Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖÇMEN VE SİNEMA "AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER"

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 429 - 452, 24.11.2019
https://doi.org/10.30692/sisad.612812

Öz

Tarihsel bir dönemi, toplumsal
koşulların içinde gerçekleşen bir olayı ifade eden g
öç’ü,
kökeni insanlık tarihinin başlangıcına kadar uzanan, farklı biçimlerde
gerçekleşebilen bir kavram olarak açıklamak mümkündür. Göçmen ise içinde
bulunduğu koşullar neticesinde kendi ülkesinden ayrılan birey açısından bir
insanlık durumu olarak tanımlanabilmektedir.



Farklı dönemlerde gerçekleşmiş olan göç olayları ile
birlikte, göç alan ülkelerin ve göç edenlerin aydın ve sanatçıları edebiyat,
sinema gibi sanatın çeşitli alanlarında ortaya koydukları eserlerinde göçü ve
göçmenleri anlatmaya çalışmışlardır.



Toplumsal gerçekliğin, yaşanan
olayların içinde yer alan sinema,
içinde bulunduğu toplumsal yapı çerçevesinde, toplumsal
gerçekliği yeniden üreten kültürel temsilleri aktarırken göç olgusunu da irdelemektedir.
 Göçün ve göçmenliğin ne olduğu, ortaya
çıkma nedenleri ve eylemin ortaya çıkardığı sonuçlar, göçmenlerin sosyo-ekonomik
ve psikolojik durumları yeni görme ve düşünme biçimleri ile film dili
aracılığıyla ortaya konulmaktadır.



Türk sineması bağlamında, özellikle İkinci Dünya
Savaşı sonrası işgücü gereksinimini karşılamayı hedefleyen Avrupa’ya  (
demografik yapısını
değiştirerek)
göç eden
Türklerin hikayelerini anlatan filmler yapılmıştır.



