SineFilozofi dergisi yılda iki kez yayınlanan, uluslararası, hakemli (çift taraflı kör hakemlik), yaygın, süreli bir elektronik dergidir. Sinema ve felsefe alanları arasında disiplinlerarası bir yapıya sahip olan dergi, alanında uluslararası akademik tartışmalara zemin sağlamayı amaçlamaktadır.
Dergiye yayınlanması için gönderilen akademik içerik için herhangi bir başvuru ücreti alınmamaktadır. Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir, kâr amacı taşımamaktadır ve dergi içeriğine erişim ücretsizdir.
Dergiye yayınlanması için gönderilen bilimsel makaleler Türkçe ya da İngilizce olmalıdır. Dergide, başta sinema ve felsefenin kesiştiği alan olmak üzere bu alanla yakın ilişki içerisindeki güzel sanatlar, felsefe, sosyal bilimler gibi dallardan gelen ve yayın politikası ile örtüşen orijinal araştırma, derleme, olgu sunumu, kitap incelemesi ve söyleşi/röportaj/mülakat yazıları yayınlanmaktadır.
SineFilozofi gönüllülük esasına dayalı olarak işlemektedir. Dergi içeriğinde yayınlanan makaleler, kitap ve film incelemeleri ile söyleşi/röportaj/mülakatlar için telif ücreti ödenmemektedir. Dergi içeriğinin özgün olabilmesi için dergiye gönderilen yazıların başka bir yerde yayınlanmamış veya yayınlanmak üzere gönderilmemiş olması gerekmektedir. SineFilozofi dergisi, makalelerin yayın haklarını saklı tutmamaktadır. Tüm yayın hakları yazarlara aittir. Bununla birlikte, dergide yayınlanan makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
Derginin hedef kitlesi, akademisyenler, araştırmacılar, profesyoneller, sanatçılar, öğrenciler ve ilgili mesleki, akademik kurum ve kuruluşlar başta olmak üzere düşünen herkese açıktır. SineFilozofi'nin hedef kitlesi, misyonu ve vizyonu, SineFilozofi Dergisi Manifestosu'nda detaylıca belirtilmektedir.
SineFilozofi Manifestosu
1. Günümüzde Türkiye'de sinema çalışmalarında egemen iki yönelim gözlenmektedir: Sinema ya sinema kuramlarına ya da tekniğe, biçime indirgenmektedir. Bu bariz görünüm, gruplaşmalara da yansımaktadır. Oysa sinema, kuram ve tekniğin detayları altında eritilemeyecek, herhangi bir kliğe, gruba massedilemeyecek kadar çok büyük bir potansiyele sahiptir: "Düşünce."
2. Düşüncenin kaynakları çeşitlidir: Sanat, felsefe, bilim. Felsefe, sanat ve bilim öz bakımından aynıdır, ancak biçim bakımından farklıdır. Deleuze'un da vurguladığı gibi sanat düşünceyle duyumla, duyguyla; felsefe kavramlarla; bilim ise fonksiyonlarla hedeflerine ulaşmaya çalışır. Her üçü de düşüncenin üç farklı dışavurumudur.
3. SineFilozofi, "kavram" ve "duyum" arasındaki ilişkinin, kaosa biçim vermede en önemli yanıt olduğu noktasında Deleuze'a katılmaktadır. Kavramlarla çalışan felsefe ile duyumla çalışan sinema, etkileşime girerek sadece düşünceyi farklı tarzlarda tezahür etmekle kalmaz, aynı zamanda yeni ve yaratıcı düşünceleri inşa edebilir. Sinema, sanatlar içinde imajları hareketlendirmesi itibariyle düşüncenin duygusal ve duyumsal boyutunun dile getirilmesine ve oluşumuna merkezi katkı sağlamaktadır. Düşüncenin duygusal boyutunun Heidegger'in deyimiyle "gizlenmiş olmaktan çıkması" ve "kendini ortaya koymasında" sinema günümüz dünyasının en önemli sanatları arasındadır.
4. Sinema, bu anlamıyla sadece hoşça vakit geçirilecek sanat değildir. Elbette bunu söylemek, sinemanın keyif verici yönünü inkar etmek anlamına gelmez. Ancak sinema aynı zamanda felsefeyle birlikte düşünceye dair zihinsel bir yaratım olarak kabul edilmelidir. Felsefe, kavramlarla dünyayı, yaşamı, insan ilişkilerini ve kaosu anlamaya, anlamlandırmaya çalışır. Belki de Deleuze'un "yersiz yurtlaştırmaya" dair analizini sinema ve felsefeye şöyle de uyarlayabiliriz: "Sinema düşünceyi yersiz-yurtsuzlaştırmaya", felsefe ise onu "yeniden yerlileştirme-yurtlulaştırmaya" çalışır.
