Haber kelimesinin karşılığı her insana göre değiştiği gibi, zamana göre de farklılaşır. Bu durumu en hızlı değiştiren ise dijital teknolojiler olmuştur. Değişimi anlamak için başlangıç noktasını iyi anlamak gerekmektedir. Gazetelerin tahtı televizyonla paylaştığı ancak hala kral olduğu yıllarda sessiz ve tereddütlü adımlarla yayına başlayan dijital habercilik, başlangıçta zor dönemler geçirmiştir. Küçümsenmiş, anlaşılmamış ve hak ettiği fırsatı yakalayamamıştır. Ancak hayat bu kulvarda da akmış ve yolunu bulmuştur. Bugün en değerli şirketler sıralamasında nasıl dijital markalar baskın konumdaysa dijital medya da gündem belirlemede gelenekseli çoktan geride bırakmıştır. Bu nedenle geleneksel medya editörlerinin haber seçiminde ya da sunumunda trendler (sosyal medya, google, vs.) önemli bir etken haline gelmiştir. Bu çalışma, geride kalan çeyrek asrın değerlendirilmesine katkı sağlamak amacıyla söz konusu değişimi incelemiştir. Üç ulusal gazetenin (Hürriyet, Milliyet ve Cumhuriyet) 25 yıl arayla ilk sayfaları 15 günlük bir periyodda içerik çözümlemesi tekniğiyle değerlendirilmiştir. Galtung ve Ruge’dan günümüze kadar defalarca kez değişen haber değeri unsurları, bu çalışmaya kılavuzluk etmiştir. Yapılan çözümlemenin sonucunda haber seçiminde bazı unsurların gerilediği (çatışma), bazılarının ise (ilgililik, eğlence ve ünlülük) öne çıktığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlar dijital ölçümlerin, geleneksel çalışma ve karar alma yollarını şekillendirdiğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Bu dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.