An Evaluation on the Council of Europe Code of Good Governance and Practices in Turkey
Yıl 2023,
, 107 - 123, 30.12.2023
İdris Akbıyık
,
Tuncay Dursun
Öz
The aim of this article is to explain the elements and international legislation of the good governance model and to evaluate its implementation in Turkey. Firstly, the development and meaning of the good governance model is explained and then the international legislation that includes the principles and rules of good governance is mentioned. Finally, it explains how the main principles and rules of the Council of Europe Good Governance Code are understood and implemented in Turkey. Good governance is linked to democracy, human rights and the rule of law. The European Union and the Council of Europe in particular have adopted various resolutions on good governance. Although many of the principles and rules of the Council of Europe Good Governance Code are included in the Turkish legal system, there are some problems in implementation. Turkish public administration needs to raise the awareness of effective public service delivery .
Kaynakça
- ADİDY, Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası . Avrupa Birliği, (2015). Erişim 28 Kasım 2023. https://www.ombudsman.europa.eu/en/document/tr/3510
- AKBKİİKBKH77(31) SK, 1977), İdarenin İşlemleri Karşısında Bireyin Korunması Hakkında 77(31) Sayılı Karar. Avrupa Konseyi, (1977). Erişim 27 Kasım 2023. https://rm.coe.int/idarenin-islemleri-karsisinda-bireyin-korunmasi-hakkinda-77-31-sayili/1680a4397f
- AKBKİİKÜD(2007)7STK, 2007, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin İyi İdare Konusunda Üye Devletlere CM/REC(2007)7 Sayılı Tavsiye Kararı(Çev. Onur Karahanoğulları). Avrupa Konseyi, (2007). Erişim 28 Kasım 2023. https://rayp.adalet.gov.tr/resimler/522/dosya/2522-02-202212-36-pm.pdf
- Akyilmaz, Bahtiyar. "İyi Yönetim ve Avrupa İyi Yönetim Yasası." Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 7/2 (2018).
- ALYANAK, Servet. "Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın Avrupa Birliği Parlamentosu Konseyi ve Komisyonunun Faaliyetleri Üzerindeki Etkisi". Ankara Barosu Dergisi 80/4 (2022): 283-322.
- Ayhan, Mustafa Türk Kamu Yönetiminde Makul Sürede Karar Verme: Kaymakamlıklar Örneği. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2018.
- Batalli, Mirlinda – Fejzullahu, Artan. “Principles of Good Administration under the European Code of Good Administrative Behavior”. Pécs Journal of International and European Law /1 (2018), 26-35.
- Dursun, Hasan. “Yeni Bir Yetkilendirme(İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır”. Türkiye Barolar Birliği Dergisi (125) (2016), 85-146.
- Kalkınma Bakanlığı, Dünyada ve Türkiye’de Kamu-Özel İşbirliği Uygulamalarına İlişkin Gelişmeler, Kalkınma Bakanlığı, (2012). Erişim 28 Kasım 2023,
- https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/10/D%C3%BCnyada-ve T%C3%BCrkiyede-Kamu-%C3%96zel-%C4%B0%C5%9Fbirli%C4%9FiUygulamalar%C4%B1na-%C4%B0li%C5%9Fkin-Geli%C5%9Fmeler-2012.pdf
- Kara Yıldırım, Özlem. “Türkiye’de İyi Yönetişim” Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi 3/6 (2018), 273-289.
- Dellepiane-Avellaneda, Sebastian. "Good governance, institutions and economic development: Beyond the conventional wisdom". British Journal of Political Science 40/1 (2010), 195-224.
- Şahin, Ümit. "İYİ YÖNETİŞİMİN TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE UYGULANMASI VE KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU". Ombudsman Akademik 1 (2018)/ 99-139.
- Şanlı Atay, Yeliz. "İdari işlemde başvuru yollarının gösterilmesi yükümlülüğü". Türkiye Barolar Birliği Dergisi 96 (2011), 293-318.
- Karakul, Selman. "Hukuki ve İdari Denetim Ölçütü Olarak İyi Yönetim İlkeleri." Ombudsman Akademik 3 (2015), 61-105.
- Zeyrek, İlker. "BİREY-İDARE İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İYİ İDARE HAKKI VE TÜRK POZİTİF HUKUKUNDAKİ GÖRÜNÜMÜ." Türkiye Barolar Birliği Dergisi 2021/155 (2021)/ 295-329.
