Turizm İşletmelerinde Algılanan Ücretin İşgörenlerin Davranışsal Niyetlerine Etkisi
Yıl 2015,
Cilt: 3 Sayı: 2, 129 - 142, 01.04.2015
Mahmut Demir
Nihat Altuntepe
Öz
Bu çalışmanın amacı, turizm işletmelerinde işgörenlerin ücret algılamalarının davranışsal niyeti üzerindeki etkisini araştırmaktır. Ücret yeterliliği, ücret adaleti, ücret ödemesi ve ücret kapsamı ile davranışsal niyet konularında yapılan alan yazın taramasından elde edilen kavramsal bilgilerle bir anket geliştirilmiştir. Yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak Antalya ve Muğla Bölgelerinde otel işletmeleri ve seyahat acentalarında çalışan toplam 511 katılımcıya bir anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik programı ile analiz edilmiştir. Verilerin yapısal ve yakınsak geçerliliği faktör analizi ile ortaya konulmuştur. Daha sonra bağımsız değişkenler ile bağımlı değişken arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi yapılmıştır. İşletme grupları arasındaki ücret algılama farklılıklarını belirlemek için t testi ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisini belirmek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak, araştırma bulguları bağımsız değişkenler ile bağımlı değişken arasında doğrusal bir ilişki olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Kaynakça
- Akyıldız, H. & Korkmaz, A. (2009), İş ve Sosyal Sigortalar Hukuku, Alter Yayınevi, Ankara.
- Brown, G. D., Gardner, J., Oswald, A. J., & Qian, J. (2008), “Does Wage Rank Affect Employees’ Well‐being?”, Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, 47(3), 355-389.
- Can, H., Akgün, A. & Kavuncubaşı, Ş. (1998), Personel Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara.
- Christian, J. S., & Ellis, A. P. (2014), “The Crucial Role of Turnover Intentions in Transforming Moral Disengagement Into Deviant Behavior at Work”, Journal of Business Ethics, 119 (2), 193-208.
- Clugston, M. (2000), “The Mediating Effects of Multidimensional Commitment on Job Satisfaction and Intend to Leave”, Journal of Organizational Behavior, 21(4), 477- 486.
- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (2008), “Ücret, Prim, İkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü İstihkakın Bankalar Aracılığıyla Ödenmesine Dair Yönetmelik”, Resmi Gazete:18 Kasım 2008 Salı, Sayı: 27058.
- Demir, M. & Tütüncü, Ö. (2010), “Ağırlama İşletmelerinde Örgütsel Sapma ile İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21 (1), 64-74.
- Demir, M. (2011), “İşgörenlerin Çalışma Yaşamı Kalitesi Algılamalarının İşte Kalma Niyeti ve İşe Devamsızlık ile İlişkisi”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 11 (3), 451-462.
- Demir, M. (2012), “Örgütsel Destek, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi İlişkisi: Havalimanı Yer Hizmetleri İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma”, ISGUC.ORG Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 14 (1), 49-64.
- Ergül Ş. (1996), Personel Yönetimi, Araştırma Yayınları, İstanbul.
- Frechtling, D. C., & Horvath, E. (1999), “Estimating The Multiplier Effects of Tourism Expenditures on a Local Economy Through a Regional Input-Output Model”, Journal of Travel Research, 37 (4), 324-332.
- Holzer, H. J. (1990), “Wages, Employer Costs, and Employee Performance in the Firm”, NBER Working Paper No. 2830
- Hughes, L. W., Avey, J. B., & Nixon, D. R. (2010), “Relationships between Leadership and Followers’ Quitting Intentions and Job Search Behaviors”, Journal of Leadership & Organizational Studies, 17 (4), 351-362.
- Huselid, M. A. (1995), “The Impact of Human Resource Management Practices on Turnover, Productivity, and Corporate Financial Performance”, Academy of Management Journal, 38 (3), 635-672.
- Işığıçok, Ö. (2011), Ücret Teorisi-Politikası-Yönetimi-Sistemleri, Marmara Kitabevi, Bursa.
- Kalleberg, A.L. (2000), “Nonstandard Employment Relations: Part-time, Temporary and Contract Work”, Annual Review of Sociology, 26 (1), 341-365.
- Kube, S., Maréchal, M. A., & Puppe, C. (2013), “Do Wage Cuts Damage Work Morale? Evidence from a Natural Field Experiment”, Journal of the European Economic Association, 11 (4), 853-870.
- Kugler, A. D. (2003), “Employee Referrals and Efficiency Wages”, Labour Economics, 10 (5), 531-556.
- Nunnally, J.C. (1978), Psychometric Theory. McGraw-Hill, New York.
