Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GERİLİM SİNEMASININ BİR ALT TÜRÜ OLARAK “EV İSTİLASI”

Yıl 2016, , 199 - 217, 15.03.2019
https://doi.org/10.32001/sinecine.537855

Öz

Bu çalışma gerilim sinemasının bir alt türü olan “ev istilası”na ait iki filmi; Panic Room (Panik Odası, David Fincher, 2002) ve Knock Knock (Yanlış Kapı, Eli Roth, 2015) filmlerini analiz etmektedir. Çalışmada filmler analoji yöntemiyle analiz edilirken, “yer”, “ev” ve “tekinsiz” kavramları kullanılmaktadır. Makale bu kavramların sadece filmlerdeki değil, politik ve toplumsal karşılıklarını da eş zamanlı biçimde ele almaktadır. Bu eş zamanlılık, sosyal bilimlerdeki “olan”-“olması gereken” ilişkisine, sinemadan alınan muhayyile imkânıyla “muhtemel olan”ı da eklemektedir. Çalışmanın iddialarından biri olan “muhtemel olan”, bugün sosyal bilimlerin ihtiyaç duyduğu açılım olarak anlaşılmalıdır çünkü modernitenin kurumsallaşş şünümselliği üzerine düşünmeyi mümkün kılar.

Kaynakça

  • Alver, K. (2010). Siteril Hayatlar. Ankara: Hece.
  • Augè, M. (1997). Yer-olmayanlar Üstmodernliğin Antropolojisine Giriş (Çev. T. Ilgaz). İstanbul: Kesit.
  • Bauman, Z. & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim (Çev. E. Gen). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2006). Küreselleşme (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı.
  • Casey, E. (2001). Body, Self and Landscape: A Geophilosophical Inquiry into the Place-World. P. C. Adams, S. Hoelscher & K. E. Till (Ed.), Textures of Place: Exploring Humanistic Geographies (s. 403-425). Mineapolis: University of Minnesota.
  • Cohen, P. M. (2011). Conceptual Suspense in Hitchcock’s Films. T. Leitch & L. Poague (Ed.), A Companion to Alfred Hitchcock (s. 126- 138). West Sussex: Wiley-Blackwell.
  • Cündioğlu, C. (2015). Cebrail’in Kanatları: Muhayyileye Dair. Bersay İletişim Enstitüsü (Bİ’E) Felsefe Dersleri. https://www.youtube.com/ watch?v=l5P6mN9a0wk
  • Easthope, H. (2004). A Place Called Home. Housing, Theory and Society, 21, 128-138. http://dx.doi.org/10.1080/14036090410021360
  • Fenomenoloji. (2002). A. Güçlü, E. Uzun, S. Uzun & Ü. H. Yolsal (Ed.), Felsefe Sözlüğü (s. 611-621). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Fiddler, M. (2013). Playing Funny Games in The Last House On The Left: The Uncanny and the ‘Home Invasion’ Genre. Crime, Media, Culture, 9, 281-299. www.cmc.sagepub.com/content/9/3/281.full.pdf+html
  • Fincher, D. (Yönetmen). (2002). Panik Odası [Film]. ABD: Columbia.
  • Freud, S. (1995). The Uncanny (Çev. A. Strachey). S. L. Gilman (Ed.), Pyschological Writings and Letters (s. 120-153). New York: Continuum. http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf
  • Giddens, A. (1997). Risk, Trust, Reflexivity. U. Beck, A. Giddens & S. Lash (Ed.), Reflexive Modernization: Politics, Tradition, and Aesthetics in the Modern Social Order (s. 184-197). Cambridge: Polity.
  • Jentzsch, E. (1997). On the Psychology of the Uncanny. Angelaki, 2(1), 7-16. http://dx.doi.org/10.1080/09697259708571910 (Özgün eser 1906 tarihlidir)
  • Lash, S. (2006). Experience - Problematizing Global Knowledge. Theory, Culture & Society, 23, 335-342. http://tcs.sagepub.com/ content/23/2-3/335.full.pdf
  • Massey, D. (1995). The Conceptualization of Place. D. Massey & P. Jess (Ed.), A Place in the World (s. 45-85). Oxford: Oxford University.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek (Çev. Ş. Süer Kaya). Ayrıntı: İstanbul.
  • Roth, E. (Yönetmen/Senarist). (2015). Yanlış Kapı [Film]. ABD: Lionsgate Premiere
  • Talu, N. (2012). Bir Arzu Nesnesi Olarak Ev. N. A. Artun & R. Ojalvo (Ed.), Arzu Mimarlığı: Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek (s. 73-117). İstanbul: İletişim.
  • Tuan, Y. F. (1980). Rootedness versus Sense of Place. Landscape, 24, 3-8.
  • Tuan, Y. F. (1975) Place: An Experiential Perspective. Geographical Review, 65(2), s. 151-165. www.jstor.org/stable/213970 23.05.2016

