Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RUHSAL ZEKÂNIN KARİYER UYUM YETENEĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, , 570 - 603, 31.05.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1258022

Öz

“Ruhsal zekâ kariyer uyum yeteneğini etkilemekte midir?” sorusu temelinde kurgulanan bu çalışmanın amacı, ruhsal zekânın kariyer uyum yeteneği üzerinde etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Bir taraftan günlük problem çözmeyi, hedefe ulaşmayı kolaylaştırmak için ruhsal bilgilinin uyarlanabilir kullanımı olan ruhsal zekâ kavramı, diğer taraftan gerçek problem çözme stratejilerini ve başa çıkma davranışlarını şekillendiren farklı tutumlar, inançlar ve yeterlilikler aracılığıyla belirlenen kariyer uyum yeteneği kavramları arasındaki etki düzeyini belirlemek merak uyandırıcı olmuştur. Çalışmanın amacı doğrultusunda Selçuk Üniversitesi Fakülte ve Meslek Yüksek Okullarında görev yapmakta olan 1842 akademisyenden online anket yöntemi aracılığıyla değişkenlere ilişkin ifadeleri cevaplamaları istenmiştir. Geri dönüşü gerçekleşen 540 anket formundan elde edilen veriler SPSS 26.0 programı ile analiz edilmiştir.
Analiz sonuçlarına göre ruhsal zekânın kariyer uyum yeteneği üzerinde pozitif ve anlamlı, kariyer uyum yeteneği alt boyutlarından güven, sorunlarla başa çıkma, kontrol, kaygı ve araştırma üzerinde pozitif ve anlamlı etkisinin olduğu, keşfetme boyutu üzerinde ise istatistiksel bakımdan anlamlı bir etkisinin olmadığı bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Ahmed, A., Arshad, M.A., Mahmood, A., & Akhtar, S. (2016). Spiritual intelligence (SQ): A holistic framework for human resource development. Administratie si Management Public, 26, 60-77.
  • Ahmedi, A., Ahghar, G., & Abedi, M.R. (2012). The relationship between spiritual intelligence and taking responsibility with life quality. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 2(3), 391-400.
  • Al-Salkhi, M.J. (2019). Spiritual intelligence and its relation with psychological stability of a sample of students from the College of Arts and Sciences in the University of Petra. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(3), 142-163.
  • Anas, I., & Hamzah, S.R. (2020). Predicting career adaptability of fresh graduates through personal factors. European Journal of Training and Development, 46(3/4), 302-316.
  • Animasahun, R.A. (2010). Intelligent quotient, emotional intelligence and spiritual intelligence as correlates of prison adjustment among ınmates in Nigeria Prisons. Journal of Social Sciences, 22(2), 121-128.
  • Avram, E., Burtaverde, V., & Zanfrescu, A.Ș. (2019). The incremental validity of career adaptability in predicting academic performance. Social Psychology of Education, 22, 867-882.
  • Awais, M., Malik, M.S., & Qaisar, A. (2015). A review: the job satisfaction act as mediator between spiritual intelligence and organizational commitment. International Review of Management and Marketing, 5(4), 203-210.
  • Bagherian, F., & Rad, G.M. (2020). The effect of spiritual intelligence training on communication ability for nurses. Modern Care Journal, 17(1), 1-8.
  • Borrelli, M.R., Farwana, R., & Agha, R. (2017). Career building starts in the mind. IJS Short Reports, 2(3), 35-40.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni Spss Uygulamaları Ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çankaya, M. (2020). Sağlık çalışanlarında algılanan örgütsel destek ve psikolojik iyi oluşun işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(8), 79-98.
  • Çokluk, Ö. (2010). Lojistik regresyon analizi: Kavram ve uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1357-1407.
  • Dateling, T.R. (2021). Rina. The Moderating Effect of Cultural Values on Career Adaptability and Work Engagement. Master Thesis. South Africa: Johannesburg University.
  • Emmons, R.A. (2000). Spirituality and intelligence: Problems and prospects. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 57-64.
  • Fitzgerald, F.T. (1999). Curiosity. Annals of internal medicine, 130(1), 70-72.
  • Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Gardner, H. (1987). The theory of multiple intelligences. Springer, 37, 19-35.
