Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Müziksel Beğeni Eğitiminde Şiir Terapi Uygulama Modelinden Yararlanabilir miyiz? Bir Program Önerisi

Yıl 2023, , 1419 - 1454, 21.10.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1346803

Öz

Bu araştırma şiir terapi uygulama modelinden yararlanılarak okul öncesi öğretmen aday-larının müziksel beğeni eğitimine yönelik örnek bir eğitim-öğretim programı sunmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda araştırma kapsamında Türk müziğinin seçkin besteci ve söz yazarlarından Nadir Göktürk ve eserlerinin tanıtımına yönelik hazırlanmış 6 oturum süreli program önerisi ayrıntılı olarak paylaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akyürek, R. (2019). Müzik eğitimcisi adaylarının müzikal beğeni durumlarının incelenme-si: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Turkish Studies Educational Sciences, 14(5), 2047-2058. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.38842
  • Akçay, Ş. Ö. & Erden, E. (2020). Türkiye’de müzik beğenisi üzerine yapılmış olan akademik çalışmaların bibliyografik yöntemle incelenmesi, Sanat Dergisi, (36), 117-134. Doi: http://doi.org/10.47571/ataunigsfd.763079
  • Baker, K. C., & Mazza, N. (2004). The healing power of writing: applying the expressi-ve/creative component of poetry therapy, Journal of Poetry Therapy, 17(3), 141-154. DOI: https://doi.org/10.1080/08893670412331311352
  • Chan, Z. C. Y. (2003). Poetry writing: A therapeutic means for a social work doctoral student in the process of study, Journal of Poetry Therapy, 16(1), 5-17. DOI: https://doi.org/10.1080/0889367031000147995
  • Demir, V. (2022). The effect of poetry therapy on individuals' trait anger and self-esteem levels, International Journal of Humanities and Art Researches, 7(4), 362-372. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhar/issue/73411/1181700
  • Doğan, U. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin müzik beğeni ve tercihlerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi (Sivas/Zara örneği), Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), s. 1579-1600. DOI:10.17755/esosder.669678 https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/56179/669678
  • Erdal, B. (2009). Müzik tercihi ve kişilik ilişkisi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 35(2), 188-196. http://cujos.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/4341/59331
  • Göktürk, N. (2003). İstanbul, İlk aşk albümünden. Erişim Adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/ilk-ask-2003/istanbul
  • Göktürk, N. (2005). Eksik Bir Şey, Dargın mıyız adlı albümden. Erişim adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/dargin-miyiz-2005/eksik-bir-sey
  • Göktürk, N. (2010). Eski arkadaş, Eski arkadaş adlı albümden. Erişim adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/eski-arkadas-2010/eski-arkadas
  • Göktürk, N. (2013a). Aşıkçı, Süslü saksı sokağı adlı albümünden. Erişim adresi: http://www.nadirgokturk.com/sss.html
  • Göktürk, N. (2013b). Yaramaz, Süslü saksı sokağı adlı albümden. Erişim adresi: http://www.nadirgokturk.com/sss.html
  • Gregory, H. (2011). Using poetry to improve the quality of life and care for people with dementia: A qualitative analysis of the try to remember programme, Arts & Health, 3(2), 160-172. DOI: https://doi.org/10.1080/17533015.2011.584885
  • Günay, E., & Özdemir, M. A. (2006). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. Bağlam Yayıncılık.
  • Loew, J. N. (2002). The effect of poetry therapy on the self-esteem and life satisfaction of nursing home residents (Master of Science), The University of Scranton, Scranton. https://digitalservices.scranton.edu/digital/collection/p15111coll1/id/325/
  • Mazza, N. (2012). Poetry/creative writing for an arts and athletics community outreach program for at-risk youth, Journal of Poetry Therapy, 25(4), 225-231. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2012.738491 Mazza, N. (2014). Şiir terapi teori ve pratik. Okuyan Us.
  • Mazza, N. F., & Hayton, C. J. (2013). Poetry therapy: An investigation of a multidimensional clinical model, The Arts in Psychotherapy, 40(1), 53-60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.10.002
  • Sildir, E., & Sümer, M. (2017). Okul öncesi eğitim programında yer alan dil gelişimiyle ilgili kazanımların Türkçe dersi öğretim programındaki 1. sınıf kazanımlarını destek-lemesi açısından incelenmesi, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 273-288. https://doi.org/10.30561/sinopusd.328892
  • Springer, W. (2006). Poetry in therapy: A way to heal for trauma survivors and clients in recovery from addiction, Journal of Poetry Therapy, 19(2), 69-81. DOI: https://doi.org/10.1080/08893670600756632
  • Soycan, M. (2013). Konya İli Ortaöğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Müziksel Beğenileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp üzerinden erişilmiştir.
  • Sun, M. & Seyrek, H. (1998). Okul öncesi eğitiminde müzik. MEY.
  • Temiz, E. (2006). Okulöncesi dönemde müzik eğitimi; yaşanan problemler ve çözüm önerileri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri (s. 193-207) içinde, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Ünv. Eğt. Fak., Denizli.
  • Ürfioğlu, A. (1989). Bebeklik ve okulöncesi dönemde müziğin gelişimi ve eğitimi. Ya-Pa Yayınları. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. SEÇKİN.
  • Yükseköğretim Kurulu[YÖK], Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı, 2018. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Okul_Oncesi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf 21.08.2023 tarihin-de erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurulu[YÖK], Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, 2007. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf 21.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yücesan, E. (2016). Müzik terapi, şiir terapi ve yaratıcı drama uygulamalarının üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerine etkisi (Doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp üzerinden erişilmiştir.
  • Yücesan, E., & Şendurur, Y. (2018). Effects of music therapy, poetry therapy, and creative drama applications on self-esteem levels of college students, Journal of Poetry Therapy, 31(1), 26-39. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2018.1396730