“Home Invasion” as a Subgenre of Thriller

Yıl 2016, , 199 - 217, 15.03.2019
https://doi.org/10.32001/sinecine.537855

Öz

This study analyses two films, Panic Room (David Fincher, 2002) and Knock Knock (Eli Roth, 2015), that belong to the “home invasion” subgenre of thriller. While analysing these films analogically, the study takes into consideration the concepts of “place,” “home,” and “the uncanny.” While discussing the reciprocals of these concepts in these films it also examines their political and societal implications. This concurrence includes “is possible” within the discussion of the “is” and “ought to” of social sciences through the opportunity of imagination provided by cinema. Today, “is possible,” one of the assertions of this study, should be grasped as the need for expansion of the social sciences, because it provides the opportunity to think about the established reflexivity of modernity.

Kaynakça

  • Alver, K. (2010). Siteril Hayatlar. Ankara: Hece.
  • Augè, M. (1997). Yer-olmayanlar Üstmodernliğin Antropolojisine Giriş (Çev. T. Ilgaz). İstanbul: Kesit.
  • Bauman, Z. & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim (Çev. E. Gen). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2006). Küreselleşme (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı.
  • Casey, E. (2001). Body, Self and Landscape: A Geophilosophical Inquiry into the Place-World. P. C. Adams, S. Hoelscher & K. E. Till (Ed.), Textures of Place: Exploring Humanistic Geographies (s. 403-425). Mineapolis: University of Minnesota.
  • Cohen, P. M. (2011). Conceptual Suspense in Hitchcock’s Films. T. Leitch & L. Poague (Ed.), A Companion to Alfred Hitchcock (s. 126- 138). West Sussex: Wiley-Blackwell.
  • Cündioğlu, C. (2015). Cebrail’in Kanatları: Muhayyileye Dair. Bersay İletişim Enstitüsü (Bİ’E) Felsefe Dersleri. https://www.youtube.com/ watch?v=l5P6mN9a0wk
  • Easthope, H. (2004). A Place Called Home. Housing, Theory and Society, 21, 128-138. http://dx.doi.org/10.1080/14036090410021360
  • Fenomenoloji. (2002). A. Güçlü, E. Uzun, S. Uzun & Ü. H. Yolsal (Ed.), Felsefe Sözlüğü (s. 611-621). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Fiddler, M. (2013). Playing Funny Games in The Last House On The Left: The Uncanny and the ‘Home Invasion’ Genre. Crime, Media, Culture, 9, 281-299. www.cmc.sagepub.com/content/9/3/281.full.pdf+html
  • Fincher, D. (Yönetmen). (2002). Panik Odası [Film]. ABD: Columbia.
  • Freud, S. (1995). The Uncanny (Çev. A. Strachey). S. L. Gilman (Ed.), Pyschological Writings and Letters (s. 120-153). New York: Continuum. http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf
  • Giddens, A. (1997). Risk, Trust, Reflexivity. U. Beck, A. Giddens & S. Lash (Ed.), Reflexive Modernization: Politics, Tradition, and Aesthetics in the Modern Social Order (s. 184-197). Cambridge: Polity.
  • Jentzsch, E. (1997). On the Psychology of the Uncanny. Angelaki, 2(1), 7-16. http://dx.doi.org/10.1080/09697259708571910 (Özgün eser 1906 tarihlidir)
  • Lash, S. (2006). Experience - Problematizing Global Knowledge. Theory, Culture & Society, 23, 335-342. http://tcs.sagepub.com/ content/23/2-3/335.full.pdf
  • Massey, D. (1995). The Conceptualization of Place. D. Massey & P. Jess (Ed.), A Place in the World (s. 45-85). Oxford: Oxford University.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek (Çev. Ş. Süer Kaya). Ayrıntı: İstanbul.
  • Roth, E. (Yönetmen/Senarist). (2015). Yanlış Kapı [Film]. ABD: Lionsgate Premiere
  • Talu, N. (2012). Bir Arzu Nesnesi Olarak Ev. N. A. Artun & R. Ojalvo (Ed.), Arzu Mimarlığı: Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek (s. 73-117). İstanbul: İletişim.
  • Tuan, Y. F. (1980). Rootedness versus Sense of Place. Landscape, 24, 3-8.
  • Tuan, Y. F. (1975) Place: An Experiential Perspective. Geographical Review, 65(2), s. 151-165. www.jstor.org/stable/213970 23.05.2016
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Özlem Oğuzhan

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Oğuzhan, Ö. (2019). GERİLİM SİNEMASININ BİR ALT TÜRÜ OLARAK “EV İSTİLASI”. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 7(2), 199-217. https://doi.org/10.32001/sinecine.537855

sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.