Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reklamlarda İşlenen Kültürel Kodlar Karşısında Türk ve Alman Halklarının Gösterdikleri Tepkinin Ölçülmesine Yönelik Uygulamalı Bir Çalışma: “Axe: Erkekler De Ağlar” Reklamı Örneklemi

Yıl 2019, , 784 - 799, 30.11.2019
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.616171

Öz

ÖZ



Talep
yaratma sanatı olarak tanımlanan reklam, çağımızın en önemli ticari
enstrümanlarından biridir. Özellikle uluslararası firmalar ürün satışlarını
arttırabilmek için çeşitli pazarlama stratejileri geliştirmekte ve
reklamlarında kültürel ögelere gönderme yapmaktadırlar. Bazen kültürel kodları
olduğu gibi kullanan reklamlar, bazen de bu kodları sorgulatan temalar
barındırmaktadırlar. Bu çalışma, toplumsal cinsiyet kalıplarını sorgulayan
“Axe: Erkekler De Ağlar” reklam çalışmasını incelemektedir. Can Bonomo
tarafından seslendirilen bir şarkı eşliğinde ağlayan erkekleri gördüğümüz
reklamın farklı kültürler tarafından nasıl algılandığı çalışmamızın konusunu
oluşturmaktadır. Çalışmamızda, Türkiye’de ve Almanya’da üniversite eğitimi
gören katılımcılardan oluşan gruplara üç soruluk bir anket çalışması uygulanmış
ve toplumsal cinsiyetle ilgi farkındalıkları ölçülmüştür. Ardından her iki
gruba da Axe reklamı izletilip on soruluk bir anket çalışması daha
uygulanmıştır. Böylece reklamda farklı kültür mensuplarının reklamlarda
kullanılan kültürel kodlara nasıl tepki verdiği ortaya konduğu gibi reklamın bu
konuda ne derece etkili olduğu ortaya çıkarılmıştır. Çalışmamız, Türk ve Alman
katılımcılar arasında toplumsal cinsiyet konusunda büyük bir anlayış farkının
olmadığı sonucuna ulaşmıştır.

Kaynakça

  • Altunbaş, Hüseyin, (2015a) Reklamın İyisi Kötüsü Olur, Literatürk Yayınları, Konya.Altunbaş, Hüseyin, (2015b) Reklam Bize Ters, Literatürk Yayınları, Konya. Avşar, B. Zakir ve Elden, Müge, (2005) Reklam ve Reklam Mevzuatı, Piramit Yayıncılık, Ankara.Çamdereli, Mete, (2006) Reklam Arası, Tablet Kitabevi, Konya.Dumanlı, Duygu, (2011) “Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın İmgesinin Kullanımı; Bir İçerik Analizi”, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), s. 132-149.Elden, Müge ve Bakır, Uğur, (2010) Reklam Çekicilikleri, İletişim Yayınları, İstanbul.Ertike, S. Aybike, (2010) Reklam, Detay Yayıncılık: Ankara.Fırlar, G. Belma, (2003) Reklam ve Biz, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.Gregory, D. Garry ve Munch, M. James, (1997) “Cultural Values in International Advertising: An Examination of Familial Norms and Roles in Mexico”, Psychology & Marketing, 14(2), s. 99-119.Gentry, James ve Harrison, Robert, (2010) “Is Advertising a Barrier to Male Movement Toward Gender Change?”, Marketing Theory, 10(1), s. 74–96.Kalan, G. Özlem, (2010) “Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: ‘Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(38), s. 75-89.Knoll, Silke ve diğ., (2011) “Gender Roles in Advertising: Measuring and Comparing Gender Stereotyping on Public and Private TV Channels in Germany”, International Journal of Advertising, 30(5), s. 867-888.Özdemir, Mehmet, (2010) “Türkiye’deki Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet ve Sunumu”, Milli Folklor, 22(88), s. 101-111.Şimşek, Sedat, (2006), Geleneksel İmgeler ve Reklam, NKM Yayınları, Konya.……………….. (2019). Axe Parfüm Markasının Sahibi Kim?, son erişim tarihi 03.09.2019, https://kimkurdu.com/axe-parfum-markasinin-sahibi-kim/.……………….. (2019). “Axe: Erkekler De Ağlar” Reklam Filmi, son erişim tarihi 03.09.20.19, https://www.youtube.com/watch?v=CwLpSiBvnKs.