Can We Benefit From Poetry Therapy Practice Model in Musical Appreciation Education of Pre-School Pre-Service Teachers? A Program Proposal

Yıl 2023, , 1419 - 1454, 21.10.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1346803

Öz

This research aims to present an exemplary training program for the musical taste educa-tion of pre-school pre-service teachers by using the poetry therapy practice model. Accor-dingly, within the scope of the research, it has been shared in detail a 6-session program proposal prepared for the introducing Nadir Göktürk and his works, one of the distinguis-hed composers and lyricists of Turkish music.

Kaynakça

  • Akyürek, R. (2019). Müzik eğitimcisi adaylarının müzikal beğeni durumlarının incelenme-si: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Turkish Studies Educational Sciences, 14(5), 2047-2058. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.38842
  • Akçay, Ş. Ö. & Erden, E. (2020). Türkiye’de müzik beğenisi üzerine yapılmış olan akademik çalışmaların bibliyografik yöntemle incelenmesi, Sanat Dergisi, (36), 117-134. Doi: http://doi.org/10.47571/ataunigsfd.763079
  • Baker, K. C., & Mazza, N. (2004). The healing power of writing: applying the expressi-ve/creative component of poetry therapy, Journal of Poetry Therapy, 17(3), 141-154. DOI: https://doi.org/10.1080/08893670412331311352
  • Chan, Z. C. Y. (2003). Poetry writing: A therapeutic means for a social work doctoral student in the process of study, Journal of Poetry Therapy, 16(1), 5-17. DOI: https://doi.org/10.1080/0889367031000147995
  • Demir, V. (2022). The effect of poetry therapy on individuals' trait anger and self-esteem levels, International Journal of Humanities and Art Researches, 7(4), 362-372. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhar/issue/73411/1181700
  • Doğan, U. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin müzik beğeni ve tercihlerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi (Sivas/Zara örneği), Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), s. 1579-1600. DOI:10.17755/esosder.669678 https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/56179/669678
  • Erdal, B. (2009). Müzik tercihi ve kişilik ilişkisi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 35(2), 188-196. http://cujos.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/4341/59331
  • Göktürk, N. (2003). İstanbul, İlk aşk albümünden. Erişim Adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/ilk-ask-2003/istanbul
  • Göktürk, N. (2005). Eksik Bir Şey, Dargın mıyız adlı albümden. Erişim adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/dargin-miyiz-2005/eksik-bir-sey
  • Göktürk, N. (2010). Eski arkadaş, Eski arkadaş adlı albümden. Erişim adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/eski-arkadas-2010/eski-arkadas
  • Göktürk, N. (2013a). Aşıkçı, Süslü saksı sokağı adlı albümünden. Erişim adresi: http://www.nadirgokturk.com/sss.html
  • Göktürk, N. (2013b). Yaramaz, Süslü saksı sokağı adlı albümden. Erişim adresi: http://www.nadirgokturk.com/sss.html
  • Gregory, H. (2011). Using poetry to improve the quality of life and care for people with dementia: A qualitative analysis of the try to remember programme, Arts & Health, 3(2), 160-172. DOI: https://doi.org/10.1080/17533015.2011.584885
  • Günay, E., & Özdemir, M. A. (2006). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. Bağlam Yayıncılık.
  • Loew, J. N. (2002). The effect of poetry therapy on the self-esteem and life satisfaction of nursing home residents (Master of Science), The University of Scranton, Scranton. https://digitalservices.scranton.edu/digital/collection/p15111coll1/id/325/
  • Mazza, N. (2012). Poetry/creative writing for an arts and athletics community outreach program for at-risk youth, Journal of Poetry Therapy, 25(4), 225-231. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2012.738491 Mazza, N. (2014). Şiir terapi teori ve pratik. Okuyan Us.
  • Mazza, N. F., & Hayton, C. J. (2013). Poetry therapy: An investigation of a multidimensional clinical model, The Arts in Psychotherapy, 40(1), 53-60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.10.002
  • Sildir, E., & Sümer, M. (2017). Okul öncesi eğitim programında yer alan dil gelişimiyle ilgili kazanımların Türkçe dersi öğretim programındaki 1. sınıf kazanımlarını destek-lemesi açısından incelenmesi, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 273-288. https://doi.org/10.30561/sinopusd.328892
  • Springer, W. (2006). Poetry in therapy: A way to heal for trauma survivors and clients in recovery from addiction, Journal of Poetry Therapy, 19(2), 69-81. DOI: https://doi.org/10.1080/08893670600756632
  • Soycan, M. (2013). Konya İli Ortaöğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Müziksel Beğenileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp üzerinden erişilmiştir.
  • Sun, M. & Seyrek, H. (1998). Okul öncesi eğitiminde müzik. MEY.
  • Temiz, E. (2006). Okulöncesi dönemde müzik eğitimi; yaşanan problemler ve çözüm önerileri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri (s. 193-207) içinde, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Ünv. Eğt. Fak., Denizli.
  • Ürfioğlu, A. (1989). Bebeklik ve okulöncesi dönemde müziğin gelişimi ve eğitimi. Ya-Pa Yayınları. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. SEÇKİN.
  • Yükseköğretim Kurulu[YÖK], Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı, 2018. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Okul_Oncesi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf 21.08.2023 tarihin-de erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurulu[YÖK], Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, 2007. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf 21.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yücesan, E. (2016). Müzik terapi, şiir terapi ve yaratıcı drama uygulamalarının üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerine etkisi (Doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp üzerinden erişilmiştir.
  • Yücesan, E., & Şendurur, Y. (2018). Effects of music therapy, poetry therapy, and creative drama applications on self-esteem levels of college students, Journal of Poetry Therapy, 31(1), 26-39. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2018.1396730
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Yücesan 0000-0001-6657-6086

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 20 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Yücesan, E. (2023). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Müziksel Beğeni Eğitiminde Şiir Terapi Uygulama Modelinden Yararlanabilir miyiz? Bir Program Önerisi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 1419-1454. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1346803

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.