  • Gedela, N., Sharma, S., & Kang, T.K. (2021). Impact of spiritual intelligence on perceived stress in joint and nuclear families. Indian Journal of Positive Psychology, 12(3), 250-257.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. Boston: Pearson.
  • Gunz, H.P., & Heslin, P.A. (2005). Reconceptualizing career success. Journal of Organizational Behavior, 26(2), 105-111.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall. (1987). Careers and socialization. Journal of Management, 13(2), 301-321.
  • Hariri, N., & Zarinabadi, Z. (2011). Measuring the relationship between spiritual intelligence and job commitment in public University Librarians in Isfahan City. Journal Of Library Studies and Information Science, 10, 79-96.
  • Hartung, P.J., & Cadaret, M.C. (2017). Career Adaptability: Changing Self and Situation for Satisfaction and Success. K. Maree içinde, Psychology of Career Adaptability, Employability and Resilience (s. 15-28). Africa: Springer International Publishing.
  • Hatami, A., Mahmoudi, R., Nia, D.H., Badrani, M.R., & Kamboo, M.S. (2019). The relationship between spiritual intelligence and resilience with self-efficacy of clinical performance in nurses working in Shoushtar educational hospitals. Journal of Research in Medical and Dental Science, 7(3), 8-13.
  • Joseph, C., & Sailakshmi, S. (2011). Spiritual intelligence at work. Journal of Soft Skills, 4(4), 21-30.
  • Kanten, S. (2012). Kariyer uyum yetenekleri ölçeği: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(16), 191-205.
  • Karadeniz, A., & Aydın, D. (2016). Ruhsal zekâ özellikleri ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(23), 69-93.
  • Karagöz, Y. (2017). SPPS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Khodakarami, B., Bibalan, F. G., Soltani, F., Soltanian, A., & Mohagheghi, H. (2017). Impact of a counseling program on depression, anxiety, stress, and spiritual intelligence in pregnant women. Journal of Midwifery and Reproductive Health, 5(2), 858-866.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbach’s Alpha reliability coefficient. Psychiatry and Behavioral Sciences, 6(1), 47-48.
  • Kim, J.H. (2019). Multicollinearity and misleading statistical results. Korean Journal of Anesthesiology, 72(6), 558-569.
  • King, D. (2008). Rethinking Claims of Spiritual Intelligence: A Definition, Model, and Measure. Degree of Master of Science, Trent University Natural and Social Sciences Program. Canada.
  • King, D.B., & DeCicco , T.L. (2009). A viable model and self-report measure of spiritual intelligence. The International Journal of Transpersonal Studies, 28(1), 68-85.
  • Kulshrestha, S., & Singhal, T. K. (2017). Impact of spiritual intelligence on performance and job satisfaction: A study on school teachers. International Journal of Human Resource & Industrial Research, 4(2), 1-6.
  • Kumar, V.V., & Mehta, M. (2011). Gaining Adaptive Orientation through Spiritual and Emotional Intelligence. A.K. Chauhan & S.S. Nathawat içinde, New Facets of Positivism (s. 281-301). Delhi, India: Macmillan Publishers.
  • Kwon, J.E. (2019). Work Volition and Career Adaptability as Predictors of Employability: Examining a Moderated Mediating Proceses. Sustainability, 11(24), 1-16.
  • Low, J.T.-H., Yeves, J., Latorre, F., & Ramos, J. (2020). Validating the career adapt-ability scale in Mexico and examining the relative ımportance of career adaptability and employability in career success. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, 20(4), 1177-1187.
  • Maheshwari, N. (2015). Spiritual intelligence: Occupational commitment. SCMS Journal of Indian Management, 12(2), 29-38.
  • Menard, S. (2002). Applied Logistic Regression Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Nasel, D.D. (2004). Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A Consideration of Traditional Christianity and New Age/Individualistic Spirituality. Doctoral dissertation, University of South Australia.
  • Nejad, A.J., Heidari, A., Naderi, F., Pour, S.B., & Haffezi, F. (2019). Effectiveness of spiritual intelligence in resilience and responsibility of students. International Journal of School Health, 6(3), 1-7.