5. Gelgelelelim”yersiz-yurtsuzlaşma”/”yerlileştirme-yurtlulaştırma” ilişkisi, Nietzche'nin Tragedya'nın Doğuşu'nda dile getirdiği, poetik bir dansa benzemektedir. Birbirini dışlamayan, birbirine ihtiyacı olan, bazen gerilimli, çelişkili ama Apollonik, ama Diyonizak bir dans. Kavramsal olan Apollon'un/felsefenin, zaman zaman taşan, coşan Diyonsosu/sinemayı biçimlendirdiği, sonra geriye çekildiği ve Diyonsos'tan etkilenerek yeni bir kavrama ulaştığı bu poetik dansta, ne felsefe sinemaya ne de sinema felsefeye üstündür.
6. SineFilozofi, filmle birlikte felsefi yoluculuk yapmayı deneyen, dilini, bakış açısını bu zeminde üreten bir dergidir. Filmle birlikte yolculuk, onunla yanyana olduğumuzu hissetmek, duyguyu ve kavramı birlikte yanyana farklı tarzlarda yaşamaktır.
7. SineFilozofi, her filmin bir "derdi" olduğunu ve o "derdi" sadece kuru bilimsel cümleler, mekanik analizler, film kuramları ve biçimci yazılarla çıkaramayacağımızı, görünür hale getiremeyeceğimizi savunmaktadır.
8. Biçimle içeriği bir bütün olarak görebilmek, farklı filmler için yaratıcı ve yeni sözcükler bulmamıza bağlıdır. Godard, kendi filminin çok kişi tarafından seyredilmemesiyle ilgili olarak şunu söyler: "Seyredilecek olsalar, yüzde seksen oranında kendilerini filme verebilirler. Oysa gidip Titanik'i seyrederseniz kişiliğinizin ancak yüzde onunu verirsiniz. İyi filmlerin daha az seyircisi vardır, ama izleyeninden çok şey alırlar." SineFilozofi, izleyeninden hem çok hem de az şey alan filmleri anlamaya, hissetmeye ve açıklamaya çalışmaktadır. SineFilozofi, bu bağlamda ustaların, kalfaların ve çırakların bir arada olduğu konseptini benimseyerek, birbirinden farklı filmleri farklı poetik dillerle izlemeyi denemektedir. Böylece Yıldız Savaşları gibi kitle sineması örneklerindeki derdi bulma çabasına ek olarak, Godard gibi entelektüel yönetmenlerin filmlerindeki derdi, duyguyu görünür hale getirmeyi amaçlayan dilin peşinden gitmektedir.
9. SineFilozofi, sinemanın basitçe dünyayı taklit etmediğini, bilakis ona müdahale ettiğini ve onu inşa ettiğini savunmaktadır. Temel sorusu, filmlerin "bizlere neler yaptığı, nasıl yaptığıdır". Felsefenin kavramlarından ve sinemanın imajlarından yararlanılarak yanıtın izleri takip edilecektir.
10. Sinema, sadece düşünülebileni değil, düşünülemeyeni de gösterme potansiyeline sahiptir. Ancak SineFilozofi, Wittengstein'in "dil ile ifade edilemeyen yerde susulmalıdır" anlayışının bir adım ötesine geçileceğine inanmakta, filozofik kavramlar ile filmdeki imajlar arasındaki sürtüşmeyle "susulmamalıdır" anlayışını benimsemektedir. Sinema göstererek, felsefe ise sürekli yeni kavramların, yaratıcı ve üretici olanın peşinden giderek yapar bunu. İkisinin bileşimi, yepyeni bir filozofi oluşturur: SineFilozofi.
SineFilozofi, Türkiye'de sinemayı ve felsefeyi kendisine dert edinmiş dağınık haldeki güçleri bir araya getirmeyi önermektedir. Dergi etrafında kenetlenen, bağımsız, özerk bu sinerji, her türlü gruplaşmaların ve kilikleşmelerin ötesinde sadece düşüncenin peşinden gidecektir. SineFilozofik topluluk, bu şiari benimseyen, ya da tam benimsemese bile en azından onun üzerinde düşünen herkese açıktır. Topluluk, entelektüel ve sanatsal düzlemde, sinefilozofik çeviriler, derlemeler, toplantılar yapmayı önermektedir.
Düşünce, filozofik ve sanatsal görünümlere sahiptir.
AMAÇ DÜŞÜNCE İSE GÜÇLERİ BİRLEŞTİRMEK GEREKİR.
SineFilozofi başta sinema ve felsefenin kesiştiği alan olmak üzere bu alanla yakın ilişki içerisindeki güzel sanatlar, felsefe, sosyal bilimler gibi dallardan gelen ve yayın politikası ile örtüşen tüm çalışmalara açıktır. Derginin hedef kitlesi, akademisyenler, araştırmacılar, profesyoneller, sanatçılar, öğrenciler ve ilgili mesleki, akademik kurum ve kuruluşlar başta olmak üzere düşünen herkesi kapsamaktadır.
