The environment of the child and the family factor play an
important role in the development of a child. The mother has an important place
in the development of the child. The ability to properly carry out and organize
responsibilities in relation to motherhood is defined as parental competence.
The parent's responsibilities to care and upbringing the child depend on their
capacity, beliefs, judgments and culture she has. In this study, it is aimed to
examine the child education adequacy levels of Syrian mothers living in Turkey,
whose children are between the ages of 5-12, in terms of different variables. The
study's universe was created by Syrian mothers living in Mardin province, while
130 mothers selected by selective sampling from turkish literate mothers who
were willing to participate in the study constitute the sample of the research. The data of the study was collected through
"General Information Form" and "Child Education Proficiency
Scale (CEPS)". The data obtained from the study were evaluated with SPSS
24.0 package program and one-way analysis of variance (ANOVA) and Tukey HSD
test were used for data analysis. The results of the study revealed that mothers'
educational competence did not differ according to the age of the mothers and
the people with whom the child was staying. According to the maternal education
status variable, it was determined that there was a statistically significant
difference in the child's development sub-dimension score averages and the
child's development sub-dimension score averages according to the child's
recognition and child orientation sub-dimension score averages (p<0.05).
Bir çocuğun gelişiminde çocuğun bulunduğu çevre ve aile faktörü önemli bir yere sahiptir. Çocuğun gelişiminde anne önemli yere sahiptir. Annelik ile ilgili olarak sorumlulukları uygun şekilde gerçekleştirme ve organize etme yeteneği ebeveyn yeterliliği olarak tanımlanmaktadır. Ebeveynin çocuğun bakım ve yetiştirilmesiyle ilgili sorumlulukları sahip olduğu kapasitesi, inançları yargıları ve kendi kültürüne göre değişiklik göstermektedir. Bu araştırmada çocuğu 5-12 yaş aralığında olan Türkiye ‘de yaşayan göçmen Suriyeli annelerin çocuk eğitimi yeterliliği düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Mardin ilinde yaşayan Suriyeli anneler oluştururken, Türkçe okuryazar ve çalışmaya katılmaya istekli olan anneler içerisinden seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 130 anne araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri "Genel Bilgi Formu" ve "Çocuk Eğitimi Yeterliliği Ölçeği (ÇEYÖ)" aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 24.0 paket programı ile değerlendirilmiş olup, verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey HSD testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, annelerin çocuk eğitimi yeterliğinin annelerin yaşına ve çocuğun kaldığı kişilere göre farklılaşmadığını ortaya koymuştur. Anne eğitim durumu değişkenine göre çocuğu tanıma ve çocuğu yönlendirme alt boyut puan ortalamalarında ve çocuk sayısı değişkenine göre ise çocuğu geliştirme alt boyut puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır (p<0,05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |