Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YEREL YÖNETİMLERDE FİZİKSEL HAREKETİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİNİ DESTEKLEYEN KOBİS (KOCAELİ BİSİKLETLİ ULAŞIM SİSTEMİ) PROJESİNİN YÖNETİM VE UYGULAMA SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 277 - 296, 30.06.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.734593

Öz

Bu araştırmanın amacı yerel yönetimlerde fiziksel hareketin sürdürülebilirliğini destekleyen Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, KOBİS (Kocaeli Bisikletli Ulaşım Sisteminin) yönetim ve uygulama süreçlerini kullanıcı görüşlerine göre incelemektir. Araştırma grubunu, Kocaeli ilinde yaşamakta olup kolayda örnekleme yöntemi ile seçilmiş 575 erkek ve 531 kadın olmak üzere toplam 1106 KOBİS (Kocaeli bisikletli ulaşım sistemi) kullanıcısı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi ve veri toplamak için anket kullanılmıştır. Çalışmada Kalaycı, Bulan ve Ayan (2015) tarafından geliştirilen bisiklet kullanımına yönelik ergonomik uygunluk anketi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde demografik bilgiler ve diğer anket sorularına ait fikir edinilmesini sağlamak amacıyla frekans, yüzde ve tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Ayrıca demografik bilgiler ile anketteki sorulara verilen cevaplar arasındaki karşılaştırmalarda bağımsız T-testi ve Varyans analizi (Anova) testi uygulanmıştır. Araştırmanın anlam düzeyi p< 0,05 olarak belirlenmiştir. Araştırmada toplanan veriler istatistiksel paket programı (SPSS 20,0) aracılığıyla analiz edilip sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırmamızda elde edilen sonuçlara göre Kocaeli Bisikletli Ulaşım Sistemi (KOBİS) yönetim ve uygulama süreçlerini kullanıcı görüşleri değerlendirilmesi sonucunda bakıldığında cinsiyet, yaş, gelir durum, iş durumu, eğitim durumu, lisanslı spor yapma durumu, bisiklet sahiplik durumu, bisiklet yollarının yeterli olma durumu ve Kocaeli Bisikletli Ulaşım Sistemi ücret tarifesinden memnuniyet durumuna göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. KOBİS kullanıcılarının genel anlamda bisiklet kullanımına önem verdiğini bundan dolayı da kullanıcıların bisiklet alt yapısının geliştirilmesini, bisiklet yollarının daha fazla olmasını, bisiklet yolları ile motorlu taşıt yolunun mümkün olduğu kadar ayrılmasını, bisiklet yollarının çevre düzenlemesinin daha yeşil ve doğal olmasını düşündüğü gözlemlenmiştir. Ayrıca kullanıcıların çoğunluğu KOBİS ücret tarifesinden memnun oldukları gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Ardahan, F., & Lapa, T. Y. (2011). Açık alan rekreasyonu: bisiklet kullanıcıları ve yürü-yüşçülerin doğa sporu yapma nedenleri ve elde ettikleri faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 1327-1341.
  • Balcı, V., Özbek, O., Koçak, F., & Çeyiz, S. (2017). Development of the bicycle constraints scale: validity and reliability study bisiklet engelleri ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal Of Human Sciences, 14 (3), 2352-2363.
  • Büyükşehir Belediyesi Kanunu, Sayı: 8901, (2004), https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5216.pdf, 24.09.2019
  • Çalık, M. (2016) Kent dokusuna uygun alternatif çevresel ulaşımda bisiklet kullanımının sosyal fayda maliyet analizi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Afro-Avrasya Özel Sayısı, 329-346.
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, (2019), Çevre yönetimi genel müdürlüğü bisiklet yolu kıla-vuzu. https://webdosya.csb.gov.tr/db/meslekihizmetler/haberler/b-s-klet-yollari-kilavuzu-23.12.2019-20191223102511.pdf, 16 Mart 2020.
  • Dong, E., & Chick, G. (2012). Leisure constraints in six chinese cities. Leisure Sciences, 34 (5), 417-435.
  • Ekinci, N. E., Kalkavan, A., Üstün, Ü. D., & Gündüz, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek un-surların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 1-13.
  • Elbeyli, Ş. (2013). Kentiçi ulaşımda bisikletin konumu ve şehirler için bisiklet ulaşımı planlaması: sakarya örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Frade, I., & Ribeiro, A. (2014). Bicycle sharing systems demand. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 111, 518-527.
  • Herman, Z. T. (2015). Serious leisure and leisure motivations among self-ıdentified cyclists. Journal Of Tourism and Hospitality Management, 3 (1-2), 32-40.
  • Kalaycı, M., Bulan, Ö., & Ayan, E. (2015). Kent içi yolların bisiklet kullanımına yönelik ergonomik uygunluğunun kullanıcılar bakış açısına göre değerlendirilmesi: kas-tamonu kuzeykent örneği. Mühendislik Bilimleri Ve Tasarım Dergisi, 3 (3), 181-187.
  • Kocaeli Bisikletli Ulaşım Sistemi (KOBİS), 2014. www.kobis.com.tr, 15 Ekim 2019.
  • Koçak, F. (2016). Cycling in Turkey: reasons and benefits of cycling Türkiye’de bisiklet kullanımı: bisiklet kullanma nedenleri ve elde edilen faydalar. Journal Of Human Sciences, 13 (3), 5760-5771.
  • Lorasokkay, M. A., & Ağırdır, M. L. (2011). Konya Kentiçi Ulaşımda Bisiklet. Engineering Sciences, 6 (4), 870-881.
  • Uz V. E. & Karaşahin M. (2004). Kent içi ulaşımda bisiklet. Türkiye Mühendislik Haberleri (TMH), 429 (1), 41-46.
  • Zengin, E., & Öztaş, C. (2008). Yerel yönetimler ve spor. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (55), 49-78.
  • Zhao, J., (2013). The public bicycle usage feature and planning research in the outskirts of shanghai. Master Dissertation, China: Tongji University.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Talha Altuntaş 0000-0003-3951-0799

Kürşad Sertbaş 0000-0002-5800-0439

Utku Gönener 0000-0002-6152-3353

Muhammet Eyüp Uzuner 0000-0001-7686-4137

Ahmet Gönener 0000-0003-3766-1016

Tolga Kaan Bahadır 0000-0001-8742-9974

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Altuntaş, T., Sertbaş, K., Gönener, U., Uzuner, M. E., vd. (2020). YEREL YÖNETİMLERDE FİZİKSEL HAREKETİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİNİ DESTEKLEYEN KOBİS (KOCAELİ BİSİKLETLİ ULAŞIM SİSTEMİ) PROJESİNİN YÖNETİM VE UYGULAMA SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 277-296. https://doi.org/10.30561/sinopusd.734593

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.