Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal Halkla İlişkiler Aracı Olarak Bloglar: Türkiye’deki Bankaların Bloglarına Yönelik Bir İnceleme

Yıl 2020, , 443 - 459, 30.11.2020
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.684956

Öz

Hedef kitleleri, sadık müşteriler haline getirecek stratejik iletişim süreçleri kurumsal halkla ilişkiler (CPR) olarak tanımlanmaktadır. Bilgi iletişim teknolojileri sonucunda hız kazanan küreselleşme karşısında kurumsal halkla ilişkiler, yeni uygulama alanları ile çeşitlenmektedir. Bu yeni uygulama alanları içerisinde en dinamik öge olan sosyal medya; işletmeleri, rakiplerinden öne çıkaracak ve farklılaştıracak iletişim araçlarının, kurumsal halkla ilişkiler çalışmalarına entegre edilmesini gerektirmektedir. Geleneksel medyadan sosyal medyaya doğru evrilen kurumsal halkla ilişkiler uygulamalarından biri de bloglardır.
Bu çalışma, kurumsal halkla ilişkiler uygulamalarının, sosyal medyadaki temel araçlarından biri olan blog kullanımını Türkiye’deki bankalar ekseninde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırmaya dayanan çalışmada, uluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance tarafından her yıl açıklanan ‘Banking (Bankacılık) 500 Raporu’nun 2019 yılı sonuçlarından yararlanılmıştır. Buna göre dünyanın en değerli ve en güçlü 500 banka markası içerisine giren dokuz Türk bankasından, bloğu olan ve aktif blog kullanımına sahip Garanti BBVA, Türkiye İş Bankası ve TEB (Türk Ekonomi Bankası) olmak üzere üç banka amaçlı örneklem yöntemine göre seçilmiştir. Bu üç bankanın, kurumsal halkla ilişkiler amaçlı blog kullanım örüntüleri betimsel içerik analizine tabi tutulmuştur. Gerçekleştirilen betimsel içerik analizinde üç bankanın bloğunda, öne çıkan paylaşım temaları belirlenip değerlendirilmiştir. İncelenen bloglarda elde edilen bulgulara göre üç bankanın kurumsal halkla ilişkiler amaçlı blog kullanımında en çok ‘Sosyal Yaşam’ kategorisine ait içeriklere yer verdiği görülmüştür. Araştırma sonucuna göre ‘Gezi/Seyahat’ kategorisinin ise en az sayıda paylaşım aldığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adler, Lindsay and Sillars, Rosh (2011) The Linked Photographers’ Guide to Online Marketing and Social Media, Cengage Learning, Boston, USA.
  • Akar, Erkan (2006) Blogla Pazarlama, Tiem Yayıncılık, İstanbul.
  • Akay, Cenk ve Ültanır, Emel (2010) “Andragojik Temellere Dayalı Kolaylaştırılmış Okuma-Yazma Eğitimi (KOYE) Sürecine Yönelik KOYE Eğiticilerinin Görüşleri”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2): 75-88.
  • Alikılıç, Özlem Aşman (2011) Halkla İlişkiler 2.0 Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler, Efil Yayınevi, Ankara.
  • Alikılıç, Özlem ve Onat, Ferah (2007) “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumsal Bloglar”, Journal of Yaşar University, 8 (2): 899-927.
  • Atabek, Ümit ve Atabek, Gülseren Şendur (2007) Medya Metinlerini Çözümlemek: İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri, Siyasal Yayınları, Ankara. Aziz, Aysel (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, 10. bs., Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Barros, Marcos (2014) “Tools of Legitimacy: The Case of the Petrobras Corporate Blog”, Organization Studies, 35 (8): 1211-1230. Baş, Türker ve Akturan, Ulun (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri, 2. bs., Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Başkale, Hatice (2016) “Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9 (1): 23-28.
  • Bayraktutan, Günseli ve diğ., (2012) “Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nitel- Nicel Arayüzey İncelemesi”, Selçuk İletişim, 7 (3): 5-29.
  • Bilgin, Lale (2010) Olumlu İmaj Yaratmak Halkla İlişkiler, Kumsaati Yayınları, İstanbul.
  • Bozkurt, İzzet (2007) Bütünleşik Pazarlama İletişimi, MediaCat Yayınları, İstanbul.
  • Brand Finance (2019) “Banking 500, The Annual Report”, Erişim Tarihi: 30.11.2019, https://brandfinance.com/images/upload/banking_500_2019_locked.pdf
  • Cho, Soyoen and Huh, Jisu (2010). “Content Analysis of Corporate Blogs as a Relationship Management Tool”, Corporate Communications: An International Journal, 15 (1): 30-48.
  • Çetintaş, H. Buluthan (2014) “Bir Kurumsal İletişim Stratejisi Olarak Kurumsal Bloglar”, Selçuk İletişim, 8 (3): 92-121.
