Natural disasters, which can profoundly affect social life, are one of the factors that expand the law enforcement power of the administration. The administration has been granted various powers and duties by the laws, such as Law No. 7269, Law No. 6306, and Law No. 5902, in terms of reducing and eliminating the effects of natural disasters. These are defined as "Emergency Powers" in legal terms since a significant part of the powers granted to the administration would not normally be permitted to do. Natural disasters have been established in the Constitution as one of the circumstances that can be declared a state of emergency. Namely, the circumstances of natural disasters come out as the conditions in which fundamental human rights and freedoms are restricted or even suspended across the country or in a part of the country more than ordinary states, depending on the situation. It appears that the law enforcement powers of the administration have been further expanded in Law No. 2935 on the State of Emergency Act. Considering the diversity of legislation and authorized bodies on natural disasters, the establishment of the Ministry of Disaster, which is authorized and responsible for solely disasters; cooperating with other authorized administrative bodies, universities, and relevant non-governmental organizations; and the creation of provincial organizations of the ministry to manage the shortage of personnel and equipment will increase its effectiveness in combating all disasters.
Natural Disasters Administrative Law Enforcement Authority Public Order State of Emergency Fundamental Human Rights and Freedoms
Toplumsal yaşamı derinden etkileyebilen doğal afetler, idarenin kolluk yetkilerini genişleten faktörlerden birisidir. 7269 sayılı Kanun, 6306 sayılı Kanun ve 5902 sayılı Kanun gibi kanunlarda doğal afetlerin etkisinin azaltılması ve ortadan kaldırılması hususunda idareye çeşitli yetkiler ve görevler verilmiştir. Tanınan yetkilerin önemli bir bölümü olağan dönemde çok fazla karşılaşılmayan yetkiler olduğu için bunlar, kanuni tabirle ‘olağanüstü yetkiler’ olarak ifade edilebilir. Doğal afetler aynı zamanda Anayasa’da olağanüstü hal ilan edilebilecek durumlardan birisi olarak düzenlenmiştir. Bu durumda doğal afet dönemleri, duruma göre ülkenin tamamında ya da bir bölümünde temel hakların ve hürriyetlerin olağan dönemlere göre daha fazla kısıtlanabildiği ve hatta durdurulabildiği dönemler olarak ortaya çıkmaktadır. 2935 sayılı Olağanüstü Hal Kanunu’nda idarenin kolluk yetkilerinin daha da genişletildiği görülmektedir. Doğal afetler konusunda mevzuat ve yetkili organ çeşitliliği gözetildiğinde, sadece afetler konusunda yetkili ve görevli Afet Bakanlığının kurulması, yetkili olan diğer idari organlarla, üniversitelerle ve ilgili sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği yapılması, bakanlığın taşra örgütlerinin oluşturularak personel ve teçhizat eksiğinin tamamlanması, tüm afetlerle mücadelede etkinliği artıracaktır.
Doğal afet İdari kolluk yetkisi Kamu düzeni Olağanüstü hal Temel haklar ve hürriyetler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2 |
The published articles in SLJ are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License