Yazım Kuralları
Makale Hazırlama
Yayın Dili
Derginin yayın dili Türkçe ve İngilizcedir.
Makalenin Gönderimi
Genel Kuralar
Makalenin Biçimsel Düzenleme Kuralları
Başlıkların düzenlenmesi:
Ana başlık: İlk Harfleri Büyük, 13 punto ve bold,
Giriş, Öz, Abstract, Sonuç ve Kaynakça baş harfleri büyük, sola yaslı, on iki punto, bold,
Başlıklar baş harfleri büyük, sola yaslı, 12 punto, bold,
Alt başlıklar, baş harfleri büyük, italik, paragrafa hizalı, 12 punto, bold.
Yazılar, Microsoft Word programında yazılmalı ve sayfa ölçüleri aşağıdaki gibi düzenlenmelidir:
Kağıt Boyutu: A4 Dikey
Üst Kenar Boşluk: 3 cm
Alt Kenar Boşluk: 2,5 cm
Sol Kenar Boşluk: 2,5 cm
Sağ Kenar Boşluk: 2,5 cm
Paragraf Başı: 1 cm
Blok Alıntı: Sol 1 cm
Yazı Tipi: Book Antiqua
Yazı Tipi Stili: Normal
Ana Metin Boyutu: 11 punto
Blok Alıntı: 10 punto
Sonnot Metin Boyutu: 9 punto
Tablo İçi Bilgiler: 10 punto
Paragraf Aralığı: 6 nk
Satır Aralığı: Tek (1,25)
Makalenin Yazım Kuralları
SineFilozofi dergisi APA (7.0) referans düzenini benimsemiştir. Gönderilen çalışmaların kaynak gösterim biçimi APA (7.0) stiline uygun olmalıdır. APA kuralları hakkında bilgi için: http://www.apastyle.org/
Çalışmaların imla ve noktalamasında Türk Dil Kurumu İmla Kılavuzu esas alınmalıdır: https://www.tdk.gov.tr/tdk/kurumsal/yazim-kilavuzu.
Kaynak Gösterme ve Atıf Kuralları
Kaynakçada sadece metin içinde atıf/göndermede bulunulan kaynaklara yer verilmelidir.
Makale içerisinde kullanılan tüm kaynaklar, metnin sonunda Kaynakça başlığı altında, ayrı bir bölüm olarak yazar soyadlarına göre alfabetik sıralı ve asılı olarak belirtilmelidir.
Bir yazarın aynı tarihte yayınlanmış birden fazla yayınından yararlanılmışsa, yayınları birbirinden ayırmak için sırasıyla “a, b, c,...” ibareleri kullanılmalı ve bu kullanım gerek metin içinde kaynak gösterme sırasında, gerekse kaynakça bölümünde yer almalıdır. Örnek; Metin İçinde: (Erkılıç, 2018a, p. 10), … (Erkılıç, 2018b) Kaynakçada: Erkılıç, H. (2018a). …..
40 kelimeyi geçmeyen doğrudan alıntılar tırnak işareti içinde gösterilmelidir. 40 kelimeden uzun doğrudan alıntılar ise ayrı bir paragraf olarak 1 cm içeriden blok hâlinde, 10 punto ile yazılmalıdır. Bu durumda tırnak işareti kullanılmamalıdır.
Özgün eserden doğrudan alıntı yaparken çıkarılan kelime/cümle(ler) köşeli parantez içinde üç noktayla […] gösterilir.
Metin içinde alıntılanan ana kaynak yazar tarafından okunmamışsa, yani ikincil kaynaktan yararlanılıyorsa şu şekilde belirtilmelidir: (Bergson’dan aktaran Sönmez, 2020, p. 48).
Metin İçinde Kaynak Gösterme
Tek yazarlı kaynak; (Makal, 2014, pp. 201-202)
İki yazarlı kaynak; (Neyzi & Demirci, 2011, p. 72)
Üç, dört ve beş yazarlı kaynak; (Connerton, Wayne & West, 2010, pp. 12–13) Metin içinde tekrarlayan kullanımlarda; (Connerton et al., 2010)
Altı ve daha çok yazarlı kaynak; (Mutlu et al., 2013)
Kurum isimleri: Metin içinde ilk kez atıf: (World Health Organization [WHO], 2023). Tekrar eden atıflar: (WHO, 2023)
Kaynakça Bölümünde Kaynakların Gösterimi
Kitap:
Genel Kural: Yazar(lar)ın Soyadı, Adının İlk Harfi. (Yayın Yılı). Eserin adı (Varsa Baskı Sayısı). (Çeviri kitap ise çevirmen Adı). Yayınevi.
Not: APA 7’de kitap künyelerinde “yayın yeri” bilgisi yer almamaktadır. Doi numarası varsa sonuna “http…” olarak eklenmelidir. APA 7’de Doi yazımında “Doi: …” şeklindeki yazım kaldırılarak “http” ile başlayan tüm adres yazılması kuralı getirilmiştir.
