Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Ana Fikir Nedir? Nasıl Bulunur?

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 357 - 390, 15.11.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1167802

Öz

Bilgi hazinelerinin kapsını aralayan okuma, dil ve zihinsel becerileri üst düzeyde geliştiren becerilerden biridir. Bu beceri okulla birlikte başlamakta ve hayat boyu sürmektedir. Bu süreçte öğrencilerin okuma ve anlama becerilerini geliştirmek için çeşitli teknikler öğretilmektedir. Bunların başında ana fikri bulma gelmektedir. Okunan bir metindeki temel düşünceyi, destekleyici fikirleri, konu ve önemli bilgileri bulmak için ana fikri bulmak zorunlu olmaktadır. Ana fikir, bir paragraf ya da metinde verilen asıl fikir, ana mesaj veya temel düşünce olmaktadır. Kısa, öz ve özgün bir düşüncedir. Metnin kalbini oluşturmaktadır. Aynı zamanda metindeki konu ve içeriğe yön vermektedir. Ana fikir bir metin ya da paragrafta verilenleri iyi anlama, okunan bilgileri zihninde yapılandırma, özetleme, metin içi ve dışı bağlantılar kurma gibi işlemleri kolaylaştırmaktadır. Araştırmalar bazı öğrencilerin ana fikir bulmada zorlandıklarını ve iyi öğretilemediğini göstermektedir. Bu nedenle makalede ana fikir bulma becerilerini geliştirme üzerinde durulmaktadır. Bu anlayışla önce ana fikrin tanımı ve temel özellikleri verilmekte, diğer kavramlarla ilişkisi açıklanmaktadır. Ana fikrin İkincil fikirlerden ve konudan farkı ele alınmakta, ana fikir bulma aşamaları ile yapılacak etkinliklere yer verilmektedir. Ayrıca öğretmenin bu süreçteki rolüne dikkat çekilmektedir. Etkili bir okuma ve anlama için öğrencilerde ana fikir bulma becerilerinin geliştirilmesi gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Boudreau, M-P. (2022). Stratégies De Lecture, Trouver L'idée Principale, Chartier, 21.08.2022 tarihinde https://www.itum.qc.ca adresinden erişilmiştir.
  • Giasson, J. (1995). La lecture : De la théorie à la pratique, Montréal : Éditeur Gaëtan Morin.
  • Giasson, J. (2011). La lecture. Apprentissage et difficultés. Boucherville: Gaëtan Morin éditeur.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2015). Etkinliklerle hızlı okuma ve anlama, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2021). Anlama öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2022). Ders kitaplarının özellikleri ve incelenmesi. Ankara: SEAD Yayınları.
  • Lachapelle, C. (2006). Les stratégies de compréhension en lecture, Document de Ministère De l’Education de la Saskatchewan,http://www.sasked.gov.sk.ca/ adresinden erişilmiştir.
  • Martinez, J.-P. (1994). L’échec en lecture au coeur du désengagement scolaire. L’abandon scolaire. Montréal : Éditions Logiques.
  • Morissette, C. (2017). Savoir relever les éléments importants dans un texte et les idées Secondaires, Université Laval, Québec, Canada.
  • Piste d’Enseignement (2019). Idées Principales, Articuler l’enseignement de la lecture-écriture, ADEL (UQAM), CSMV et CSSH, Canada.
  • Prahl, A. (2022). How to find the main idea, Columbia College, 20.08.2022 tarihinde https://www.english.glendale.cc.ca.us/topic.html adresinden erişilmiştir.
  • Roell, K. (2019). How to Find the Main Idea, 25.08.2022 günü https://www.thoughtco.com › adresinden erişilmiştir.
  • Saskatchewan. (2000). Programme d'études, Ministère de l'Éducation de la Saskatchewan.
  • Saskatchewan. (2001). Philosophie et méthodes d'enseignement, Ministère de l'Éducation de la Saskatchewan.
  • Toterau, C. (2005). L'acte de lire, Edition d'IUFM.
  • Uysal, O. K ve Pala, S. G. (2022).Ana fikri bulma: Öğretmen ve öğrenciler neler yapıyor? Neden zorlanıyor?, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 10(1), 44-66 / Research in Reading & Writing Instruction, 10(1), 44-66.

What is the Main Idea? How is it found?

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 357 - 390, 15.11.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1167802

Öz

Reading, which opens the door of knowledge treasures, is one of the skills that develops language and mental skills at a high level. This skill starts with school and continues throughout life. In this process, various techniques are taught to improve students' reading and comprehension skills. The first of these is to find the main idea. In order to find the main idea, supporting ideas, subject and important information in a text, it is necessary to find the main idea. The main idea is the main idea, main message or main idea given in a paragraph or text. It is a short, concise, and original idea. It forms the heart of the text. At the same time, it gives direction to the subject and content in the text. The main idea facilitates processes such as understanding what is given in a text or paragraph, structuring the read information in his mind, summarizing, making connections within and outside the text. Studies show that some students have difficulty in finding the main idea and are not taught well. Therefore, the article focuses on developing main idea finding skills. With this understanding, first the definition and basic features of the main idea are given, and its relationship with other concepts is explained. The difference of the main idea from the secondary ideas and the subject is discussed, the stages of finding the main idea and the activities to be done are included. In addition, attention is drawn to the role of the teacher in this process. It is suggested that for an effective reading and comprehension, students' main idea finding skills should be developed.

Kaynakça

  • Boudreau, M-P. (2022). Stratégies De Lecture, Trouver L'idée Principale, Chartier, 21.08.2022 tarihinde https://www.itum.qc.ca adresinden erişilmiştir.
  • Giasson, J. (1995). La lecture : De la théorie à la pratique, Montréal : Éditeur Gaëtan Morin.
  • Giasson, J. (2011). La lecture. Apprentissage et difficultés. Boucherville: Gaëtan Morin éditeur.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2015). Etkinliklerle hızlı okuma ve anlama, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2021). Anlama öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F. (2022). Ders kitaplarının özellikleri ve incelenmesi. Ankara: SEAD Yayınları.
  • Lachapelle, C. (2006). Les stratégies de compréhension en lecture, Document de Ministère De l’Education de la Saskatchewan,http://www.sasked.gov.sk.ca/ adresinden erişilmiştir.
  • Martinez, J.-P. (1994). L’échec en lecture au coeur du désengagement scolaire. L’abandon scolaire. Montréal : Éditions Logiques.
  • Morissette, C. (2017). Savoir relever les éléments importants dans un texte et les idées Secondaires, Université Laval, Québec, Canada.
  • Piste d’Enseignement (2019). Idées Principales, Articuler l’enseignement de la lecture-écriture, ADEL (UQAM), CSMV et CSSH, Canada.
  • Prahl, A. (2022). How to find the main idea, Columbia College, 20.08.2022 tarihinde https://www.english.glendale.cc.ca.us/topic.html adresinden erişilmiştir.
  • Roell, K. (2019). How to Find the Main Idea, 25.08.2022 günü https://www.thoughtco.com › adresinden erişilmiştir.
  • Saskatchewan. (2000). Programme d'études, Ministère de l'Éducation de la Saskatchewan.
  • Saskatchewan. (2001). Philosophie et méthodes d'enseignement, Ministère de l'Éducation de la Saskatchewan.
  • Toterau, C. (2005). L'acte de lire, Edition d'IUFM.
  • Uysal, O. K ve Pala, S. G. (2022).Ana fikri bulma: Öğretmen ve öğrenciler neler yapıyor? Neden zorlanıyor?, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 10(1), 44-66 / Research in Reading & Writing Instruction, 10(1), 44-66.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Firdevs Güneş 0000-0002-9449-8617

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 25 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güneş, F. (2022). What is the Main Idea? How is it found?. The Journal of Limitless Education and Research, 7(3), 357-390. https://doi.org/10.29250/sead.1167802

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.