarıdoğan, E. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı'nın 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • TEDMEM. (2019). 2018 eğitimi değerlendirme raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 5). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Toptaş, V., ve Karaca, E. T. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (iYEP) kapsamındaki matematik derslerini yürüten sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 417-431.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, V. A. ve Kılıç, D. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) kurs sürecinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies,15(2), 1399-1410.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doğan Bulu 0000-0002-8690-2464

Görkem Avcı 0000-0002-4489-1613

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2022
Kabul Tarihi 17 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bulu, D., & Avcı, G. (2022). Teacher’s Opinions About Remedial Education Program in Primary Schools. The Journal of Limitless Education and Research, 7(3), 391-421. https://doi.org/10.29250/sead.1138811

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.