With the spread of the internet, radical changes have occurred in journalism, and the transition from printed newspapers to digital media has changed news habits and publishing processes. Digitalization has increased the importance of the number of clicks, causing sensational headlines and clickbait practices to become widespread on news sites. In the article, video game news sites operating in Türkiye were tested within the scope of clickbait journalism. In this context, the news published on video game news sites named Bölüm Sonu Canavarı, Merlin’in Kazanı, and Oyungezer were examined. It was examined whether 271 news published between 18-31 December 2023 were presented with a clickbait journalism approach. The identified 20 clickbait pieces of news were examined using the content analysis method. Clickbait news was divided into categories using the 8-category clickbait detection model that Biyani, Tsioutsiouliklis and Blackmer prepared. As a result of the research, it was determined that video game news sites in Türkiye, unlike the industry, have a small number of clickbait news presentations (7.38%) and are far from misleading the readers. It was emphasized that the clickbaits used were made to arouse curiosity and that headlines are important in attracting the reader's attention to the digital media environment. In light of the results obtained, it is underlined that sustainable internet journalism is possible without deceiving the reader.
Clickbait journalism Video game news Online journalism Türkiye Clickbait
İnternetin yaygınlaşmasıyla gazetecilikte köklü değişimler yaşanmış, basılı gazetelerin dijital medyaya geçişi haber alışkanlıklarını ve yayıncılık süreçlerini değiştirmiştir. Dijitalleşme, tıklanma sayısının önemini artırarak haber sitelerinde sansasyonel başlıklar ve tık tuzağına yönelik uygulamaların yaygınlaşmasına neden olmuştur. Makalede Türkiye’de faaliyet gösteren video oyun haber siteleri, tık odaklı habercilik kapsamında sınanmıştır. Araştırmada, Bölüm Sonu Canavarı, Merlin’in Kazanı ve Oyungezer isimli video oyun haber sitelerinde yayımlanan haberler incelenmiştir. 18-31 Aralık 2023 tarihleri arasında yayımlanan toplam 271 haberin tık odaklı habercilik anlayışıyla sunulup sunulmadığına bakılmıştır. Tespit edilen 20 tık odaklı haber, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Biyani, Tsioutsiouliklis ve Blackmer’in 8 kategorili tık tuzağı tespiti modeli kullanılarak tık odaklı haberler kategorilere ayrılmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkiye’deki video oyun haber sitelerinde, sektörün aksine az sayıda (%7,38) ve okuyucuyu yanıltmaktan uzak tık odaklı haber sunumu olduğu tespit edilmiştir. Kullanılan tıklama tuzaklarının merak uyandırma amaçlı yapıldığı ve manşetlerin okuyucunun dijital medya ortamına ilgisini çekmedeki rolüne vurgu yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında, okuyucuyu aldatmadan sürdürülebilir bir internet haberciliğinin mümkün olduğunun altı çizilmiştir.
Tık odaklı habercilik Video oyun haberi İnternet haberciliği Türkiye Tık tuzağı
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Bu dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.