Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhafazakâr Kadınlarda Tüketici Davranışı Ve Marka Algısı Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2018, , 107 - 116, 30.04.2018
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.404793

Öz

DModernleşme
sürecinin bir sonucu olarak ortaya çıkan muhafazakârlık kavramı, modernleşme
ile olan karşıtlık bağlamında şekillenen ideolojik bir doktrin olarak kabul
edilmektedir. Ancak son dönemde muhafazakârlık kavramında değişim bu algının
biraz daha farklılaşmasına neden olmuştur. Bu iki kavram arasındaki kavram
kargaşasının temelinde modernite ile muhafazakâr kavramlarının bulunduğu konumların
farklı olması yatmaktadır. Türkiye’de muhafazakârlık algısının değişimi 1980’li
yıllara dayanmaktadır. Daha önceleri kültürel alanda eskiyi, geleneksel olanı
yaşama ve köklü değerler sistemini korumak temeline dayanan muhafazakârlık
kavramı, 1980 sonrası dönemde yerini “Yeni Muhafazakârlık” kavramına
bırakmıştır. Muhafazakârlık anlayışında oluşan bu değişim ile birlikte kültürel
ve sosyal etkinliklere, restoranlara, konserlere, sinemalara ve tatil köylerine
yeni muhafazakâr ideolojisini benimseyen kadınlarında yüksek oranda katılım
gösterdiği gözlemlenmiştir. Son dönemde moda sektöründe muhafazakâr kadınlara
yönelik yapılan tasarımların sayısının arttığı ve artık muhafazakâr kadınların
kendi giyim kalıplarına ait moda konusunda tercih yapabildiği bir pazarın
oluştuğu görülmektedir. Özellikle sosyal medya kullanımının artması ile
birlikte bu sürecin daha da hızlandığı ve yeni bir pazar haline geldiği
görülmektedir.



Bu
bağlamda çalışmada kişisel

bakım ürünleri  (eşarp, şal, ayakkabı ve
çanta) kategorisinde markaya önem veren ve tüketme eğiliminde olan muhafazakâr
kadınlar analiz edilerek çalışmanın örneklem çerçevesini oluşturmuşlardır. Bu
doğrultuda 155 muhafazakâr kadın ile internet üzerinden anket yapılmıştır.
Çalışmada kişisel bakım ürünleri kullanan muhafazakâr kadınların,  marka sadakatini “benimseme duygusu” ve
“satın alma niyeti” boyutlarıyla, öncül faktörler olan “marka algısı ve
memnuniyet hissi” arasındaki ilişkileri değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Çalışmanın temelini oluşturan marka algısı, memnuniyet hissi ve marka sadakati
konuları çalışılmış olmasına rağmen örneklemin muhafazakâr kadınlardan oluşması
çalışmayı özgün kılmaktadır. Çalışmanın gelecekteki çalışmalara ışık tutacağı
düşünülmektedir.



Anahtar
Kelime
:
Muhafazakâr kadın, Tüketici davranışı, Marka Algısı, Memnuniyet Hissi,
Benimseme Duygusu



       

