Sosyal bir kurum olan okullar,
çocuk ve gençlerin yaşamlarının önemli bir bölümünü geçirdikleri yapılardır.
Kurumsal bir yapıda sosyal sermaye, bu yapıda yer alan topluluk içerisindeki
ilişkilere dayanmaktadır. Bu ilişkilerin güçlü ve yoğun oluşu sosyal sermayenin
inşasını olanaklı hale getirmektedir. Bu yüzden birçok kurumun başarısı,
çalışanlarının birbirleriyle kurdukları yakın ilişkilerde gizlidir ve bu
ilişkilerin kurulmasında ve sürdürülmesinde okul yöneticileri kilit role
sahiptir. Bu çalışmada okullarda merkezi ve kilit role sahip okul
yöneticilerinin sosyal sermaye unsurlarını inşa etme süreci ve bunu okul
ortamına nasıl yansıttığı irdelenmiş ve bu yansımanın okulun başarısı
üzerindeki etkisi mercek altına alınmıştır. Bu bağlamda, okul yöneticilerinin
sosyal sermayenin göstergeleri olarak “karşılıklı güven ortamının
oluşturulması, okul içindeki bireyler (yönetici-öğretmen-öğrenci-veli vb.)
arasında sosyal ilişkilerin ağının kurulması ve geliştirilmesi, okul personeli
ile öğrenci ve velilerinin bir araya gelebilecekleri sosyal ortamların
sunulması, okula yönelik bir aidiyet duygusunun yaratılması ve işbirliği gibi
unsurları nasıl inşa ettikleri hususu çalışmanın odağına alınmıştır. Araştırma,
nitel araştırma yaklaşımı içerisinde yarı yapılandırılmış mülakat tekniği
kullanılarak Trabzon özelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Milli Eğitim
Bakanlığı’na bağlı Trabzon il merkezindeki farklı okul türlerinde görev yapan
on okul yöneticisi dâhil edilmiştir. Araştırma kapsamında Trabzon ili
ortaöğretim okullarından (liselerden) farklı okul türleri arasında kıyaslamaya
olanak verecek şekilde okul seçimine gidilerek betimsel bir çalışma
yürütülmüştür. Bu bağlamda, belirlenen okullarda görev yapan yöneticilerle
gerçekleştirilen mülakatlar neticesinde okul yöneticilerinin çabaları ve
desteğiyle inşa edilen sosyal sermaye unsurlarının okul ortamına
yansıtılmasının okulun başarısına olumlu yönde katkıda bulunduğu tespit
edilmiştir.
Schools are social institutions where students and young
people spend a significant part of their lives. Social capital in an
institutional structure is based on the connections within the community
involved in this structure. The strong and intense nature of these
relationships makes it possible to construct social capital. Therefore, the success of many institutions is hidden in the close
relations that their employees establish with each other and the school a principal play a key role in establishing and maintaining these
relations. In this study, the process of building social capital
elements of the school principals with a central and key role in
schools and how it reflects on the school environment are examined and the
effect of this reflection on the success of the school has been examined. As
regards, this study focused on how school principals were creating an environment of mutual trust, the
establishment of a network of social relations between the individuals in the
school (manager-teacher-student-parent, etc.) and the presentation of social
environments where school staff and students and parents can come together and
how to build such a sense of belonging and to cooperate with the school as the
indicators of social capital. The research was conducted within
the context of qualitative research by using semi-structured interview
technique in Trabzon. Ten school principals working in different school types
in the city center of Trabzon were included in the study. Within the scope of
the research, a descriptive study was carried out in order to allow comparison
between different school types from secondary schools in Trabzon. In this
context, it was determined that reflecting the social capital elements built by
the efforts of school administrators contributed positively to the success of
the school.
Social capital school principal secondary school school success
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 41 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.