Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Augustus Döneminde Mitolojik İmaj Ve İmparatorluk Kültü Bağlamında Merkez Ve Eyalet Karşılaştırması

Yıl 2023, , 1121 - 1163, 21.10.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1270957

Öz

Tarihin akışı içinde krallar ve imparatorlar güç kazanmak ve politik amaçlar için mitolojiyi ve kültleri kullanarak kendilerine bir imaj yaratmışlardır. Yaratılan bu imaj hem edebiyat gibi sözel alanlarda hem de sanat eserleri gibi görsel alanlarda kendini göstermiş, halkın bilinçaltına işlenmiştir. Böylece krallar ve imparatorlar zaferlerini sadece savaş alanlarında askeri dehalarıyla değil, yarattıkları bu mitolojik imajlarıyla da kazanmışlardır. Bu konuda, Roma’da, İmparator Augustus çok önemli bir isimdir. Augustus döneminde onun ideolojik imajı ve politikaları için kullanılan mitoloji ve imparatorluk kültü, Merkez Roma’da ve Eyalette sanat eserleriyle görsel hale gelmiştir. Fakat ideolojik amaçlar aynı olsa da Eyalette ve Merkez Roma’da izlenen yol, kültürel nedenlerden farklılık göstermiştir. Makalede bu farklılıkları anlamak için Merkez Roma’dan bir örnek ve içinde birçok Roma eyaletini barındıran Anadolu’dan bir örnek seçilip karşılaştırılmıştır. Bu örnekler Merkez Roma’dan Ara Pacis Augustae ve Anadolu’dan Sebasteion’dur. Augustus’un ideolojik amaçları için yaratmış olduğu bu imaj bağlamında Ara Pacis Augustae ve Sebasteion’un benzerliklerine ve farklılıklarına bakılmıştır. Böylece bu iki sanat eseri üzerinden zafer, güç ve ideolojik amaçlar için oluşturulan bu mitolojik imajın izleri sürülmüştür; bu imajın dışavurumlarının, amaç aynı olsa da, eyalette ve merkezde nasıl farklılaştığı gösterilmiştir.