Kaynakça

  • Aaker D. A. (2009). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.Akkaya E. (1999). Marka imajı bileşenleri: Otomobil sektöründe bir uygulama. 4.Ulusal Pazarlama Kongresinde sunulmuş bildiri.Aktuğlu, I. K., & Temel, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (15), 43–59. Aysen, E., Yaylı, A. & Helvacı, E. (2012). Üniversitelerin marka kişiliği algısının belirlenmesi üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4 (4), 182-204.Baek, T. H., Kım, J., & Yu, J. H. (2010). The Differential Roles of brand credibility and brand prestige ın consumer brand choice. Psychology & Marketing, 27(7), 662-678.Biricikoğlu, H. Türk Modernleşmesinde Kadın. 25 Şubat 2014 tarihinde http://cws.emu.tr adresinden alınmıştır.Bozkurt İ. (2006). İletişim odaklı pazarlama: tüketiciden müşteri yaratmak. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 19.Baski. Ankara: Pegem Akademi.Bylthe, J. (2001). Pazarlama ilkeleri (Çev. Yavuz Odabaşı). İstanbul: Bilim Teknik Yayın Evi. Çiğdem A. (2001). Taşra Epiği. İstanbul: Birikim Yayınları.Durmaz, Y. & Bahar (Oruç), R. (2011). Tüketicilerin satın alma davranışı üzerine sosyolojik faktörlerin etkisinin incelenmesine yönelik bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 60–77.Erciş, A., Yapraklı, Ş. & Can, P. (2009). Güçlü ve güçsüz markalarda marka bilgisi, marka ilişkileri ve satın alma davranışları arasındaki farklılıkların incelenmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 26(1), 157–190.Eren, S. S. & Erge, A. (2012). Marka Güveni, Marka Memnuniyeti ve Müşteri Değerinin Tüketicilerin Marka Sadakati Üzerine Etkisi. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 26 (7), 4455-4482. Ghiselli, E. E., Campbell, J. P. & Zedeck, S. (1981). Measurement Theory for the behavioral sciences: Origin & Evolution. New York: WH Freeman & Company.Hellier, P. K., Gus, G. M., Carr, R. A. & Rickard, J. A. (2003). Customer repurchase ıntention a general structural equation model. European Journal Of Marketing, 37(11/12), 1762-1800. İnsel A. (1989). Liberalizm, muhafazakarlık ve Türkiye’de toplumsal tahayyül. Birikim, S:1. İstanbul , 42-43.Karafakıoğlu M. (2005). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Literatür Yayınları. Karakaya, H. (2017). “Türkiye’de Ulusalcılık, İslamcılık ve Modernizm Açısından Kadın”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 2, Sayfa: 155-166, Elazığ-2017Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. Eski İle Yeni Arasında Kemalizm ve Modernizm, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.Khıabanıan Y.H. ve Karakadılar İ.S. (2016). “Marka Sadakati Yaklaşımlarına Etki Eden Öncül Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Ampirik Çalışma”. Electronic Journal of Vocational Colleges-May/Mayıs 2016Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57 (1), 1-18.Kurtuldu, H. S. (2008). Markalı ürünleri kullananları kullanmayanlardan ayıran faktörler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 71–88.Luk, S. T.K. & Yıp, L. S. C. (2008). The moderator effect of monetary sales promotion of the relationship between brand trust and purchase behaviour. Brand Management, 15(6), 452–464.Mardin Ş. (1995). Türkiye’de Din ve Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları.Mcdougall, G. H. G., & Levesque, T. (2000). Customer satisfaction with services: Putting perceived value ınto The Equation. Journal Of Services Marketing, 14(5), 392-410.Musa, R., Pallister, J., & Robson, M. (2005). The roles of perceived value, perceived equity and relational commitment in a disconfirmation paradigm framework: An ınitial assessment in a Relationship-Rich consumption environment. Advances in Consumer Research, 32, 349-356.Nıtse, P. S., Parker, K.R ., Krumwıede, D., & Ottaway, T. (2004). The Impact of color in The E-Commerce marketing of fashions: An exploratory study . European Journal of Marketing, Vol. 38, No. 7, 898-915, 2004.Onur, M. B. (2011). Marka kişiliği ve marka sadakatini etkileyen faktörlerin ilişkisi ve hazır giyim sektöründe bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Özgüven, N. (2010). Marka değeri: Global markaların değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 141-148.Patterson, P.G. & Spreng, R.A. (1997). Modelling The Relationship Between Perceived Value, Satisfaction, And Repurchase Intentions In A Business-To-Busienss Services context: An Emprical Examination. International Journal Of Service Industry Management, 8 (5), 414-434 Rajendran, K. N., & Hariharan, H. S. (1996). Understanding value: The Role of consumer preferences. The Journal Of Marketing Management, 5(1), 8-19.Sirdeshmukh, D., Singh, J. & Sabol, B. (2002). Consumer trust, value and loyalty in relational exchanges. Journal of Marketing, 66 (1), 15-37.Sweeney, J. S., & Soutar, G. N. (2001). Consumer perceived value: The Development of A Multiple Item Scale, Journal of Retailing, 77, 203-220.Şahin, Ö. (2007). Marka sadakatini etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve tüketiciler üzerinde bir uygulama. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Adana Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.Uztuğ F. (2003). Markan kadar konuş. İstanbul: Mediacat Kitapları, Kapital Medya Hizmetleri.Yener, D. (2013). Marka çağrışım unsurlarının marka kişiliği üzerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3 (1), 89-103.Yılmaz, V. (2005). Tüketici memnuniyeti ve ihtiyaçlarının marka sadakatine etkisi: sigara markasına uygulanması. Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 257- 271.