A Practical Study to Measure the Response of Turkish and German Peoples to Cultural Codes in Advertisements: “Axe: Men Also Cry” Advertisement Sample

Yıl 2019, , 784 - 799, 30.11.2019
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.616171

Öz

Defined as the art of creating demand, advertising is one of the
most important commercial instruments of our time. In particular, international
companies develop various marketing strategies in order to increase product
sales and refer to cultural elements in their advertisements. Sometimes ads
that use cultural codes as they are, also contain themes that question these
codes. This study examines the “Axe: Men Also Cry” advertisement that questions
gender patterns. The subject of our study is how the advertisement that we see
the men crying with a song performed by Can Bonomo is perceived by different
cultures. In our study, the group of participants receiving university education
in Turkey and in Germany, applied to a three-question survey and
gender-awareness and interest are measured. Then, both groups were watched as
Axe advertisement and a ten-question questionnaire was applied. In this way,
how the members of different cultures react to the cultural codes used in
advertising, and how effective the advertising is, has been revealed. Our study
concluded that there was no significant difference in understanding between the
Turkish and German participants on gender issues.

Kaynakça

  • Altunbaş, Hüseyin, (2015a) Reklamın İyisi Kötüsü Olur, Literatürk Yayınları, Konya.Altunbaş, Hüseyin, (2015b) Reklam Bize Ters, Literatürk Yayınları, Konya. Avşar, B. Zakir ve Elden, Müge, (2005) Reklam ve Reklam Mevzuatı, Piramit Yayıncılık, Ankara.Çamdereli, Mete, (2006) Reklam Arası, Tablet Kitabevi, Konya.Dumanlı, Duygu, (2011) “Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın İmgesinin Kullanımı; Bir İçerik Analizi”, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), s. 132-149.Elden, Müge ve Bakır, Uğur, (2010) Reklam Çekicilikleri, İletişim Yayınları, İstanbul.Ertike, S. Aybike, (2010) Reklam, Detay Yayıncılık: Ankara.Fırlar, G. Belma, (2003) Reklam ve Biz, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.Gregory, D. Garry ve Munch, M. James, (1997) “Cultural Values in International Advertising: An Examination of Familial Norms and Roles in Mexico”, Psychology & Marketing, 14(2), s. 99-119.Gentry, James ve Harrison, Robert, (2010) “Is Advertising a Barrier to Male Movement Toward Gender Change?”, Marketing Theory, 10(1), s. 74–96.Kalan, G. Özlem, (2010) “Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: ‘Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(38), s. 75-89.Knoll, Silke ve diğ., (2011) “Gender Roles in Advertising: Measuring and Comparing Gender Stereotyping on Public and Private TV Channels in Germany”, International Journal of Advertising, 30(5), s. 867-888.Özdemir, Mehmet, (2010) “Türkiye’deki Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet ve Sunumu”, Milli Folklor, 22(88), s. 101-111.Şimşek, Sedat, (2006), Geleneksel İmgeler ve Reklam, NKM Yayınları, Konya.……………….. (2019). Axe Parfüm Markasının Sahibi Kim?, son erişim tarihi 03.09.2019, https://kimkurdu.com/axe-parfum-markasinin-sahibi-kim/.……………….. (2019). “Axe: Erkekler De Ağlar” Reklam Filmi, son erişim tarihi 03.09.20.19, https://www.youtube.com/watch?v=CwLpSiBvnKs.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sedat Şimşek

Sedat Şimşek

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Şimşek, S., & Şimşek, S. (2019). Reklamlarda İşlenen Kültürel Kodlar Karşısında Türk ve Alman Halklarının Gösterdikleri Tepkinin Ölçülmesine Yönelik Uygulamalı Bir Çalışma: “Axe: Erkekler De Ağlar” Reklamı Örneklemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 784-799. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.616171

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.