Bu çalışma gerilim sinemasının bir alt türü olan “ev istilası”na ait iki filmi;Panic Room (Panik Odası, David Fincher, 2002) veKnock Knock(YanlışKapı, Eli Roth, 2015) filmlerini analiz etmektedir. Çalışmada filmler analoji yöntemiyle analiz edilirken, “yer”, “ev” ve “tekinsiz” kavramları kullanılmaktadır. Makale bu kavramların sadece filmlerdeki değil, politik ve toplumsal karşılıklarını da eşzamanlı biçimde ele almaktadır. Bu eşzamanlılık, sosyal bilimlerdeki “olan”-“olması gereken” ilişkisine, sinemadan alınan muhayyile imkânıyla “muhtemel olan”ı da eklemektedir. Çalışmanın iddialarından biri olan “muhtemel olan”, bugün sosyal bilimlerin ihtiyaç duyduğu açılım olarak anlaşılmalıdır çünkü modernitenin kurumsallaşmışdüşünümselliği üzerine düşünmeyi mümkün kılar.
Augè, M. (1997). Yer-olmayanlar Üstmodernliğin Antropolojisine Giriş (Çev. T. Ilgaz). İstanbul: Kesit.
Bauman, Z. & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim (Çev. E. Gen). İstanbul: Ayrıntı.
Bauman, Z. (2006). Küreselleşme (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı.
Casey, E. (2001). Body, Self and Landscape: A Geophilosophical Inquiry into the Place-World. P. C. Adams, S. Hoelscher & K. E. Till (Ed.), Textures of Place: Exploring Humanistic Geographies (s. 403-425). Mineapolis: University of Minnesota.
Cohen, P. M. (2011). Conceptual Suspense in Hitchcock’s Films. T. Leitch & L. Poague (Ed.), A Companion to Alfred Hitchcock (s. 126- 138). West Sussex: Wiley-Blackwell.
Cündioğlu, C. (2015). Cebrail’in Kanatları: Muhayyileye Dair. Bersay İletişim Enstitüsü (Bİ’E) Felsefe Dersleri. https://www.youtube.com/ watch?v=l5P6mN9a0wk
Easthope, H. (2004). A Place Called Home. Housing, Theory and Society, 21, 128-138. http://dx.doi.org/10.1080/14036090410021360
Fenomenoloji. (2002). A. Güçlü, E. Uzun, S. Uzun & Ü. H. Yolsal (Ed.), Felsefe Sözlüğü (s. 611-621). Ankara: Bilim ve Sanat.
Fiddler, M. (2013). Playing Funny Games in The Last House On The Left: The Uncanny and the ‘Home Invasion’ Genre. Crime, Media, Culture, 9, 281-299. www.cmc.sagepub.com/content/9/3/281.full.pdf+html
Fincher, D. (Yönetmen). (2002). Panik Odası [Film]. ABD: Columbia.
Freud, S. (1995). The Uncanny (Çev. A. Strachey). S. L. Gilman (Ed.), Pyschological Writings and Letters (s. 120-153). New York: Continuum. http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf
Giddens, A. (1997). Risk, Trust, Reflexivity. U. Beck, A. Giddens & S. Lash (Ed.), Reflexive Modernization: Politics, Tradition, and Aesthetics in the Modern Social Order (s. 184-197). Cambridge: Polity.
Jentzsch, E. (1997). On the Psychology of the Uncanny. Angelaki, 2(1), 7-16. http://dx.doi.org/10.1080/09697259708571910 (Özgün eser 1906 tarihlidir)
Lash, S. (2006). Experience - Problematizing Global Knowledge. Theory, Culture & Society, 23, 335-342. http://tcs.sagepub.com/ content/23/2-3/335.full.pdf
Massey, D. (1995). The Conceptualization of Place. D. Massey & P. Jess (Ed.), A Place in the World (s. 45-85). Oxford: Oxford University.
Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek (Çev. Ş. Süer Kaya). Ayrıntı: İstanbul.
Roth, E. (Yönetmen/Senarist). (2015). Yanlış Kapı [Film]. ABD: Lionsgate Premiere
Talu, N. (2012). Bir Arzu Nesnesi Olarak Ev. N. A. Artun & R. Ojalvo (Ed.), Arzu Mimarlığı: Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek (s. 73-117). İstanbul: İletişim.
Tuan, Y. F. (1980). Rootedness versus Sense of Place. Landscape, 24, 3-8.