Tek yazarlı kitaplar:
Sobchack, V. (1992). The address of the eye: A phenomenology of film experience. Princeton University Press.
Aynı yazarın aynı yıl içinde yayınlanmış birden fazla çalışması varsa:
Carlson, N. R. (2007a). Foundations of physiology and psychology. (7. Basım). Pearson Allyn & Bacon.
Carlson, N. R. (2007b). Physiology of behaviour. Pearson Allyn & Bacon.
İki yazarlı kitaplar:
Rushton, R., & Bettinson, G. (2010). What is Film Theory?. Open University Press.
Üç yazardan fazla ise:
Alwang, J., Siegel, P. B., Jorgensen, S. L., Alwang, J., Siegel, P. B., & Jorgensen, S. L. (2001). Vulnerability: a view from different disciplines. The World Bank.
Yazarı yoksa:
Kitap adı. (2020). Yayıncı.
Çeviri Kitap:
Frampton, D. (2013). Filmozofi: Sinemayı yepyeni bir tarzda anlamak için manifesto (C. Soydemir, Çev.). Metis.
Editörlü Kitap (Kitabın Tamamı):
Mansell, R., Avgerou, C., Quah, D. & Silverstone R. (Eds.). (2007). The handbook of information and communication technologies. Oxford University Press.
Not: Tek bir editör bulunan kitaplarda (Editör), birden fazla editörün bulunduğu kitaplarda (Editörler) ifadesi kullanılır. APA 7’de Doi yazımında “Doi: …” şeklindeki yazım kaldırılarak “http” ile başlayan tüm adres yazılması kuralı getirilmiştir.
Editörlü Kitapta Bölüm:
Greenstein, S., & Prince, J. (2007). Internet diffusion and geography of the digital divide in United States. In E. Mansell, C. Avgerou , D. Quah & R. Silverstone (Eds.), The handbook of information and communication technologies (pp. 168-195). Oxford University Press.
Makale:
Genel Kural: Yazarın Soyadı, Adının İlk Harfi. (Yayın Yılı). Makale adı. Derginin Adı, Cilt Numarası (Varsa Sayısı), Makalenin Sayfa Numaraları.
Öztürk, S. (2022). Sinema ve düşünce ilişkisi üzerine bir tartışma: Beden sinema ve beyin sinema. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 60 (1), 93-118. https://doi.org/10.47998/ikad.1174359
Sobchack, V. (1990). Active eye: Optical movement: Transformations of attention. Quarterly Review of Film and Video, 21-36.
Not: APA 7’de Doi yazımında “Doi: …” şeklindeki yazım kaldırılarak “http” ile başlayan tüm adres yazılması kuralı getirilmiştir. Makalenin Doi numarası varsa eklenmelidir.
Tez:
Genel Kural: Yazarın Soyadı, Adının İlk Harfi. (Yayın Yılı). Tez adı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans/Doktora Tezi). Enstitü Adı, Şehir.
Üşümezgezer, Ç. (2019). Haneke sinemasının yaralanabilir seyircisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
İnternet:
World Health Organization. (2018, May 24). The top 10 causes of death. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death.
Film:
Genel Kural: Yönetmenin Soyadı, Adının İlk Harfi. (Yönetmen). (Yapım Yılı). Filmin Adı [Film]. Ülke: Stüdyo.
Tarantino, Q. (Yönetmen). (1994). Pulp fiction [Sinema Filmi]. ABD: Miramax.
Televizyon Dizisi Bölümü:
Genel Kural: Senaristin Soyadı, Adının İlk Harfi. (Senarist) & Yönetmenin Soyadı, Adının İlk Harfi. (Yönetmen). (Yayın Yılı). Bölüm Adı [Televizyon Dizisi Bölümü]. Yapımcının Adının İlk Harfi., Soyadı (Yapımcı), Dizinin Adı. Ülke: Stüdyo.
Armstrong, J. (Senarist) & Welsh, B. (Yönetmen). (2011). The Entire History of You [Televizyon Dizisi Bölümü]. C. Brooker (Yapımcı), Black Mirror. Birleşik Krallık: Channel 4.
İhtiyaç duyulan diğer atıf örnekleri için: https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples/ adresi ziyaret edilebilir.
Makale Son Kontrol Listesi
Aşağıda belirtilen maddelerde bir eksikliğiniz olmadığından emin olunuz:
-Makaleler, https://dergipark.org.tr/tr/journal/1707/submission/step/manuscript/new adresinden yüklenecektir.
– Sisteme yüklenecek makale metni, Word formatında olmalıdır ve makalelerin tam metinlerinde çift taraflı kör hakemlik politikası gereği yazar ismi olmamalıdır.