- Oosterhaven, J., & Hewings, G. J. (2014), “Interregional Input–Output Models”, In Handbook of Regional Science (pp. 875-901). Springer Berlin Heidelberg.
- Prottas, D.J. (2013), “Relationships Among Employee Perception of Their Manager’s Behavioral Integrity, Moral Distress, and Employee Attitudes and Well-Being”, Journal of Business Ethics, 113(1), 51- 60.
- Schank, T., Schnabel, C., & Wagner, J. (2007), “Do Exporters Really Pay Higher Wages? First Evidence From German Linked Employer– Employee Data”, Journal of International Economics, 72 (1), 52-74.
- Schreurs, B., Guenter, H., Schumacher, D., Van Emmerik, I. J., & Notelaers, G. (2013), “Pay‐Level Satisfaction and Employee Outcomes: The Moderating Effect of Employee‐Involvement Climate”, Human Resource Management, 52 (3), 399-421.
- Soltis, S. M., Agneessens, F., Sasovova, Z., & Labianca, G. J. (2013), “A Social Network Perspective on Turnover Intentions: The Role of Distributive Justice and Social Support”, Human Resource Management, 52 (4), 561-584.
- Tang, T.L.P. & Sutarso, T. (2013), “Falling or Not Falling into Temptation? Multiple Faces of Temptation, Monetary Intelligence, and Unethical Intentions Across Gender”, Journal of Business Ethics, 116 (3), 529- 552.
- Topalhan, T. (2010), Ücret ve Ücret Teorileri, Gazi Kitabevi, Ankara.
- Tütüncü, Ö. & Demir, M. (2002), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve İşgücü Hareketlerinin Analizi, Turhan Kitabevi, Ankara.
- Van Klaveren, M., Tijdens, K., & Gregory, D. (2013), Multinational Companies and Domestic Firms in Europe: Comparing Wages, Working Conditions and Industrial Relations, Palgrave Macmillan, New York, USA.
- Veloso, E. F. R., da Silva, R. C., Dutra, J. S., Fischer, A. L., & Trevisan, L. N. (2014), “Talent Retention Strategies in Different Organizational Contexts and Intention of Talents to Remain in the Company”, Journal on Innovation and Sustainability, 5 (1), 49-61.
- Wren, B. M., Berkowitz, D., & Grant, E. S. (2014), “Attitudinal, Personal, and Job-Related Predictors of Salesperson Turnover”, Marketing Intelligence & Planning, 32 (1), 107-123.
- Yüksel, Ö. (1997). İnsan Kaynakları Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara.
The Effects of Perceived Wage on Employees’ Behavioral Intentions in Tourism Businesses
Yıl 2015,
Cilt: 3 Sayı: 2, 129 - 142, 01.04.2015
Mahmut Demir
Nihat Altuntepe
Öz
The purpose of this study was to investigate the effects of employees’ wage perception on behavioral intentions in tourism firms. Previously a literature review related to competence, justice, payment and scope of wages and behavioral intentions was conducted and then questionnaire was developed from the studies in the literature. Data were collected at hotels and travel agencies in Antalya and Mugla Regions by researchers in face-to-face interviews with 511 employees and were analyzed with SPSS statistical programs. Structural and convergent validity of the data have revealed with the factor analysis. Then, correlation analysis was used to investigate the relationship between independent variables and dependent variable. Moreover, the differences of wage perception between two groups have revealed with t test and it was tested using a regression analysis to determine the affects of independent variables on dependent variable. As a result, research findings suggest a linear relationship between independent variables and dependent variable
Kaynakça
- Akyıldız, H. & Korkmaz, A. (2009), İş ve Sosyal Sigortalar Hukuku, Alter Yayınevi, Ankara.
- Brown, G. D., Gardner, J., Oswald, A. J., & Qian, J. (2008), “Does Wage Rank Affect Employees’ Well‐being?”, Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, 47(3), 355-389.
- Can, H., Akgün, A. & Kavuncubaşı, Ş. (1998), Personel Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara.
- Christian, J. S., & Ellis, A. P. (2014), “The Crucial Role of Turnover Intentions in Transforming Moral Disengagement Into Deviant Behavior at Work”, Journal of Business Ethics, 119 (2), 193-208.
- Clugston, M. (2000), “The Mediating Effects of Multidimensional Commitment on Job Satisfaction and Intend to Leave”, Journal of Organizational Behavior, 21(4), 477- 486.
- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (2008), “Ücret, Prim, İkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü İstihkakın Bankalar Aracılığıyla Ödenmesine Dair Yönetmelik”, Resmi Gazete:18 Kasım 2008 Salı, Sayı: 27058.
- Demir, M. & Tütüncü, Ö. (2010), “Ağırlama İşletmelerinde Örgütsel Sapma ile İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21 (1), 64-74.