  • Dennis, Alan R. et al. (2016) “Mapping the Corporate Blogosphere: Linking Audience, Content, and Management to Blog Visibility”, Journal of the Association for Information Systems, 17 (3): 162-193.
  • Dilmen, Necmi Emel (2007) “Yeni Medya Kavramı Çerçevesinde İnternet Günlükleri-Bloglar ve Gazeteciliğe Yansımaları”, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 12, 113-123.
  • Doroschuk, Elena S. and Staroverova, Tatiana, S. (2017) “Blog in the Structure of the Internet-Representations Media: Communicative Aspect”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication TOJDAC, 979-984.
  • Gawroński, Slawomir and Jakubowski, Roland (2018) “Dispute about Public Relations-Between Social and Marketing Communication”, Social Communication, 1, 6-11.
  • Giarelli, Ellen and Tulman, Lorraine (2003) “Methodological Issues in the Use of Published Cartoons as Data”, Qualitative Health Research, 13, 945-956.
  • Glesne, Corrine and Peshkin, Alan (1992) Becoming Qualitative Researchers an Introduction, Longman Group Ltd, London.
  • Gunelius, Susan (2011) 30 Minutes Social Media Marketing: Step by Step Techniques toSpread the Word About Your Business Fast and Free, McGraw Hill, New York.
  • Guth, David W. and Marsh, Charles (2003) Public Relations: A Values-Driven Approach, 2nd Ed., Allyn & Bacon, Boston.
  • Harris, Thomas L. (1993) The Marketer’s Guide to Public Relations, Wiley, New York.
  • Holtz, Shel and Demopoulos, Ted (2006). Blogging For Business Everything You Need to Know and Why You Should Care, USA: Dearborn Trade.
  • Hsu, Chin L. and Lin, Judy C. (2008) “Acceptance of Blog Usage: The Roles of Technology Acceptance, Social Influence and Knowledge Sharing Motivation”, Information & Management, (45): 65-74.
  • Jarvis, Jeff (2011) E-Sosyal Toplum, Dijital Çağda Sosyal Medyanın İş ve Gündelik Hayata Etkisi, Çağlar Kök (Çev.), MediaCat Yayınları, İstanbul.
  • Kahraman, Murat (2013) Sosyal Medya 101 2.0 Pazarlamacılar İçin Sosyal Medyaya Giriş, 2. bs., MediaCat Yayınları, İstanbul.
  • Karaçor, Süleyman (2009) “Halkla İlişkilerde İletişim Aracı Olarak Bloglar”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2 (2): 87-99.
  • Kartal, Aybüke Kardelen ve Algül, And (2019) “Vakıf ve Devlet Üniversitelerinin Kurumsal İmaj Bağlamında Twitter Paylaşımlarının İçerik Analizi”, Yeni Medya Elektronik Dergi (e-JNM), 3 (1): 57-70.
  • Kılıç, Hicran Ö. (2011). “Kurumsal Blog Sahibi Olmanın Şirketlerin Gelir ve Kârına Etkisi: Fortune 500 Üzerinde Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (1): 139‐162.
  • Koçak, Sevinç (2017) “Yeni Medya Uygulamalarının Halkla İlişkiler Çalışmalarına Etkisi: Tetrad Kuramı Çerçevesinde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyaları Örneklerinin İncelenmesi”, İletişim Araştırmaları Dergisi, 14 (2): 141-168.
  • Koçyiğit, Murat (2017) Dijital Halkla İlişkiler ve Online Kurumsal İtibar Yönetimi, Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Luo, Nianlong et al. (2018) “Can Non-Work-related Social Media Use Benefit the Company? A Study on Corporate Blogging and Affective Organizational Commitment”, Computers in Human Behavior, (81): 84-92.
  • Mert, Yener Lütfü (2018) Dijital Halkla İlişkiler Araçlarının Yayıncılık Sektöründe Kullanımına Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (58): 724-737.
  • Miles, Matthew B. and Huberman, A. Michael (1994) An Expanded Sourcebook: Qualitative Data Analysis, 2nd Ed., SAGE Publications, Inc., Thousand Oaks, CA.
  • Mucan, Burcu ve Özeltürkay, Eda Yaşa (2014) “Social Media Creates Competitive Advantages: How Turkish Banks Use This Power? A Content Analysis of Turkish Banks through Their Webpages”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, (148): 137-145.
  • Neuman, W. Lawrence (2012) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar (Cilt I-II). (Çev. S. Özge), Yayın Odası, İstanbul.
  • Okmeydan, Selin Bitirim ve Saran, Mine (2018) “Actors of International Public Relations”, M. U. Tuncer (Ed.), International Public Relations Practices and Approaches, (p. 29-52). Berlin: Peter Lang.
  • Olędzki, Jerzy (2017) “Public Relations as a Theatre-style Media Spectacle: Results of a Polish Public Opinion Poll”, International Journal of Journalism & Communication, 4, 1-7.