-Makalelerinizde, APA (7.0) referans sisteminin kullanıldığı, derginin yayın politikaları, manifestosu, amaç ve kapsamı ile uyumlu olduğu, yazım kurallarında belirtilen önerilere uyulduğu ve Makale Ana Metninde Türkçe ve İngilizce başlık, Türkçe ve İngilizce özet ve anahtar kelimeler bulunduğu, Türkçe çalışmalar için Extended Abstract (İngilizce Genişletilmiş Özet) yer aldığı bilgilerinden emin olunuz.
-Sisteme çalışmanın yer aldığı makale ana metni ile birlikte, SineFilozofi Dergisi Makale Bilgi Formu, SineFilozofi Dergisi Telif Hakkı ve Yazar Sözleşmesi, İntihal Raporu ayrı dosyalar olarak yüklenmelidir.
Makale Değerlendirme Süreci
1. Değerlendirme Basamağı: EDİTÖRYAL DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Çalışmalar dergi yazım kurallarına uygun olarak ve akademik bir dille yazılmalıdır.
Yazıların başka yerde yayımlanmamış ve yayımlanmak üzere gönderilmemiş orijinal çalışmalar olması gerekmektedir.
Aynı yıl içerisinde bir yazarın sadece bir makalesi yayınlanır. Yazar başka bir makale gönderse ve makale kabul alsa dahi takip eden yıl içinde uygun bir sayıda yayınlanmak için sıraya alınır.
Çalışmalar amaç, konu ve içerik yönünden tutarlılık göstermelidir.
Çalışmalar intihal içermemeli, Turnitin veya iThenticate programlarından alınan intihal raporu, çalışma ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmaların değerlendirilmeye alınabilmesi için Turnitin ya da iThenticate intihal raporunun %20 ve altında olması gerekmektedir. İntihal raporlarıyla ilgili soru ve sorunlarınız için asli.sahinkaya@gmail.com adresine mail atınız.
Bu kurallara uymayan çalışmalar editör kurulu tarafından hakem değerlendirme sürecine girmeden reddedilecektir.
2. Değerlendirme Basamağı: HAKEM DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Editoryal değerlendirmeden geçen çalışmaların hakem değerlendirme süreci başlar. Hakem atamalarında, makale konusunun hakemin uzmanlık alanı ile uygunluğu göz önünde bulundurulur.
Dergiye gönderilen yazılar, çift taraflı kör hakemlik sistemi ile değerlendirilmektedir.
Baş editör, yazarlar, editörler ve hakemler arasında çıkar çatışmasına izin vermeme ilkesine uygun şekilde çalışmanın atamalarını gerçekleştirir. Çalışmalar, çift taraflı kör hakemlik sistemine göre en az iki hakeme gönderilir. Hakemlerden, değerlendirme süreçlerini adil yürütülmeleri ve tarafsızlık ilkesine uyulmaları beklenmektedir. Hakemler, değerlendirilen yazı ile ilgili tüm bilgileri saklı tutmalıdır. Farklı mecralarda söz konusu yazılarla ilgili beyan, bilgi, müzakere yapılmamalıdır. Değerlendirme raporlarında kırıcı, aşağılayıcı ifadelere yer vermemelidir. Değerlendirme sürecinde çıkar çatışması ile karşı karşıya olduğunu düşünürse, çalışmayı incelemeyi reddederek, dergi editörünü bilgilendirmelidir.
Değerlendirmeyi kabul eden hakemlerden, her iki hakem raporunun olumlu olması durumunda çalışma yayımlanabilir, olumsuz olması durumunda ise çalışma reddedilir. Hakemlerden bir olumlu bir olumsuz rapor gelmesi durumunda ise üçüncü bir hakeme başvurulur. Üçüncü hakemin raporu doğrultusunda çalışma kabul ya da reddedilir. Bu inceleme ve değerlendirmeler sonucunda çalışmaya ilişkin yazar(lar)dan değişiklik ve/veya düzeltme istenebilir. Hakem değerlendirme süreci tamamlanmayan çalışmalar bir sonraki sayı için değerlendirmeye alınacaktır. Yayın kararı, hakemlerin talepleri doğrultusunda yazarların gerçekleştirdiği düzenlemelerin ve hakem sürecinin sonrasında baş editör tarafından verilir.
Önemli Bilgi: Yukarıda belirtilen tüm kurallar ve süreçler, SineFilozofi Dergisi’nin yayınlanan/yayınlanması planlanan Özel Sayıları için aynı şekilde geçerlidir.
ETİK İLKELER
o Yayın Etiği Beyanı
Makale değerlendirme süreçlerinde çift-kör hakemlik (double-blind peer review) sistemi benimsenmektedir. Böylece yazar ve hakemlerin anonim oluşları güvence altına alınmaktadır.
