This study aims to develop a valid and reliable measurement tool to assess the excellent leadership levels of school administrators based on teachers' perceptions. The research employed a mixed-method, exploratory sequential design, combining qualitative and quantitative approaches. In the qualitative phase, data were collected through semi-structured interviews with eight teachers selected using purposive and maximum diversity sampling to understand their experiences of excellent leadership. The findings from this phase guided the creation of the scale item pool. The validity and reliability analyses of the measurement tool were conducted using data collected from teachers working in public schools in Aydın/Efeler District, Turkey. The scale development process involved four stages: creating an item pool, obtaining expert opinion, conducting a preliminary application, and performing validity and reliability analyses. Explanatory and confirmatory factor analyses were conducted to assess the scale's validity. Data from 308 teachers were used for the exploratory factor analyses, while data from a new sample of 425 teachers were used for first and second level confirmatory factor analyses to confirm the emerging structure. Reliability was assessed using item-total correlation coefficient, two-half test correlation, Guttman two-half reliability coefficient, and Cronbach's alpha internal consistency coefficient. Item discrimination was evaluated by comparing the lower and upper 27% groups, and the relationship between the overall scale and its sub-dimensions was examined. The research resulted in the development of three valid and reliable scales: the "Excellent Leader Personality Traits Scale", the "Excellent Leadership Behavioural Traits Scale", and the "Excellent Leadership Inventory". Further studies are recommended to support the validity and reliability of these scales and inventory.
YOKTUR
Çalışma öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin mükemmel liderliklerini ölçecek bir ölçme aracı geliştirmek amacı ile yapılmıştır. Araştırmada, nitel ve nicel yaklaşımları birleştiren karma yöntem, keşfedici sıralı desen kullanılmıştır. Nitel aşamada, amaçlı ve maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılarak seçilen sekiz öğretmenle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla, öğretmenlerin mükemmel liderlik deneyimlerini anlamak amacıyla veri toplanmıştır. Bu aşamadan elde edilen bulgular, ölçek madde havuzunun oluşturulmasında kullanılmıştır. Ölçme aracının geçerlik ve güvenirlik analizleri, resmi okullarda görev yapan öğretmenlerden toplanan veriler kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Ölçek geliştirme süreci; madde havuzu oluşturma, uzman görüşü alma, ön uygulama yapma ve geçerlik-güvenirlik analizleri olmak üzere dört aşamada gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin geçerliğini belirlemek için açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Açıklayıcı faktör analizleri için 308 öğretmenden toplanan veriler kullanılırken, ortaya çıkan yapıyı doğrulamak için 425 öğretmenden oluşan yeni bir örneklemden elde edilen veriler kullanılarak birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Güvenirlik, madde-toplam korelasyon katsayısı, iki yarı test korelasyonu, Guttman iki yarı güvenirlik katsayısı ve Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı kullanılarak değerlendirilmiştir. Madde ayırt ediciliği, alt ve üst %27'lik grupların karşılaştırılmasıyla incelenmiş, ölçeğin geneli ve alt boyutları arasındaki ilişki değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; “Mükemmel Lider Kişilik Özellikleri Ölçeği", "Mükemmel Liderlik Davranışsal Özellikler Ölçeği" ve "Mükemmel Liderlik Envanteri” olmak üzere üç farklı geçerli ve güvenilir ölçek geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliğini desteklemeye yönelik daha fazla çalışma yapılabilir.
Çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumu beyan ederim.
Yoktur
YOKTUR
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | YOKTUR |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: Eğitim ve Sosyal Bilimler Özel |