Kaynakça

  • Ando, C. (2000). Imperial Ideology and Provincial Loyalty in the Roman Empire. California: California University Press.
  • Bejor, G. (2010). Aspetto Urbano e Monumenti dell’Ideologia Imperiale in Asia Minore. Studi Classici ed Orientali, 56, 255-271.
  • Bordignon, C. (2009). Bello Gloria Maior Eris, Alcuni Riferimenti Formali Ideologici per L’Ara Pacis Augustae. Engramma, 75, 5-25.
  • Burgon, M. (2005). Empire of Ancient Rome. New York: Facts on File.
  • Castriota, D. (1995). The Ara Pacis Augustae and The Imagery of Abundance in Later Greek and Early Roman Imperial Art. New Jersey: Princeton University Press.
  • Demiriş, B. (1998). Roma’nın Yurtsever Tarihçisi Titus Livius. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Dolari, S. (2009). Riscoperta e Fortuna dei Rilievi dell’Ara Pacis nell’Eta della Rinascita. Engramma, 75, 35-49.
  • Elsner, J. (1991). Cult and Sculpture: Sacrifice in Ara Pacis. Journal of Roman Studies, 181, 50-61.
  • Erim, K. (1995). Aphrodisias. İstanbul: Net Turistik Yayınları.
  • Foresta, S. (2011). La policromia dell’Ara Pacis e I Colori del Campo Marzio Settentrionale. Colore e Colorimetria Contributi Multidisciplinari, 7, 333-340.
  • Fowler, W.W. (1914). Roman Ideas of Deity in the Last Century Before the Christian Era. London: Macmillan and Co. Limited.
  • Franceschini, M. (2012). Archeoastronomia nella Roma di Augusto e Adriano: L’Horologium Augusti ed Il Pantheon. Nextum, 5, 1-26.
  • Frieberg, G. (1986). Indo-European Tripartition and the Ara Pacis Augustae: An Exercus in Ideological Archaeology. Numen, 33, 3-32.
  • Gradel, I. (2002). Emperor Worship and Roman Religion. Oxford: Clarendon Ship.
  • Grant, M. (1975). The Twelve Caesars. London: Bones and Noble.
  • Holliday, P. (1990). Time, History and Ritual on the Ara Pacis Augustae. The Art Bulletin, 72, 542-557.
  • Ilgım, M. (2008). Afrodisyas Sebasteion Sevgi Gönül Salonu. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • İşkan, H. (1987). Der Zoilosfries aus Aphrodisias und seine Beziehungen zur Ara Pacis. Philipps: Universitaet Marburg, Geisteswissenschaftliche Fakultaet, Klassische Archaeologie.
  • Kellum, B. (1985). Sculptural Programs and Propaganda in Augustan Rome: The Temple Apollo on the Palatinus. The Age of Augustus. Belgium: Art and Archaeology.
  • Kreitzer, L. (1990). Apotheosis of the Roman Emperor. The Biblical Archeologist, 4, 210-217.
  • Momigliano, A. (1942). The Peace of the Ara Pacis. Journal of the Warburg and Courtauld Institues, 5, 228-231.
  • Moretti, G. (1948). Ara Pacis Augustae. Roma: Libreria dello stato.
  • Price, S. R. F. (1984). Rituals and Power: The Roman Imperial Cult in Asia. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ratte, C. (1990). New Research on the Region around Aphrodisias. Hellenistic Caria, 253-267.
  • Ratte, C. (2001). New Research on the Urban Development of Aphrodisias in Late Antiquity. JRA Supplementary Series, 45, 120-211.
  • Ratte, C. (2002). The Urban Development of Aphrodisias in the Late Hellenistic and Early Imperial Periods. BABesch Supplement, 8, 4-5.
  • Ratte, C. (2010). New Research on the Region around Aphrodisias. Hellenistic Caria. Paris: Pessac.
  • Reynolds, J. (1980). The Origins and Beginnings of Imperial Cult at Aphrodisias. Proceedings of the Cambridge Philological Society, 1980, 70-84.
  • Reynolds, J. (1981). New Evidence for the Imperial Cult in Julio-Claudian Aphrodisias. Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik, 43, 317-327.
  • Reynolds, J. (1996). Ruler-Cult at Aphrodisias in the Late-Republic and Under the Julio-Claudian Emperors. Subject and Ruler: The Cult of the Ruling Power in Classical Antiquity. Cambridge: Journal of Roman Archaeology.
  • Rockwell, P. (1990). Finish and Unfinish in the Carving of the Sebasaeion. Aphrodisias Papers-Supplementary Series, I, 101-120.
  • Rose, B. (2015). The Reliefs from the Julio-Claudian Sebasteion at Aphrodisias. Journal of Roman Archaeology, 28, 786-793.
  • Simon, E. (1988). Ara Pacis Augustae. New York: New York Graphics Society.
  • Smith, R. R. R. (1987). The Imperial Reliefs from the Sebasteion at Aphrodisias. The Journal of Roman Studies, 77, 88-138.
  • Smith, R. R. R. (1988). Simulacra Gentium: The Ethne from the Sebasteion at Aphrodisias. The Journal of Roman Studies, 78, 50-77.
  • Smith, R. R. R. (1990). Myth and Allegory in the Sebasteion. Aphrodisias Papers, I, 89-100.
  • Tamer, D. (2007). Augustus Çağı’nda Cinsel Suçlar. İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Taylor, L. R. (1920). The Worship of Augustus in Italy during His Lifetime. Transactions and Proceedings of the American Philological Association, 51, 123-153.
  • Tekin, O. (2008). Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş. İstanbul: İletişim.
  • Teraman, Ö. (2014). Kent Mekanı Tasarımında İdeolojik Bir Temsil Aracı: Küçük Asya’da Roma İmparatorlar Kültü’nün Mimari Yoluyla Temsili (Doktora Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Thommen, G. (2012). The Sebasteion at Aphrodisias: An Imperial Cult to Honour Augustus and the Julio-Claudian Emperors. Chronika, 2012, 82-88.
  • Zanker, P. (1988). The Power of Images in the Age of Augustus. Michigan: University of Michigan Press.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Işık Albasan 0000-0002-8977-4613

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Albasan, I. (2023). Augustus Döneminde Mitolojik İmaj Ve İmparatorluk Kültü Bağlamında Merkez Ve Eyalet Karşılaştırması. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 1121-1163. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1270957

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.