Study On Consumer Behavior And Brand Perception Among Conservative Women

Yıl 2018, , 107 - 116, 30.04.2018
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.404793

Öz

The concept
conservatism  emerging as  a result 
of  modernization process is
accepted  as  an ideological doctrine shaped  in the context  of contrast with modernization.  However, 
in  the recent  period, 
the change in the concept 
conservatism  has caused  to differ a little  more. 
What underlying  the confusion
of  these 
two concepts is that  the concepts
modernity  and conservatism are
differently positioned.  The change
of   the 
perception conservatism in Turkey dates to 1980s.  The concept conservatism  that 
earlier meant   conserving the old
[values ] in cultural area,  traditional
life, and system of  rooted values  replaced 
with the concept “new 
conservatism” in post-1980 period. 
Together  with this  change 
forming  the understanding  of 
conservatism,  it  was 
observed  that  the women adapting  ideology of “new  conservatism” 
participated  in  the cultural and social  activities and became visible in
restaurants,  concerts, cinemas,  and holiday villages  in higher rate.  In the recent times,  it 
is  seen that  the number 
of   designs made  toward conservative  women 
in fashion sector has increased, 
and  that a market, in  which 
the conservative  women can make a
selection about fashion belonging 
to  their own clothing  patterns, has formed   Especially 
together  with increase  of  the
use  of 
social media,  it is seen  that this 
process  much more  accelerates and becomes a new  market. In this  context,
in this study,  analyzing   the conservative  women paying 
attention to  the brand in the
category  of personal  care products (scarf,, shawl, shoes,  and briefcase) and being in the tendency
of  consuming,  the sample 
framework of  the study was
formed.  In this direction,   a survey 
was  carried  out 
with 155 conservative  women
through internet.  In the study,  the relationships between  the 
dimensions “emotions of adoption” and “purchasing  intention” of 
brand  loyalty of  the conservative women using personal care
products  and  “brand 
perception and satisfaction feeling” that are the leading  factors 
were attempted to  be evaluated.
Although the subjects  of  brand 
perception,  satisfaction
feeling,  and  brand 
loyalty,  which form  the essence 
of  the study,  are 
studied,  that  the 
sample  consists  of conservative women  makes 
the study original.  It  is 
considered  that  the study 
will  shed  light 
on  the next  studies. 