  • Noegroho, A.D., & Wulansari, A.N. (2020). Religiosity as a moderation of the effect of intellectual and spiritual quotient on employee performance. Management Analysis Journal, 9(2), 113-121.
  • Nurrokhmah, A.R., & Kuncoro, J. (2021). Hubungan antara kecerdasan spiritual dengan adaptabilitas karirpada Mahasiswa Universitas Islam sultan agung semarang. PSISULA : Prosiding Berkala Psikologi, 3, 244-253.
  • Odabaşı, F., Fırat, M., İzmirli, S., Çankaya, S., & Mısırlı, A. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen olmak. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 127-142.
  • Online Etymology Dictionary (2017). Etymonline: https://www.etymonline.com/ (Erişim Tarihi: 06.05.2022).
  • Paradnikė, K., & Bandzevičienė, R. (2016). Career constructıon in academıc setting: Links between career adaptability and study engagement. International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach, 18, 71-88.
  • Pelit, M. (2019). İş Aile Yaşam Çatışması: Sakarya Üniversitesi Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • Sagiv, L., & Schwartz, S.H. (2004). Values, intelligence and client behavior in careercounseling: A field study. European Journal of Psychology of Education, 19(3), 237-254.
  • Savickas, M.L. (1997). Career adaptability: An integrative construct for life-span, life-space theory. The Career Development Quarterly, 45(3), 247-259.
  • Savickas, M.L. (2005). The Theory and Practice of Career Construction. S.D. Brown, & R.W. Lent içinde, Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work (s. 42-100). Canada: John Wiley & Sons.
  • Savickas, M.L. (2013). Practice, Career Construction Theory and Practice. S.D. Brown, & R.W. Lent içinde, Career Development and Counseling Putting Theory and Research to Work (s. 147-183). Canada: John Wiley & Sons.
  • Schuesslbauer, A.F., Volmer, J., & Göritz, A.S. (2018). The goal paves the way: Inspirational motivation as a predictor of career adaptability. Journal of Career Development, 45(5), 489-503.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods For Business A Skill Building Approach. America: John Wiley & Sons.
  • Srivastava, P.S. (2016). Spiritual intelligence: An overview. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 3(3), 224-227.
  • Sternberg, R.J. (1997). The concept of intelligence and its role in lifelong learning and success. American Psychologist, 52(10), 1030-1037.
  • Stoltz, E. (2014). Employability Attributes and Career Adaptatability As Predictors of Staff Satisfaction with Retention Factors. Master of Commerce,. University of South Africa.
  • Şahin, Z., & Gürbüz, S. (2022). Kariyer Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2018). Using Multivariate Statistics. New York: Pearson.
  • Tutar, H. (2020). Kariyer Planlaması ve Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wechsler, D. (1944). Definition of intelligence. https://pshs.psd202.org/documents/eforsber/1546820228.pdf (Erişim Tarihi: 01.01.2022).
  • Yang, W., Guan, Y., Lai, X., She, Z., & Lockwood, A.J. (2015). Career adaptability and perceived overqualification: Testing a dual-path model among Chinese human resource management professionals. Journal of Vocational Behavior, 154-162.
  • Yılmaz, N. (2020). Göreli yoksunluk ve algılanan stres arasındaki ilişkinin incelenmesi: Akademisyenler üzerine bir inceleme. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1974-1983.
  • Zacher, H., Ambiel, R.A., & Noronha, A.P. (2015). Career adaptability and career entrenchment. Journal of Vocational Behavior, 88, 164-173.
  • Zappalà, G. (2021). Cultivating spiritual intelligence for a participatory worldview: The contribution of archetypal cosmology. Journal for the Study of Spirituality, 11(2), 159-173.
  • Zohar, D., & Marshall, I. (2001). Spiritual Intelligence : The Ultimate Intelligence. London: Bloomsbury Publishing Plc.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Katibe Akyol 0000-0003-2185-1229

Abdullah Yılmaz 0000-0002-7443-6064

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Akyol, K., & Yılmaz, A. (2023). RUHSAL ZEKÂNIN KARİYER UYUM YETENEĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 570-603. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1258022

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.