SineFilozofi dergisi, açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir, kar amacı taşımamaktadır ve dergi içeriğine erişim ücretsizdir. Dergi, makale işlem ücreti veya başvuru ücreti almamaktadır
SineFilozofi dergisi, makalelerin yayın haklarını saklı tutmamaktadır. Tüm yayın hakları yazarlara aittir. Bununla birlikte, dergide yayınlanan makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
SineFilozofi “Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” standartları ile birlikte “COPE” ile belirlenmiş standartlar temelinde etik sorumlulukları yerine getirmeyi taahhüt etmekte; editör, yazar ve hakemlerin de dergilere gönderilen bilimsel yazılarda bu sorumlulukların bilincinde olmasına özen göstermektedir.
SineFilozofi dergisi, olası bir kötüye kullanım ya da yayın etiği ihlali ile karşılaşılması durumunda da, yine COPE tarafından belirlenen yayın etiği akış şemalarını (https://publicationethics.org/resources/flowcharts) dikkate almaktadır.
o Araştırma Etiği
SineFilozofi Dergisi araştırma etiğinde uluslararası yüksek standartları benimsemektedir. Çalışmaların etik kurallara uygunluğu yazarların sorumluluğundadır.
-Öncelikle, araştırmacılar araştırmanın tasarımı, hazırlanması ve uygulanmasını içeren tüm süreçlerde şeffaflık, özgünlük ve tutarlılık ilkesini gözetmelidirler.
-İnsan öğesi içeren araştırmalarda; araştırmaya katılan katılımcılar, gönüllü olmalı ve katılımcılardan gönüllü olur onam formunu doldurmaları istenmelidir.
-Çocuklar ve vesayet altındaki kişilerin araştırmaya dâhil edilmesi durumlarında yasal vasilerinin onayı alınmalıdır.
-Çalışma herhangi bir kurum veya kuruluşta yapılacaksa ilgili kurum veya kuruluştan araştırma için onay belgesi alınmalıdır.
-İnsan öğesi barındıran çalışmalar Etik Kurul İzin belgesine sahip olmalı ve çalışmalarında bunu belirtmelidirler. Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
-Araştırmalarda, İnsan Hakları Evrensel Bildirisi gözetilmelidir.
-Tüm bu maddelerin yanında, "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi" kapsamında (https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/mevzuat/bilimsel-arastirma-ve-etik-yonetmeligi.aspx) belirtilen ve bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı eylemler şunlardır:
Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler
Madde 4 - (1) Bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı eylemler şunlardır:
a) İntihal: Başkalarının özgün fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermek,
b) Sahtecilik: Bilimsel araştırmalarda gerçekte var olmayan veya tahrif edilmiş verileri kullanmak,
c) Çarpıtma: Araştırma kayıtları veya elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan cihaz veya materyalleri kullanılmış gibi göstermek, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
ç) Tekrar yayım: Mükerrer yayınlarını akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
d) Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını, araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırıp birden fazla sayıda yayımlayarak bu yayınları akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
e) Haksız yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek veya olan kişileri dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini sonraki baskılarda eserden çıkartmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,
(2) Diğer etik ihlal türleri şunlardır:
a) Destek alınarak yürütülen araştırmalar sonucu yapılan yayınlarda destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile bunların katkılarını belirtmemek,
b) Henüz sunulmamış veya savunularak kabul edilmemiş tez veya çalışmaları, sahibinin izni olmadan kaynak olarak kullanmak,
c) İnsan ve hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, yayınlarında hasta haklarına saygı göstermemek,
ç) İnsanlarla ilgili biyomedikal araştırmalarda ve diğer klinik araştırmalarda ilgili mevzuat hükümlerine aykırı davranmak,
d) İncelemek üzere görevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri eser sahibinin açık izni olmaksızın yayımlanmadan önce başkalarıyla paylaşmak,
e) Bilimsel araştırma için sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekânları, imkânları ve cihazları amaç dışı kullanmak,
f) Dayanaksız, yersiz ve kasıtlı olarak etik ihlal isnadında bulunmak,
g) Bilimsel bir çalışma kapsamında yapılan anket ve tutum araştırmalarında katılımcıların açık rızasını almadan ya da araştırma bir kurumda yapılacaksa ayrıca kurumun iznini almadan elde edilen verileri yayımlamak,
h) Araştırma ve deneylerde, hayvan sağlığına ve ekolojik dengeye zarar vermek,
ı) Araştırma ve deneylerde, çalışmalara başlamadan önce alınması gereken izinleri yetkili birimlerden yazılı olarak almamak.
i) Araştırma ve deneylerde mevzuatın veya Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerin ilgili araştırma ve deneylere dair hükümlerine aykırı çalışmalarda bulunmak.
j) Araştırmacılar ve yetkililerce, yapılan bilimsel araştırma ile ilgili olarak muhtemel zararlı uygulamalar konusunda ilgilileri bilgilendirme ve uyarma yükümlüğüne uymamak,
k) Bilimsel çalışmalarda, diğer kişi ve kurumlardan temin edilen veri ve bilgileri, izin verildiği ölçüde ve şekilde kullanmamak, bu bilgilerin gizliliğine riayet etmemek ve korunmasını sağlamamak,
l) Akademik atama ve yükseltmelerde bilimsel araştırma ve yayınlara ilişkin yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunmak,
o Yazarların Etik Sorumlulukları
Dergiye gönderilecek bilimsel yazıların daha önce yayımlanmamış, bir programa dâhil edilmemiş veya başka bir yerde yayımlanmak üzere değerlendirme sürecine girmemiş olması gerekmektedir. Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz.