  • Özdemir, İlker (2012) “Bankacılıkta Halkla İlişkiler ve Müşteri İlişkileri”, BSAD-Bankacılık ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi, 1 (3-4): 4-15.
  • Özdemir, Murat (2010) “Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma”, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1): 323-343.
  • Özel, Aybike P. ve Sert, Nuray Y. (2014). “Dijital Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumsal Bloglar: Türkiye’nin En Büyük 500 Şirketi Üzerine Bir Araştırma”, Global Media Journal TR Edition, 5 (9): 303-321.
  • Özgüner Kılıç, H. (2011) “Kurumsal Blog Sahibi Olmanın Şirketlerin Gelir ve Karına Etkisi: Fortune 500 Üzerinde Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (1): 139-162.
  • Özüdoğru, Şakir (2014) “Bir Web 2.0 Uygulaması Olarak Bloglar: Blogların Dinamikleri ve Blog Alemi”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC, 4 (1): 36-50.
  • Parusheva, Silvia (2019) “Social Media Banking Usage From Banks’ Perspective”, International Journal of E-Business Research, 15 (1): 38-54.
  • Philip, Leena (2017) “Corporate Blogging: The New Age PR Tool”, European Journal of Interdisciplinary Studies, 3 (3): 65-74.
  • Pitt, Leyland F. et al. (2011) “The Social Media Release as a Corporate Communication Tool for Bloggers”, IEEE Transactions on Professional Communication, 54 (2):122-132.
  • Porter, Lance et al. (2009) “The Blogosphere and Public Relations Investigating Practitioners’ Roles and Blog Use”, Journal of Communication Management, 13 (3): 250-267.
  • Pradas, Santiago Iglesias, et al. (2017) “Acceptance of Corporate Blogs for Collaboration and Knowledge Sharing”, Information Systems Management, 34 (3): 220-237.
  • Ramadanty, Sary and Martinus, Handy (2018) “The Role of Bloggers in Public Relations Activities in Indonesia”, Social Sciences & Humanities, (26): 263-274.
  • Roberts, Paula and Priest, Helena (2006) “Reliability and Validity in Research”, Nursing Standard, 20, 41-45.
  • Seitel, Fraiser P. (2016) Halkla İlişkiler Uygulaması, Seda Mengü (Çev.), 12. bs., Nobel Yayınları, Ankara.
  • Severin, J. Werner and Tankard, W. James (1994) İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, Kibele Sanat Merkezi, Eskişehir.
  • Sevinç, Salih Seçkin (2012) Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya, Optimist Yayın ve Dağıtım, İstanbul.
  • Silverman, David (2005) Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. Sage Pub., London.
  • Suziki, Lisa A. et al. (2007) “The Pond You Fish in Determines the Fish You Catch: Exploring Strategies for Qualitative Data Collection”, The Counseling Psychology, 35, 295-328.
  • Thomas, Lorrie (2011) Online Marketing, McGraw Hill, New York.
  • Wilcox, Dennis L. et al. (1998) Public Relations. Strategies and Tactics, 5th Ed., New York: Longman.
  • Wright, Donald K. and Hinson, Michelle D. (2008) “How Blogs and Social Media are Changing Public Relations and the Way it is Practiced”, Public Relations Journal, 2 (2): 1-21.
  • Wright, Jeremy (2005) Blog Marketing, MacGraw Hill Companies, USA.
  • Xifra, Jordi and Huertas, Assumpcio (2008) “Blogging PR: An Exploratory Analysis of Public Relations Weblogs” Public Relations Review, (34): 269-275.
  • Yang, Sung-Ung and Lim, Joon Soo (2009) “The Effects of Blog-Mediated Public Relations (BMPR) on Relational Trust”, Journal of Public Relations Research, 21 (3): 341-359.
  • Yengin, Deniz (2017) İletişim Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Uygulamaları, Der Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2013) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. bs., Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldız, Nuran (2010) “Halkla İlişkilerde Kavramlar, Sınırlar, Sorunlar”, Selçuk İletişim Dergisi, 6 (2): 24-32.
  • Zyl, Anria S. (2009) “The Impact of Social Networking 2.0 on Organizations”, The Electronik Library, 27 (6): 906-918.
Toplam 66 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Konferans Bildirisi
Yazarlar

Selin Bitirim Okmeydan 0000-0002-7996-2178

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Bitirim Okmeydan, S. (2020). Kurumsal Halkla İlişkiler Aracı Olarak Bloglar: Türkiye’deki Bankaların Bloglarına Yönelik Bir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(2), 443-459. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.684956

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.