Avrupa Konseyi İyi Yönetim Yasası ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme
Yıl 2023,
, 107 - 123, 30.12.2023
İdris Akbıyık
,
Tuncay Dursun
Öz
Bu makalenin amacı iyi yönetim modelinin unsurlarını ve uluslararası mevzuatını anlatmak ve Türkiye’deki uygulamalarını değerlendirmektir. Öncelikle iyi yönetim modelinin gelişimi ve anlamı hakkında bilgiler verildikten sonra iyi yönetimin ilke ve kurallarını içeren uluslararası mevzuata değinilmektedir. Son olarak Avrupa Konseyi İyi Yönetim Yasasının başlıca ilke ve kurallarının Türkiye’de nasıl anlaşıldığı ve uygulandığı açıklanmaktadır. İyi yönetim demokrasi, insan hakları ve hukukun üstünlüğü ilkesiyle bağlantılıdır. İyi yönetim hakkında özellikle Avrupa Birliği ve Avrupa Konseyi çeşitli kararlar almıştır. Avrupa Konseyi İyi Yönetim Yasasının ilke ve kurallarının birçoğu Türk hukuk sisteminde yer almakla birlikte uygulama da bazı sorunlar vardır. Türk kamu yönetiminin etkili kamu hizmeti sunma bilincini arttırmaya ihtiyacı olduğu değerlendirilmektedir.
Kaynakça
- ADİDY, Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası . Avrupa Birliği, (2015). Erişim 28 Kasım 2023. https://www.ombudsman.europa.eu/en/document/tr/3510
- AKBKİİKBKH77(31) SK, 1977), İdarenin İşlemleri Karşısında Bireyin Korunması Hakkında 77(31) Sayılı Karar. Avrupa Konseyi, (1977). Erişim 27 Kasım 2023. https://rm.coe.int/idarenin-islemleri-karsisinda-bireyin-korunmasi-hakkinda-77-31-sayili/1680a4397f
- AKBKİİKÜD(2007)7STK, 2007, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin İyi İdare Konusunda Üye Devletlere CM/REC(2007)7 Sayılı Tavsiye Kararı(Çev. Onur Karahanoğulları). Avrupa Konseyi, (2007). Erişim 28 Kasım 2023. https://rayp.adalet.gov.tr/resimler/522/dosya/2522-02-202212-36-pm.pdf
- Akyilmaz, Bahtiyar. "İyi Yönetim ve Avrupa İyi Yönetim Yasası." Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 7/2 (2018).
- ALYANAK, Servet. "Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın Avrupa Birliği Parlamentosu Konseyi ve Komisyonunun Faaliyetleri Üzerindeki Etkisi". Ankara Barosu Dergisi 80/4 (2022): 283-322.
- Ayhan, Mustafa Türk Kamu Yönetiminde Makul Sürede Karar Verme: Kaymakamlıklar Örneği. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2018.
- Batalli, Mirlinda – Fejzullahu, Artan. “Principles of Good Administration under the European Code of Good Administrative Behavior”. Pécs Journal of International and European Law /1 (2018), 26-35.
- Dursun, Hasan. “Yeni Bir Yetkilendirme(İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır”. Türkiye Barolar Birliği Dergisi (125) (2016), 85-146.
- Kalkınma Bakanlığı, Dünyada ve Türkiye’de Kamu-Özel İşbirliği Uygulamalarına İlişkin Gelişmeler, Kalkınma Bakanlığı, (2012). Erişim 28 Kasım 2023,
- https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/10/D%C3%BCnyada-ve T%C3%BCrkiyede-Kamu-%C3%96zel-%C4%B0%C5%9Fbirli%C4%9FiUygulamalar%C4%B1na-%C4%B0li%C5%9Fkin-Geli%C5%9Fmeler-2012.pdf
- Kara Yıldırım, Özlem. “Türkiye’de İyi Yönetişim” Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi 3/6 (2018), 273-289.
- Dellepiane-Avellaneda, Sebastian. "Good governance, institutions and economic development: Beyond the conventional wisdom". British Journal of Political Science 40/1 (2010), 195-224.
- Şahin, Ümit. "İYİ YÖNETİŞİMİN TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE UYGULANMASI VE KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU". Ombudsman Akademik 1 (2018)/ 99-139.
- Şanlı Atay, Yeliz. "İdari işlemde başvuru yollarının gösterilmesi yükümlülüğü". Türkiye Barolar Birliği Dergisi 96 (2011), 293-318.
- Karakul, Selman. "Hukuki ve İdari Denetim Ölçütü Olarak İyi Yönetim İlkeleri." Ombudsman Akademik 3 (2015), 61-105.
- Zeyrek, İlker. "BİREY-İDARE İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İYİ İDARE HAKKI VE TÜRK POZİTİF HUKUKUNDAKİ GÖRÜNÜMÜ." Türkiye Barolar Birliği Dergisi 2021/155 (2021)/ 295-329.