Kaynakça

  • Aaker D. A. (2009). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.Akkaya E. (1999). Marka imajı bileşenleri: Otomobil sektöründe bir uygulama. 4.Ulusal Pazarlama Kongresinde sunulmuş bildiri.Aktuğlu, I. K., & Temel, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (15), 43–59. Aysen, E., Yaylı, A. & Helvacı, E. (2012). Üniversitelerin marka kişiliği algısının belirlenmesi üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4 (4), 182-204.Baek, T. H., Kım, J., & Yu, J. H. (2010). The Differential Roles of brand credibility and brand prestige ın consumer brand choice. Psychology & Marketing, 27(7), 662-678.Biricikoğlu, H. Türk Modernleşmesinde Kadın. 25 Şubat 2014 tarihinde http://cws.emu.tr adresinden alınmıştır.Bozkurt İ. (2006). İletişim odaklı pazarlama: tüketiciden müşteri yaratmak. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 19.Baski. Ankara: Pegem Akademi.Bylthe, J. (2001). Pazarlama ilkeleri (Çev. Yavuz Odabaşı). İstanbul: Bilim Teknik Yayın Evi. Çiğdem A. (2001). Taşra Epiği. İstanbul: Birikim Yayınları.Durmaz, Y. & Bahar (Oruç), R. (2011). Tüketicilerin satın alma davranışı üzerine sosyolojik faktörlerin etkisinin incelenmesine yönelik bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 60–77.Erciş, A., Yapraklı, Ş. & Can, P. (2009). Güçlü ve güçsüz markalarda marka bilgisi, marka ilişkileri ve satın alma davranışları arasındaki farklılıkların incelenmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 26(1), 157–190.Eren, S. S. & Erge, A. (2012). Marka Güveni, Marka Memnuniyeti ve Müşteri Değerinin Tüketicilerin Marka Sadakati Üzerine Etkisi. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 26 (7), 4455-4482. Ghiselli, E. E., Campbell, J. P. & Zedeck, S. (1981). Measurement Theory for the behavioral sciences: Origin & Evolution. New York: WH Freeman & Company.Hellier, P. K., Gus, G. M., Carr, R. A. & Rickard, J. A. (2003). Customer repurchase ıntention a general structural equation model. European Journal Of Marketing, 37(11/12), 1762-1800. İnsel A. (1989). Liberalizm, muhafazakarlık ve Türkiye’de toplumsal tahayyül. Birikim, S:1. İstanbul , 42-43.Karafakıoğlu M. (2005). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Literatür Yayınları. Karakaya, H. (2017). “Türkiye’de Ulusalcılık, İslamcılık ve Modernizm Açısından Kadın”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 2, Sayfa: 155-166, Elazığ-2017Kasaba, R. ve Bozdoğan, S. Eski İle Yeni Arasında Kemalizm ve Modernizm, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.Khıabanıan Y.H. ve Karakadılar İ.S. (2016). “Marka Sadakati Yaklaşımlarına Etki Eden Öncül Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Ampirik Çalışma”. Electronic Journal of Vocational Colleges-May/Mayıs 2016Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57 (1), 1-18.Kurtuldu, H. S. (2008). Markalı ürünleri kullananları kullanmayanlardan ayıran faktörler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 71–88.Luk, S. T.K. & Yıp, L. S. C. (2008). The moderator effect of monetary sales promotion of the relationship between brand trust and purchase behaviour. Brand Management, 15(6), 452–464.Mardin Ş. (1995). Türkiye’de Din ve Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları.Mcdougall, G. H. G., & Levesque, T. (2000). Customer satisfaction with services: Putting perceived value ınto The Equation. Journal Of Services Marketing, 14(5), 392-410.Musa, R., Pallister, J., & Robson, M. (2005). The roles of perceived value, perceived equity and relational commitment in a disconfirmation paradigm framework: An ınitial assessment in a Relationship-Rich consumption environment. Advances in Consumer Research, 32, 349-356.Nıtse, P. S., Parker, K.R ., Krumwıede, D., & Ottaway, T. (2004). The Impact of color in The E-Commerce marketing of fashions: An exploratory study . European Journal of Marketing, Vol. 38, No. 7, 898-915, 2004.Onur, M. B. (2011). Marka kişiliği ve marka sadakatini etkileyen faktörlerin ilişkisi ve hazır giyim sektöründe bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Özgüven, N. (2010). Marka değeri: Global markaların değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 141-148.Patterson, P.G. & Spreng, R.A. (1997). Modelling The Relationship Between Perceived Value, Satisfaction, And Repurchase Intentions In A Business-To-Busienss Services context: An Emprical Examination. International Journal Of Service Industry Management, 8 (5), 414-434 Rajendran, K. N., & Hariharan, H. S. (1996). Understanding value: The Role of consumer preferences. The Journal Of Marketing Management, 5(1), 8-19.Sirdeshmukh, D., Singh, J. & Sabol, B. (2002). Consumer trust, value and loyalty in relational exchanges. Journal of Marketing, 66 (1), 15-37.Sweeney, J. S., & Soutar, G. N. (2001). Consumer perceived value: The Development of A Multiple Item Scale, Journal of Retailing, 77, 203-220.Şahin, Ö. (2007). Marka sadakatini etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve tüketiciler üzerinde bir uygulama. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Adana Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.Uztuğ F. (2003). Markan kadar konuş. İstanbul: Mediacat Kitapları, Kapital Medya Hizmetleri.Yener, D. (2013). Marka çağrışım unsurlarının marka kişiliği üzerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3 (1), 89-103.Yılmaz, V. (2005). Tüketici memnuniyeti ve ihtiyaçlarının marka sadakatine etkisi: sigara markasına uygulanması. Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 257- 271.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşe Esra Peker

Ayşe Boyraz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Peker, A. E., & Boyraz, A. (2018). Muhafazakâr Kadınlarda Tüketici Davranışı Ve Marka Algısı Üzerine Bir Çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 21(1), 107-116. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.404793

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.