Tuan, Y. F. (1975) Place: An Experiential Perspective. Geographical Review, 65(2), s. 151-165. www.jstor.org/stable/213970 23.05.2016
This study analyses two films, Panic Room(David Fincher, 2002) andKnock Knock(Eli Roth, 2015), that belong to the “home invasion” subgenre of thriller. While analysing these films analogically, the study takes into consideration the concepts of “place,” “home,” and “the uncanny.” While discussing the reciprocals of these concepts in these films it also examines their political and societal implications. This concurrence includes “is possible” within the discussion of the “is” and “ought to” of social sciences through the opportunity of imagination provided by cinema. Today, “is possible,” one of the assertions of this study, should be grasped as the need for expansion of the social sciences, because it provides the opportunity to think about the established reflexivity of modernity.
Augè, M. (1997). Yer-olmayanlar Üstmodernliğin Antropolojisine Giriş (Çev. T. Ilgaz). İstanbul: Kesit.
Bauman, Z. & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim (Çev. E. Gen). İstanbul: Ayrıntı.
Bauman, Z. (2006). Küreselleşme (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı.
Casey, E. (2001). Body, Self and Landscape: A Geophilosophical Inquiry into the Place-World. P. C. Adams, S. Hoelscher & K. E. Till (Ed.), Textures of Place: Exploring Humanistic Geographies (s. 403-425). Mineapolis: University of Minnesota.
Cohen, P. M. (2011). Conceptual Suspense in Hitchcock’s Films. T. Leitch & L. Poague (Ed.), A Companion to Alfred Hitchcock (s. 126- 138). West Sussex: Wiley-Blackwell.
Cündioğlu, C. (2015). Cebrail’in Kanatları: Muhayyileye Dair. Bersay İletişim Enstitüsü (Bİ’E) Felsefe Dersleri. https://www.youtube.com/ watch?v=l5P6mN9a0wk
Easthope, H. (2004). A Place Called Home. Housing, Theory and Society, 21, 128-138. http://dx.doi.org/10.1080/14036090410021360
Fenomenoloji. (2002). A. Güçlü, E. Uzun, S. Uzun & Ü. H. Yolsal (Ed.), Felsefe Sözlüğü (s. 611-621). Ankara: Bilim ve Sanat.
Fiddler, M. (2013). Playing Funny Games in The Last House On The Left: The Uncanny and the ‘Home Invasion’ Genre. Crime, Media, Culture, 9, 281-299. www.cmc.sagepub.com/content/9/3/281.full.pdf+html
Fincher, D. (Yönetmen). (2002). Panik Odası [Film]. ABD: Columbia.
Freud, S. (1995). The Uncanny (Çev. A. Strachey). S. L. Gilman (Ed.), Pyschological Writings and Letters (s. 120-153). New York: Continuum. http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf
Giddens, A. (1997). Risk, Trust, Reflexivity. U. Beck, A. Giddens & S. Lash (Ed.), Reflexive Modernization: Politics, Tradition, and Aesthetics in the Modern Social Order (s. 184-197). Cambridge: Polity.
Jentzsch, E. (1997). On the Psychology of the Uncanny. Angelaki, 2(1), 7-16. http://dx.doi.org/10.1080/09697259708571910 (Özgün eser 1906 tarihlidir)
Lash, S. (2006). Experience - Problematizing Global Knowledge. Theory, Culture & Society, 23, 335-342. http://tcs.sagepub.com/ content/23/2-3/335.full.pdf
Massey, D. (1995). The Conceptualization of Place. D. Massey & P. Jess (Ed.), A Place in the World (s. 45-85). Oxford: Oxford University.
Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek (Çev. Ş. Süer Kaya). Ayrıntı: İstanbul.
Roth, E. (Yönetmen/Senarist). (2015). Yanlış Kapı [Film]. ABD: Lionsgate Premiere
Talu, N. (2012). Bir Arzu Nesnesi Olarak Ev. N. A. Artun & R. Ojalvo (Ed.), Arzu Mimarlığı: Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek (s. 73-117). İstanbul: İletişim.
Tuan, Y. F. (1980). Rootedness versus Sense of Place. Landscape, 24, 3-8.
Tuan, Y. F. (1975) Place: An Experiential Perspective. Geographical Review, 65(2), s. 151-165. www.jstor.org/stable/213970 23.05.2016
Oğuzhan, Ö. (2019). GERİLİM SİNEMASININ BİR ALT TÜRÜ OLARAK “EV İSTİLASI”. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 7(2), 199-217. https://doi.org/10.32001/sinecine.537855