Background: The aim of this study was to measure the depression, anxiety,and stress levels of dentistry students using DASS-21,to investigate the relationship between these levels, and to investigate the effect of this stress on career motivation.
Materials & Methods:An online questionnaire that contains four-part was developed using Google Forms. The first section is related to the sociodemographics data of participants. The second section contains DASS-21 questions.The other sections are about choosing dentistry and postgraduate plans of the students. Data were analyzed with IBM SPSS V23. The Kruskall-Wallis H test was used to compare data according to groups of three or more, and multiple comparisons were examined with Dunn's test. The significance level was taken as p<0.050.
Results:A total of 791 undergraduate dental students were participated in the study. The study sample comprised 61,2% females (n=484) and 8% married (n=6).A statistically significant difference was found between the median stress scores according to gender (p<0.001). It was observed that the stress level increased statistically significantly in the 5th grade (p<0,001). The depression level of married people was statistically lower (p=0.046). Only 5.2% of the participants stated that they wanted to specialize in any branch.
Conclusion:Dentistry education is a complex process and can cause an increase in students' levels of stress, anxiety, and depression. The methods of coping with stress should be taught to students to train psychologically healthy. Students should be supported to make the most appropriate decisions in their career choices and post-graduation plans.
Keywords:DASS, dental education, depression, career motivation, postgraduate
DASS dental education depression career motivation postgraduate
Amaç: Bu çalışmada DASS-21 kullanılarak diş hekimliği öğrencilerinin depresyon, kaygı ve stres düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu düzeyler arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi ve bu stres düzeylerinin kariyer motivasyonu üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Google Formlar kullanılarak dört bölümden oluşan çevrimiçi bir anket geliştirilmiştir. İlk bölüm, katılımcıların sosyodemografik verileriyle ilgilidir. İkinci bölüm DASS-21 sorularını içermektedir. Diğer bölümler, öğrenciler için diş hekimliği ve lisansüstü planları seçme ile ilgilidir. Veriler IBM SPSS V23 ile analiz edildi. Verilerin üç ve üzeri gruplara göre karşılaştırılmasında Kruskall-Wallis H testi, çoklu karşılaştırmalar Dunn testi ile incelenmiştir. Anlamlılık düzeyi p<0,050 olarak alınmıştır.
Bulgular: Çalışmaya toplam 791 dişhekimliği lisans öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın örneklemini %61,2 kadınlar (n=484) ve %8 evliler (n=6) oluşturmaktadır. Cinsiyete göre stres puan ortancaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,001). Stres düzeyinin 5. sınıfta istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı görüldü (p<0,001). Evlilerin depresyon düzeyi istatistiksel olarak daha düşüktü (p=0,046). Katılımcıların sadece %5,2'si herhangi bir branşta uzmanlaşmak istemediğini belirtmiştir.
Sonuç: Diş hekimliği eğitimi karmaşık bir süreçtir ve öğrencilerin stres, kaygı ve depresyon düzeylerinde artışa neden olabilir. Öğrencilere psikolojik olarak sağlıklı yetişmeleri için stresle baş etme yöntemleri öğretilmelidir. Öğrencilerin kariyer seçimlerinde ve mezuniyet sonrası planlarında en uygun kararları vermeleri desteklenmelidir.
Anahtar Kelimeler: DASS, diş hekimliği eğitimi, depresyon, kariyer motivasyonu, lisansüstü
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Selcuk Dental Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.