Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VERİTABANI DERSİNDE ÖRTÜK PROGRAM ETKİSİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 129 - 152, 15.12.2018
https://doi.org/10.31798/ses.465267

Öz

Bu çalışmada öğrencilerin
veritabanı dersindeki örtük programın etkisinin incelenmesi
amaçlanmaktadır.  Bu
araştırmanın amacı veritabanı
dersinde kullanılan fiziki ortam, yöntem, öğrenme-öğretme etkileşimi, öğrenci-
öğrenci, öğrenci-öğretim elemanı etkileşimi ve değerlendirme sürecinden
kaynaklanan örtük programı  ortaya
çıkarmaktır
.
Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden tekli bütüncül durum çalışmasıdır.
Araştırmada nitel araştırmada veri
toplama yöntemlerinden gözlem ve görüşme kullanılarak derinlemesine bilgi
toplamak amaçlandığından seçkisiz olmayan amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt
örnekleme yöntemi kullanılmış,
vize sınavlarından aldıkları puana göre
notları düşük, orta ve yüksek olan 9 öğrenci seçilmiştir. Araştırma iki aşamada
gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada 20017-2018 öğretim yılı bahar döneminde
Çukurova Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim
Dalında Veritabanı Dersi üç hafta süreyle (9 saat) gözlemlenmiştir.
Araştırmanın ikinci aşamasında aynı dersin öğrencileriyle gözlemlerden sonra
görüşme yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış gözlem formu, alınan uzman görüşleri
doğrultusunda bazı düzeltmeler yapılarak geliştirilmiştir. Görüşme formları için
ilgili alanyazına dayalı olarak ve araştırma problemini detaylandıracak şekilde
görüşme soruları hazırlanarak kapsam geçerliliği için uzman görüşüne
başvurulmuştur. G
eri
bildirimler doğrultusunda sorular tekrar düzenlenmiş ve 11 soru
oluşturulmuştur.
Yarı yapılandırılmış gözlem ve görüşme
ile toplanan nitel veriler toplanmıştır. Gözlem verilerinin analizinde betimsel
analiz kullanılmıştır. Görüşme verileri ise içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, veritabanı dersinde sınıfın
fiziki ortam ve düzenlemelerinden, öğretme-öğrenme etkinliklerinden, öğretim
elemanı-öğrenci, öğrenci-öğrenci etkileşiminden ve değerlendirme sürecinin
örtük programı etkilediğine yönelik sonuçlar betimlenmiştir.

Kaynakça

  • Bloom, B. S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda ögrenme. (Çev: D.A. Özçelik). İstanbul: Milli Egitim Bakanlıgı Yayınları.
  • Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: Methods to facilitate cooperation and instruction. New York: Longman Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çubukçu, Z. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. Kuram ve Uygulama Eğitim Bilimleri, 12 (2), s. 1513-1534.
  • Gair, M. ve Mullins, G. (2001). Hiding in plain sight. E. Margolis (Ed.). The Hidden Curriculum in Higher Education. New York: Routledge.
  • Gordon, D. (1982). The concept of the hidden curriculum. Journal of Philosophy of Education. 16(2), 187-198.
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Ögretim ilke ve yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım Ltd. Sti.
  • Jackson, P. W. (1968). Life in classrooms. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc.
  • Kagıtçıbası, Ç. (1996). İnsan ve insanlar. İstanbul: Evrim Basım Yayım Dağıtım.
  • Lynch, K. (1989). The hidden curriculum: Reproduction in education, a reappraisal. Philadelphia: The Falmer Press.
  • McLaren, P. (2011). Okullarda Yaşam: Eleştirel Pedagojiye Giriş. M. Tekin (Çev.),
  • Eleştirel Pedagoji: Temel Kavramlara Bir Bakış, s. 287-330. M. Y. Eryaman ve H. Arslan (Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Memişoğlu, S. P. (2004). Sınıfta iletişim ve grup etkileşim süreci. M. Şişman & S. Turan (Ed.) Sınıf Yönetimi. Ankara: Öğreti, PegemA Yayınları
  • Portelli, J. P. (1993). Exposing the hidden curriculum. Journal of Curriculum Studies. 25(4), 343-358.
  • Sambell, K ve McDowell, L. (1998). The construction of the hidden curriculum: Messages and meanings in the assessment of student learning. Assessment & Evaluation in Higher Education. 23(4), 391-396.
  • Snyder, B. R. (1971). The hidden curriculum. New York: Alfred A. Knopf.
  • Tezcan M. (2003). Gizli Müfredat: Eğitim Sosyolojisi Açısından Bir Kavram Çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), s. 53-59
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de öğretmen eğitiminin temelleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2004a). Örtük proğram: Eğitimde saklı uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2005) ―Kolberg ve Ahlak Eğitiminde Örtük Program: Yeni İlköğretim Programlarında Yer Alan Ahlaki Değerleri Kazandırma İçin Bir Açılım, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, s.5.2,ss.307-328.

