Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Thomas Aquinas’ta Meleklerin Mahiyeti Problemi

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 15, 7 - 19, 31.12.2016

Öz



Thomas
Aquinas, Summa Theologica adlı eserinde meleklerin mahiyeti, onların
fiilleri ve ahlaki durumlarını farklı başlıklar altında ele almıştır. Aquinas
meleklerin özleri, akıllı olmaları, irade sahibi olmaları gibi özelliklerini
mercek altına almış, akli delil ve yorumlarla bunları izah etmeye çalışmıştır. Aquinas
zaman zaman Kutsal Kitap’a yaptığı referansların yanı sıra kendinden önceki
filozof ve bilginlere de referansta bulunmuş, onların görüşlerini
değerlendirmiş ve bazen tenkit etmiştir. Aquinas’ın meleklerle ilgili
düşünceleri kutsal kitaba uygun olduğu gibi aklen de tutarlıdır denilebilir.



Aquinas’ın düşüncesinde melekler ruhani varlıklardır. Aquinas’a
göre melekler, ontolojik, ahlak ve akıl başta olmak üzere her yönüyle
insanlardan üstündürler. Aquinas’a göre melekler zekâ ve bilgi ve irade
sahibidirler.

Kaynakça

  • Aquinas, Thomas, Summa Theologica, (Britannica, Great Books of The Western World 19 içinde), Şikago: Şikago Ün. Yay., 1952.
  • Aquinas, Thomas, Summa Contra Gentiles, III, Trans. Vernon J. Bourke, New York: Hanover House, 1955-57.
  • Cevizci, Ahmet, Paradigma Felsefe Sözlüğü, İstanbul: 2002.
  • Collins, Cames, The Thomistic Philosophy of the Angels, a Dissertion.,Washington D.C.: Catholic Üniversity Press, 1947.
  • Çağrıcı, Mustafa “İbn Meymun”, DİA, XX, 194-199.
  • Erbaş, Ali, Melekler Âlemi, İstanbul: Nun yayıncılık, 1998.
  • Erbaş, Ali, “Melek”, DİA, XXIX, 37-39.
  • Fatiş, Emrullah, “Meleklerde Şuur ve İrade Problemi” Kelam Araştırmaları Dergisi, 2 (2015), s.785-806.
  • Halîfât, Sahbân, “İbn Cebirol”, DİA, XIX, 386-388.
  • Müslim, Ebu Hüseyn b. Haccac el-Kuşeyri, Sahihu’l-Müslim, İstanbul: 1423/1992.
  • Özervarlı, Said, “Melek”, DİA, XXIX, 40-42.
  • Serdar, Murat, “Hıristiyanlık ve İslam’da Meleklerin Varlık ve Kısımları (Angelojik Bir Mukâyese Denemesi)”, Bilimname, 17 (2009), s.139-164.
Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 15, 7 - 19, 31.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Aquinas, Thomas, Summa Theologica, (Britannica, Great Books of The Western World 19 içinde), Şikago: Şikago Ün. Yay., 1952.
  • Aquinas, Thomas, Summa Contra Gentiles, III, Trans. Vernon J. Bourke, New York: Hanover House, 1955-57.
  • Cevizci, Ahmet, Paradigma Felsefe Sözlüğü, İstanbul: 2002.
  • Collins, Cames, The Thomistic Philosophy of the Angels, a Dissertion.,Washington D.C.: Catholic Üniversity Press, 1947.
  • Çağrıcı, Mustafa “İbn Meymun”, DİA, XX, 194-199.
  • Erbaş, Ali, Melekler Âlemi, İstanbul: Nun yayıncılık, 1998.
  • Erbaş, Ali, “Melek”, DİA, XXIX, 37-39.
  • Fatiş, Emrullah, “Meleklerde Şuur ve İrade Problemi” Kelam Araştırmaları Dergisi, 2 (2015), s.785-806.
  • Halîfât, Sahbân, “İbn Cebirol”, DİA, XIX, 386-388.
  • Müslim, Ebu Hüseyn b. Haccac el-Kuşeyri, Sahihu’l-Müslim, İstanbul: 1423/1992.
  • Özervarlı, Said, “Melek”, DİA, XXIX, 40-42.
  • Serdar, Murat, “Hıristiyanlık ve İslam’da Meleklerin Varlık ve Kısımları (Angelojik Bir Mukâyese Denemesi)”, Bilimname, 17 (2009), s.139-164.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Hamdi Gündoğar

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

ISNAD Gündoğar, Hamdi. “Thomas Aquinas’ta Meleklerin Mahiyeti Problemi”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/15 (Aralık 2016), 7-19.

Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.