Tarihsel bir dönemi, toplumsal
koşulların içinde gerçekleşen bir olayı ifade eden göç’ü,
kökeni insanlık tarihinin başlangıcına kadar uzanan, farklı biçimlerde
gerçekleşebilen bir kavram olarak açıklamak mümkündür. Göçmen ise içinde
bulunduğu koşullar neticesinde kendi ülkesinden ayrılan birey açısından bir
insanlık durumu olarak tanımlanabilmektedir.
Farklı dönemlerde gerçekleşmiş olan göç olayları ile
birlikte, göç alan ülkelerin ve göç edenlerin aydın ve sanatçıları edebiyat,
sinema gibi sanatın çeşitli alanlarında ortaya koydukları eserlerinde göçü ve
göçmenleri anlatmaya çalışmışlardır.
Toplumsal gerçekliğin, yaşanan
olayların içinde yer alan sinema, içinde bulunduğu toplumsal yapı çerçevesinde, toplumsal
gerçekliği yeniden üreten kültürel temsilleri aktarırken göç olgusunu da irdelemektedir.
Göçün ve göçmenliğin ne olduğu, ortaya
çıkma nedenleri ve eylemin ortaya çıkardığı sonuçlar, göçmenlerin sosyo-ekonomik
ve psikolojik durumları yeni görme ve düşünme biçimleri ile film dili
aracılığıyla ortaya konulmaktadır.
Türk sineması bağlamında, özellikle İkinci Dünya
Savaşı sonrası işgücü gereksinimini karşılamayı hedefleyen Avrupa’ya (demografik yapısını
değiştirerek) göç eden
Türklerin hikayelerini anlatan filmler yapılmıştır.
Bu çerçevede çalışmada daha
önce yapılmış olan araştırmalardan ve kuramcıların bakış açılarından
faydalanılarak, göç ve göçmenlik kavramları ile göçmen sinema tanımlanmaya
çalışılmış, son bölümde ise Türkiye’den Avrupa’ya göçen ve gittikleri ülkelerde
yönetmen olarak göçün ve göçmenlerin konu alındığı filmler gerçekleştiren aslı
Türk olan yönetmenler ele alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İLETİŞİM |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3 |