Çalışma, Henri Bergson’un Gülme: Gülüncün Anlamı Üzerine Deneme (1900) adlı eserini temel alarak, Bergson’un gülmenin felsefesine dair söylemlerinden hareketle, Aile Arasında (Ozan Açıktan, 2017) filminde izleyicinin kahkahalarına sebep olan gülme ediminin içindeki sosyal teoriyi toplumsal düzenin eril kodları bağlamında tartışmaya açmaktadır. Sosyal teorinin, toplumsal işlevi, izleyicilerin gülerken düşünme sürecine dahil olduklarının göstergelerini sunmaktadır. Bu bağlamda, gülme edimi içinde var olan felsefi izleğin toplumsal düzenin eril kurallarını tekrar düşündürme sistematiği önem arz etmektedir. Aile Arasında filminde odakta yer alan düğün konusu ise, Mikhail Bakhtin’in Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar (1986) adlı eserinde detaylandırarak felsefi sorgulamalara olanak veren karnavalesk kavramının içeriğini hatırlatmaktadır. Karnaval halinin sinemada anlamlandırılmasının örneğini sunan düğün mekanı, toplumsal çatışma öğelerinin, toplumsal düzenin egemen eril tahakkümle birlikte sunduğu kısıtlamaları göstermektedir. Çalışmada, karakterlerin izleyiciye sunumu ise, olaylardaki absürt ve ironik durumları, karakterler arası diyaloglarda toplumsal düzenin kalıplaşmış yargılarını alaşağı eden söylemleri ve gülme ediminin içinde var olan toplumsal çatışma düşüncesinin gülmenin felsefesiyle birlikte düşünülmesinin önünü açmaktadır.
Gülmek, Karnavalesk, Sosyal Teori, İroni, Henri Bergson, Film felsefesi
yok
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 16 |