Bu çerçevede çalışmada daha
önce yapılmış olan araştırmalardan ve kuramcıların bakış açılarından
faydalanılarak, göç ve göçmenlik kavramları ile göçmen sinema tanımlanmaya
çalışılmış, son bölümde ise Türkiye’den Avrupa’ya göçen ve gittikleri ülkelerde
yönetmen olarak göçün ve göçmenlerin konu alındığı filmler gerçekleştiren aslı
Türk olan yönetmenler ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Abadan-Unat N. (2002), Bitmeyen göç: konuk isçilikten ulus-ötesi yurttaşlığa. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Akbulut, H. (2001), “Ulus-Aşırı Türk Sinemasında Kimlik Anlayışları: Fatih Akın ve Yüksel Yavuz Sineması”, Kimlik, Medya ve Temsil, der. E. B. Akça, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Akbulut, H. (2003), “Sinemanın Medeniyet Halleri: Türk Sinemasında Kimlik, Medeniyet ve Modernleşme Temsilleri”, Düşünen Siyaset.
  • Anderson, B. (2004), Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. (Çev. İskender Savaşır), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Armutçu, E. (2004), ‘’İki Ülkeye Birden Hasret Kaldıkları Ödülü Getiren Türk’’, Hürriyet Gazetesi.
  • Başaran, F. (1972), “Türkiye’de Beyin Göçü Sorunu”, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/34/970/11940.pdf. Erişim Tarihi: 17.03.2018
  • Bazin, A. (1993). Sinema Nedir? (Çev. İbrahim Şener) Sistem Yayınları, İstanbul
  • Berger, J. (2011), Yedinci Adam, (Çev. Cevat Çapan) Agora Kitaplığı, İstanbul
  • Bilis, Ö. P. (2004) ‘’Doksanlı Yıllar Sonrası Alman Sinemasında Türk Temsilleri’’, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Crisp, J. (2006), “Policy Challenges of the New Diasporas: Migrant Networks and Their Impact on Asylum Flows and Regimes” http://www.transcomm.ox.ac.uk/working%20papers/riia3.pdf, Erişim Tarihi: 14.01.2018
  • Çoban, Ç. (2014), Uluslararası Göçün Kent Üzerindeki Etkilerinin SinemadaTemsili: Türkiye-Almanya Örneği İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Durugönül, E.(2002), “Göç Yolları”, Görüş, (Haziran)
  • Eren, M. (2003), Traveling pictures from a Turkish Daughter Seyhan Derin’s Ben Annemin Kızıyım Moving Pictures, Migrating Identities Eva Rueschmann Univ. Press of Mississippi,
  • Göktürk, D. (1999), “Turkish Woman on German Streets: Closure and exposure in Transnational Cinema” Spacek in European Cinema, Intellect Books, Bristol
  • Göktürk, D. (2005) ‘’Migrant İdentities in Transnational Cinema’’ www.transcomm.ox.ac.uk/working, Erişim Tarihi: 14.01.2018
  • Güzel, C. (2001) Sömürgeci Söylem ve Sinema: Kültürel Yanlılığın Sunumu. Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 1. Bilim ve Sanat Yayınları, İstanbul
  • Işıkoğlu, D. (2005). Kültürlerin Kesişimi, Aksanlı Sinema ve Almanya’daki 2. ve 3. Kuşak Türk Yönetmenlerin Sinemasal Üretimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • İçduygu, A. (2006), “A Panaroma of the International Migration Regime in Turkey”, Revue Européenne des Migrations Internationales,https://journals.openedition.org/remi/3221, Erişim Tarihi: 10.02.2018
  • Kablamacı, M. D. (2013) Gurbet Ne Yana Düşer: Suyun Öte Yanına Kadın Araştırmaları Dergisi, Sayı 12,
  • Kanbur, A. (2005) ‘’Göçmenliğin Gölgesinde’’, Toplumbilim Dergisi, Sayı: 18
  • Keeley, B.(2009). “Internationale Migration - die menschliche Seite der Globalisierung”. OECD Publications: Paris. http://www.oecd.org/document/28/0,3746, Erişim Tarihi: 17.03.2018
  • Kolker, R. P. (1999) Yalnızlık Sineması. (Çev. Ertan Yılmaz) Öteki Yayınları, İstanbul
  • Löwisch, H. (1998), Interview with Seyhan Derin: Ben Annemin kızıyım, Triangulated Visions: Women in Recent German Cinema Editör: Ingeborg Majer O'Sickey, Ingeborg von Zadow State University of New York Press
  • Makal, O. (1994), Sinemada Yedinci Adam: Türk Sinemasında İç ve Dış Göç Olayı, Ege Yayıncılık, İzmir
  • Massey D. S, Arango J., Hugo G., Kouaouci A., Pellegrino A., Taylor J E. (1993) Theories of International Migration: A Review and Appraisal. Population and Development Review.http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.667.4527&rep=rep1&type=pdf Erişim Tarihi: 05.02.2018
  • Monkachi, N. (2003) ‘’Göç Sosyolojisini Yeniden Düşünmek’’, (Çeviren Enes Kabakçı),Toplumbilim Dergisi, Sayı: 17
  • Naficy, H. (1995). 'Phobic spaces and liminal panics: Independent Transnational Film Genre'. Suitcase, No:1&2.https://www.academia.edu/11053114/_Phobic_Spaces_and_Liminal_Panics_Independent_Transnational_Film_Genre_ Erişim Tarihi: 05.02.2018
  • Naficy, H. (2001), An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton University Press, New Jersey
  • Odabaş, B. (2013), Üçüncü Sinema, Agora Kitaplığı, İstanbul
  • Rotha, P.(1968), “Belge Filmciliğinin Bazı İlkeleri”, Türk Dili Dergisi, Sinema Özel Sayısı, Arsal Soley (çev.), Ocak (196): 341-343, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Rotha, P. ve Griffith, R. (2001), Sinema Yazıları. (Çev. Ayzer Ovatman) İzdüşüm Yayınları, İstanbul
  • Tekeli, İ. (2008), Göç ve Ötesi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul
  • Teksoy, R. (2005) Dünya Sinema Tarihi Oğlak Yayınları, İstanbul
  • Tosun, A. F. (2006). Almanya’da Yaşayan Türk Yönetmenlerin Filminde Göçmenlik Olgusu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir
  • Turan, K. (1997), Almanya’da Türk Olmak Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları, Ankara
  • Ünver, C. (2010), Türkiye’nin Göç Siyasetinin Temel İlkelerine İlişkin Yeni Yaklaşımlar: Göç Araştırmaları, www.turksam.org, Erişim Tarihi 12.11.2017
  • Vincenti, G. (2008), Sinemanın Yüzyılı, Evrensel Yayınları İstanbul
  • Yalçın, C. (2004), Göç Sosyolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Yaren, Ö. (2015), Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek, Moment Dergisi, http://dergipark.gov.tr/
  • Yumul, A. (2000), “Modernizmden Postmodernizme Ötekilik”, Karizma Dergisi, Sayı: 3,
  • (2014) “Migrant and Diasporic Cinema in Contemporary Europe” http://www.migrantcinema.net/glossary/term/accented_cinema/ Erişim Tarihi 05.02.2018
  • Alman Filmleri Türkiye’de (2018)
  • Uluslararası Film Festivali Katalogları,
  • Türk Sineması Veri Tabanı,
  • Internet Movie Database,
  • http://www.beyazperde.com,
  • http://www.de.wikipedia.org/wiki,
  • http://www.ntv.com.tr/news,
  • http://www.hurriyet.com.tr,
  • http://www.berlinturk.com
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İLETİŞİM
Yazarlar

Yelda Özkoçak

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özkoçak, Y. (2019). GÖÇMEN VE SİNEMA "AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER". Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3), 429-452. https://doi.org/10.30692/sisad.612812
AMA Özkoçak Y. GÖÇMEN VE SİNEMA "AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER". SSAD. Kasım 2019;3(3):429-452. doi:10.30692/sisad.612812
Chicago Özkoçak, Yelda. “GÖÇMEN VE SİNEMA ‘AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI Ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER’”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3, sy. 3 (Kasım 2019): 429-52. https://doi.org/10.30692/sisad.612812.
EndNote Özkoçak Y (01 Kasım 2019) GÖÇMEN VE SİNEMA "AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER". Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3 3 429–452.
IEEE Y. Özkoçak, “GÖÇMEN VE SİNEMA ‘AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER’”, SSAD, c. 3, sy. 3, ss. 429–452, 2019, doi: 10.30692/sisad.612812.
ISNAD Özkoçak, Yelda. “GÖÇMEN VE SİNEMA ‘AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI Ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER’”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3/3 (Kasım 2019), 429-452. https://doi.org/10.30692/sisad.612812.
JAMA Özkoçak Y. GÖÇMEN VE SİNEMA "AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER". SSAD. 2019;3:429–452.
MLA Özkoçak, Yelda. “GÖÇMEN VE SİNEMA ‘AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI Ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER’”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 3, sy. 3, 2019, ss. 429-52, doi:10.30692/sisad.612812.
Vancouver Özkoçak Y. GÖÇMEN VE SİNEMA "AVRUPA GÖÇMEN SİNEMASI ve TÜRK ASILLI YÖNETMENLER". SSAD. 2019;3(3):429-52.

22785  15895    15433     15434     15435     17587    18452        18278      18279         18453        19048