- Demir, M. (2011), “İşgörenlerin Çalışma Yaşamı Kalitesi Algılamalarının İşte Kalma Niyeti ve İşe Devamsızlık ile İlişkisi”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 11 (3), 451-462.
- Demir, M. (2012), “Örgütsel Destek, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi İlişkisi: Havalimanı Yer Hizmetleri İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma”, ISGUC.ORG Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 14 (1), 49-64.
- Ergül Ş. (1996), Personel Yönetimi, Araştırma Yayınları, İstanbul.
- Frechtling, D. C., & Horvath, E. (1999), “Estimating The Multiplier Effects of Tourism Expenditures on a Local Economy Through a Regional Input-Output Model”, Journal of Travel Research, 37 (4), 324-332.
- Holzer, H. J. (1990), “Wages, Employer Costs, and Employee Performance in the Firm”, NBER Working Paper No. 2830
- Hughes, L. W., Avey, J. B., & Nixon, D. R. (2010), “Relationships between Leadership and Followers’ Quitting Intentions and Job Search Behaviors”, Journal of Leadership & Organizational Studies, 17 (4), 351-362.
- Huselid, M. A. (1995), “The Impact of Human Resource Management Practices on Turnover, Productivity, and Corporate Financial Performance”, Academy of Management Journal, 38 (3), 635-672.
- Işığıçok, Ö. (2011), Ücret Teorisi-Politikası-Yönetimi-Sistemleri, Marmara Kitabevi, Bursa.
- Kalleberg, A.L. (2000), “Nonstandard Employment Relations: Part-time, Temporary and Contract Work”, Annual Review of Sociology, 26 (1), 341-365.
- Kube, S., Maréchal, M. A., & Puppe, C. (2013), “Do Wage Cuts Damage Work Morale? Evidence from a Natural Field Experiment”, Journal of the European Economic Association, 11 (4), 853-870.
- Kugler, A. D. (2003), “Employee Referrals and Efficiency Wages”, Labour Economics, 10 (5), 531-556.
- Nunnally, J.C. (1978), Psychometric Theory. McGraw-Hill, New York.
- Oosterhaven, J., & Hewings, G. J. (2014), “Interregional Input–Output Models”, In Handbook of Regional Science (pp. 875-901). Springer Berlin Heidelberg.
- Prottas, D.J. (2013), “Relationships Among Employee Perception of Their Manager’s Behavioral Integrity, Moral Distress, and Employee Attitudes and Well-Being”, Journal of Business Ethics, 113(1), 51- 60.
- Schank, T., Schnabel, C., & Wagner, J. (2007), “Do Exporters Really Pay Higher Wages? First Evidence From German Linked Employer– Employee Data”, Journal of International Economics, 72 (1), 52-74.
- Schreurs, B., Guenter, H., Schumacher, D., Van Emmerik, I. J., & Notelaers, G. (2013), “Pay‐Level Satisfaction and Employee Outcomes: The Moderating Effect of Employee‐Involvement Climate”, Human Resource Management, 52 (3), 399-421.
- Soltis, S. M., Agneessens, F., Sasovova, Z., & Labianca, G. J. (2013), “A Social Network Perspective on Turnover Intentions: The Role of Distributive Justice and Social Support”, Human Resource Management, 52 (4), 561-584.
- Tang, T.L.P. & Sutarso, T. (2013), “Falling or Not Falling into Temptation? Multiple Faces of Temptation, Monetary Intelligence, and Unethical Intentions Across Gender”, Journal of Business Ethics, 116 (3), 529- 552.
- Topalhan, T. (2010), Ücret ve Ücret Teorileri, Gazi Kitabevi, Ankara.
- Tütüncü, Ö. & Demir, M. (2002), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve İşgücü Hareketlerinin Analizi, Turhan Kitabevi, Ankara.
- Van Klaveren, M., Tijdens, K., & Gregory, D. (2013), Multinational Companies and Domestic Firms in Europe: Comparing Wages, Working Conditions and Industrial Relations, Palgrave Macmillan, New York, USA.
- Veloso, E. F. R., da Silva, R. C., Dutra, J. S., Fischer, A. L., & Trevisan, L. N. (2014), “Talent Retention Strategies in Different Organizational Contexts and Intention of Talents to Remain in the Company”, Journal on Innovation and Sustainability, 5 (1), 49-61.
- Wren, B. M., Berkowitz, D., & Grant, E. S. (2014), “Attitudinal, Personal, and Job-Related Predictors of Salesperson Turnover”, Marketing Intelligence & Planning, 32 (1), 107-123.
- Yüksel, Ö. (1997). İnsan Kaynakları Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara.