Aim: The aim of our study is to examine the effects of university students' gender, age, class, sports status and sports branches on social physics anxiety.
Method: The research group of the study consisted of 413 students studying at different departments. Only students who wanted to participate voluntarily were included in the study. Personal information form and Social Physics Anxiety Inventory were used to collect research data. The created questionnaire was filled by the sample group using the face-to-face questionnaire method. T-Test for Independent Groups was used for two groups and One Way Anova analysis was used for groups of three or more in the analysis of the data found to be normally distributed.
Results: In the results of the study, it was observed that there was a significant difference in social physical anxiety levels in terms of gender, class and doing sports (p<0.05), while there was no significant difference in social physical anxiety levels in terms of age and sports branch (p>0.05).
Conclusion: It was determined that the social physics anxiety of women, first grade students and those who did not do sports were high. In our study, this was explained by the fact that women experienced emotions more, those who were in the first grade were in their adolescence, and those who did not do sports were inactive due to their dislike for themselves. When these results are considered in terms of active life, they show that sports are effective on students' social-physical anxiety levels, in other words, they reduce their anxiety.
Amaç: Çalışmamızın amacı, üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerinin, yaşlarının, sınıflarının, spor yapma durumlarının ve spor dallarının sosyal fizik kaygısı üzerindeki etkilerini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışmanın araştırma grubunu farklı bölümlerde öğrenim gören 413 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya sadece gönüllü olarak katılmak isteyen öğrenciler dahil edilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında kişisel bilgi formu ve Sosyal Fizik Kaygı Envanteri kullanılmıştır. Oluşturulan anket formu, örneklem grubuna yüz yüze anket yöntemi kullanılarak doldurtulmuştur. Normal dağıldığı tespit edilen verilerin analizinde iki grup için Bağımsız Gruplarda T-Testi, üç ve üzeri gruplarda Tek Yönlü Anova analizinden faydalanılmıştır.
Bulgular: Çalışmanın bulgularında cinsiyet, sınıf ve spor yapma durumu açısından sosyal fizik kaygısı düzeylerinde anlamlı fark olduğu görülürken (p<0,05), yaş ve spor dalı açısından sosyal fizik kaygısı düzeylerinde anlamlı fark olmadığı görülmüştür (p>0,05).
Sonuç: Sonuç olarak kadınların, 1. sınıfta okuyanların ve spor yapmayanların sosyal fizik kaygısının yüksek olduğu belirlendi. Çalışmamızda bu durum kadınların duyguları daha fazla yaşamaları, 1. sınıfta olanların ergenlik çağlarında olmaları ve spor yapmayanların ise hareketsiz olmalarından kaynaklı kendilerini beğenmeme durumu ile açıklanmıştır. Bu sonuçlar aktif yaşam açısından ele alındığında, sporun öğrencilerin sosyal-fiziksel kaygı düzeyleri üzerinde etkili olduğunu, diğer bir deyişle kaygılarını azalttığını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Oyun |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0