HIDDEN PROGRAMS’ EFFECT ON DATABASE COURSE: A CASE STUDY

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 129 - 152, 15.12.2018
https://doi.org/10.31798/ses.465267

Öz

The aim of this study is to investigate the effect of the hidden curriculum in the database course. The aim of this study is to reveal the physical environment, methods, learning-teaching interaction, student-student interaction, student-faculty interaction and evaluation program. The research is a single case study of a qualitative research methods. In the qualitative research, it was aimed to collect in-depth information from the data collection methods by using observation and interview method. The criterion sampling method was used from non-selective purposive sampling techniques. The research was carried out in two stages. In the first phase, in the spring semester of 20017-2018 academic year, the database course at the Computer Education and Instructional Technology Department of Çukurova University was observed for three weeks (9 hours). In the second stage of the study, the students of the same course were interviewed after the observations. The semi-structured observation form was developed by making some corrections according to the expert opinions. Interview questions were prepared for the interview forms based on the related literature and detailed the research problem and expert opinion was received for scope validity. Based on the feedback, the questions were rearranged and 11 questions were formed.  Qualitative data collected through semi-structured observations and interviews were collected. Descriptive analysis was used in the analysis of observation data. Interview data were analyzed with content analysis. In the light of the findings obtained, the results of the database course show that the physical environment and regulations of the class, teaching-learning activities, teaching staff-student, student-student interaction and evaluation process affect the hidden curriculum.

Kaynakça

  • Bloom, B. S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda ögrenme. (Çev: D.A. Özçelik). İstanbul: Milli Egitim Bakanlıgı Yayınları.
  • Burden, P. R. (1995). Classroom management and discipline: Methods to facilitate cooperation and instruction. New York: Longman Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çubukçu, Z. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Karakter Eğitimi Sürecinde Örtük Programın Etkisi. Kuram ve Uygulama Eğitim Bilimleri, 12 (2), s. 1513-1534.
  • Gair, M. ve Mullins, G. (2001). Hiding in plain sight. E. Margolis (Ed.). The Hidden Curriculum in Higher Education. New York: Routledge.
  • Gordon, D. (1982). The concept of the hidden curriculum. Journal of Philosophy of Education. 16(2), 187-198.
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Ögretim ilke ve yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım Ltd. Sti.
  • Jackson, P. W. (1968). Life in classrooms. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc.
  • Kagıtçıbası, Ç. (1996). İnsan ve insanlar. İstanbul: Evrim Basım Yayım Dağıtım.
  • Lynch, K. (1989). The hidden curriculum: Reproduction in education, a reappraisal. Philadelphia: The Falmer Press.
  • McLaren, P. (2011). Okullarda Yaşam: Eleştirel Pedagojiye Giriş. M. Tekin (Çev.),
  • Eleştirel Pedagoji: Temel Kavramlara Bir Bakış, s. 287-330. M. Y. Eryaman ve H. Arslan (Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Memişoğlu, S. P. (2004). Sınıfta iletişim ve grup etkileşim süreci. M. Şişman & S. Turan (Ed.) Sınıf Yönetimi. Ankara: Öğreti, PegemA Yayınları
  • Portelli, J. P. (1993). Exposing the hidden curriculum. Journal of Curriculum Studies. 25(4), 343-358.
  • Sambell, K ve McDowell, L. (1998). The construction of the hidden curriculum: Messages and meanings in the assessment of student learning. Assessment & Evaluation in Higher Education. 23(4), 391-396.
  • Snyder, B. R. (1971). The hidden curriculum. New York: Alfred A. Knopf.
  • Tezcan M. (2003). Gizli Müfredat: Eğitim Sosyolojisi Açısından Bir Kavram Çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), s. 53-59
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de öğretmen eğitiminin temelleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2004a). Örtük proğram: Eğitimde saklı uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2005) ―Kolberg ve Ahlak Eğitiminde Örtük Program: Yeni İlköğretim Programlarında Yer Alan Ahlaki Değerleri Kazandırma İçin Bir Açılım, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, s.5.2,ss.307-328.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihan Arslan Namlı 0000-0002-5425-1468

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan Namlı, N. (2018). VERİTABANI DERSİNDE ÖRTÜK PROGRAM ETKİSİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Scientific Educational Studies, 2(2), 129-152. https://doi.org/10.31798/ses.465267