Yazar kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/analizlerle ilgili gerekli izinlere sahip olduklarını veya deney yapılan deneklere yönelik izin prosedürlerini gerçekleştirdiğini gösteren belgeye sahip olmalıdır.
Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
Dergiye gönderilen yazılar özgün olmalıdır. Atıf ve kaynakça gösterimine özen gösterilmelidir.
Yazıya katkı sağlayan tüm yazarların adına yer verilmelidir. Tüm yazarlar yazar sıralamasını SineFilozofi Dergisi Telif Hakkı ve Yazar Sözleşmesi formunda imzalı olarak belirtmek zorundadırlar.
Yazarlar, Araştırma Katkı Oranı Beyanını belirtmelidirler. Ayrıca, mevcut ise araştırmanın sonuçlarını ya da bilimsel değerlendirmeyi etkileyebilme unsuru barındıran finansal ilişkiler, çıkar çatışması ve çıkar rekabetini beyan etmelidirler.
Yazıların yayınlanmasından sonra fark edilen hatalar ile ilgili dergi editöryal ekibi ile iletişime geçilmeli ve gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
Yazılarda kullanılan görseller için gerekli durumlarda telif hakları yazar tarafından alınmalıdır.
Değerlendirme süreci başlamış bir çalışmanın yazar sorumluluklarının değiştirilmesi (Yazar ekleme, yazar sırası değiştirme, yazar çıkartma gibi) mümkün değildir.
Yazıların içeriğinde ortaya çıkabilecek maddi hatalar, olası etik sorunlar gibi durumlardan nihai olarak yazarlar sorumludur.
o Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Değerlendirilen yazı ile ilgili tüm bilgiler saklı tutulmalıdır. Farklı mecralarda söz konusu yazılarla ilgili beyan, bilgi, müzakere yapılmamalıdır. Hakemlik sürecini içeren belgeler dergi editöryal ekibi dışında paylaşılmamalıdır.
Değerlendirme süreçleri adil yürütülmelidir. Tarafsızlık ilkesine uyulmalıdır. Hakemlerin araştırmayla ilgili, yazarlarla ve/veya eğer mevcut ise araştırmanın finansal destekçileriyle çıkar çatışmaları olmamalıdır.
Değerlendirme sürecinde çıkar çatışması ile karşı karşıya olduğunu düşünürse, çalışmayı incelemeyi reddederek, dergi editörünü bilgilendirmelidir.
Hakemler yazıları verilen süre zarfında değerlendirmeli, süre aşımı yaparak yazının sürecini aksatmamalıdır.
Yazılar ile ilgili editörle iş birliği içinde olmalıdır. Uygun gördüğü uyarı ve ek bilgileri editöre aktarmalıdır.
Değerlendirme raporlarında kırıcı, aşağılayıcı ifadelere yer vermemelidir.
Yazardan talep edilen düzeltiler açık bir şekilde ifade edilmelidir
o Editöryal Ekibin Yetkileri ve Etik Sorumlulukları
Baş editör, bir yazıyı ön inceleme aşamasında değerlendirmeye alıp almama konusunda karar verme yetkisine sahiptir.
Editörler; dergi yayın politikalarında yer alan "Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci" politikalarını uygulamakla yükümlüdür. Bu bağlamda editörler her çalışmanın adil, tarafsız ve zamanında değerlendirme sürecinin tamamlanmasını sağlar.
Editörler; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korumaktan sorumludur.
Editörler; yazar, hakem veya okuyuculardan gelen şikâyetleri dikkatlice inceleyerek aydınlatıcı ve açıklayıcı bir şekilde yanıt vermekle yükümlüdür
Editörler; yazar, hakem veya okuyuculardan gelen sorulara ilişkin açıklayıcı bilgiler vermekle yükümlüdür.
YAYIN POLİTİKASI
SineFilozofi dergisi yılda iki kez yayınlanan, uluslararası, hakemli (çift taraflı kör hakemlik), yaygın, süreli bir elektronik dergidir. Sinema ve felsefe alanları arasında disiplinlerarası bir yapıya sahip olan dergi, alanında uluslararası akademik tartışmalara zemin sağlamayı amaçlamaktadır.
