In this study, Hobbes' ideas on liberty are given concrete content in terms of the ontological impossibility of liberty, the identification of liberty with peace, the definition of the concept of liberty through the principles of the absence of will and the absence of obstacles, and finally the rejection of the connection between liberty and self-government. The main claim of the article is that Hobbes, who grounded many theses on freedom at the same time, never abandoned the individualist natural right perspective. In this context, the negative freedom of the statist Hobbes is also a freedom against the state. Moreover, the conceptualization on the absence of obstacles reveals the first form of the perspective that would later turn into negative freedom. In this context, there is a significant parallel between Hobbes' view of freedom and the view of freedom of liberalism, which adopts a negative libertarian sensibility. The thinker's propositions against law and democracy seem to be the product of a style of interpretation that privileges the private sphere over the public sphere. In claiming that freedom can exist without democracy, Hobbes not only responds to the republican thinkers of his time, but also breaks the connection between politics and freedom, making freedom a derivative of natural right.
Bu çalışmada Hobbes’un özgürlükle ilgili düşünceleri beş önerme
üzerinden temellendirilmiştir. Ontolojik açıdan özgürlüğün
imkansızlığı, özgürlüğün barışa özdeş sayılması, iradenin yokluğu ve
engellerin yokluğu ilkeleri üzerinden özgürlük kavramının
tanımlanması ve son olarak özgürlükle özyönetim arasındaki
bağlantının reddedilmesi bahsi geçen temel tezleri özetler. Makalenin
temel iddiası özgürlük üzerine pek çok meseleyi aynı anda
temellendiren Hobbes’un bireyci doğal hak perspektifinden hiçbir
zaman vazgeçmediği yönündedir. Bu bağlamda devletçi Hobbes’un
negatif özgürlüğü aynı zamanda devlete karşı bir özgürlüktür. Ayrıca
engellerin yokluğu üzerine kavramlaştırma daha sonra negatif
özgürlüğe dönüşecek olan perspektifin ilk halini ortaya koyar. Bu
bağlamda Hobbes’un özgürlüğe bakışıyla negatif özgürlükçü
hassasiyeti benimsemiş liberalizmin özgürlüğe bakışı arasında ciddi
bir paralellik vardır. Düşünürün hukuk ve demokrasi karşıtı
önermeleri ise kamusal alan karşısında özel alana üstünlük tanıyan
bir yorumlama tarzının ürünü gibi durur. Hobbes demokrasi
olmadan da özgürlüğün olabileceğini iddia ederken sadece
döneminin cumhuriyetçi düşünürlerine yanıt vermez aynı zamanda
siyaset ile özgürlük arasındaki bağlantıyı kopararak özgürlüğü doğal
hakkın bir türevi haline getirir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 49 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.