Dergiye yayınlanması için gönderilen akademik içerik için herhangi bir başvuru ücreti alınmamaktadır. Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir, kâr amacı taşımamaktadır ve dergi içeriğine erişim ücretsizdir. Dergiye yayınlanması için gönderilen bilimsel makaleler Türkçe ya da İngilizce olmalıdır. Dergide, başta sinema ve felsefenin kesiştiği alan olmak üzere bu alanla yakın ilişki içerisindeki güzel sanatlar, felsefe, sosyal bilimler gibi dallardan gelen ve yayın politikası ile örtüşen orijinal araştırma, derleme, olgu sunumu, kitap incelemesi ve söyleşi/röportaj/mülakat yazıları yayınlanmaktadır.
SineFilozofi gönüllülük esasına dayalı olarak işlemektedir. Dergi içeriğinde yayınlanan makaleler, kitap ve film incelemeleri ile söyleşi/röportaj/mülakatlar için telif ücreti ödenmemektedir. Dergiye gönderilen yazılar, başka bir yerde yayınlanmamış ya da yayınlanmak üzere gönderilmemiş olmalıdır.
Aynı yıl içerisinde bir yazarın sadece bir makalesi yayınlanır. Yazar başka bir makale gönderse ve makale kabul alsa dahi takip eden yıl içinde uygun bir sayıda yayınlanmak için sıraya alınır.
SineFilozofi “Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” standartları ile birlikte “COPE” ile belirlenmiş standartlar temelinde etik sorumlulukları yerine getirmeyi taahhüt etmekte; editör, yazar ve hakemlerin de dergilere gönderilen bilimsel yazılarda bu sorumlulukların bilincinde olmasına özen göstermektedir. SineFilozofi dergisi, olası bir kötüye kullanım ya da yayın etiği ihlali ile karşılaşılması durumunda da, yine COPE tarafından belirlenen yayın etiği akış şemalarını (https://publicationethics.org/resources/flowcharts) dikkate almaktadır.
SineFilozofi dergisi, makalelerin yayın haklarını saklı tutmamaktadır. Tüm yayın hakları yazarlara aittir. Bununla birlikte, dergide yayınlanan makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Dergiye gönderilecek bilimsel yazıların daha önce yayımlanmamış, bir programa dâhil edilmemiş veya başka bir yerde yayımlanmak üzere değerlendirme sürecine girmemiş olması gerekmektedir. Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz.
Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci:
Makale değerlendirme süreçlerinde çift-kör hakemlik (double-blind peer review) sistemi benimsenmektedir. Böylece yazar ve hakemlerin anonim oluşları güvence altına alınmaktadır. Yazılar, baş editör tarafından çift taraflı kör hakemlik politikası ile uyumlu olarak en az iki ulusal/uluslararası hakeme değerlendirmeye gönderilir. Değerlendirmeyi kabul eden hakemlerden, her iki hakem raporunun olumlu olması durumunda çalışma yayımlanabilir, olumsuz olması durumunda ise çalışma reddedilir. Hakemlerden bir olumlu bir olumsuz rapor gelmesi durumunda ise üçüncü bir hakeme başvurulur. Üçüncü hakemin raporu doğrultusunda çalışma kabul ya da reddedilir. Bu inceleme ve değerlendirmeler sonucunda çalışmaya ilişkin yazar(lar)dan değişiklik ve/veya düzeltme istenebilir. Hakem değerlendirme süreci tamamlanmayan çalışmalar bir sonraki sayı için değerlendirmeye alınacaktır. Yayın kararı, hakemlerin talepleri doğrultusunda yazarların gerçekleştirdiği düzenlemelerin ve hakem sürecinin sonrasında baş editör tarafından verilir.
Dergiye gönderilen çalışmalar, intihal içermemeli Turnitin veya iThenticate programlarından alınan intihal raporu, çalışma ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmaların değerlendirilmeye alınabilmesi için Turnitin ya da iThenticate intihal raporunun %20 ve altında olması gerekmektedir.
AÇIK ERİŞİM İLKESİ
SineFilozofi dergisi, açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir, kar amacı taşımamaktadır ve dergi içeriğine erişim ücretsizdir. Okur ya da okurun dâhil olduğu kurum/ kuruluşlar derginin tüm içeriğine ücretsiz olarak erişir.
Dergi, makale işlem ücreti veya başvuru ücreti almamaktadır.
SineFilozofi dergisi, makalelerin yayın haklarını saklı tutmamaktadır. Tüm yayın hakları yazarlara aittir. Bununla birlikte, dergide yayınlanan makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Yayıncı ya da yazar/yazarlardan izin alınmasını gerektiren ticari amaç haricinde, okur, dergi makalelerinin tam metnini okuyabilir, indirebilir, kopyalayabilir ve link erişimi gerçekleştirebilir. Bu, BOAI açık erişim ilkesi anlayışına uygunluk taşımaktadır.
SineFilozofi'de yer alan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır (CC BY).