Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA “BEN ANADOLU” KAVRAMI

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 255 - 268, 18.07.2020
https://doi.org/10.30692/sisad.691361

Öz

Birinci Dünya Savaşı ve var olabilme mücadelesinin yaşandığı Kurtuluş Savaşı’nın ardından kurulan genç Türkiye Cumhuriyeti’ni bekleyen sorunlar arasında sosyal, ekonomik, toplumsal kalkınma, eğitim, sağlık ve belki de en büyüğü kendi benliğini bulma çabasıdır. Bilinçlenme her alanda gerçekleştirilmeli ve bir adı olmalıdır. Anadolu coğrafyası sınırları üzerinde yaşayan Anadolu topraklarıyla bütünleşik yorgun insanına Mehmet Akif’in yazdığı İstiklal Marşımızın dizelerine yansıyan uğruna can verilecek topraklar için “Ben Anadolu’yum özüm budur” ifadesi vatan sevgisini anlatan en uygun kavramdır.
Batı anlayışında modernleşme sürecine giren Türk resmi, kendi oluşumu sırasında dünyaya açılabilme kaygısı ile birlikte içinde bulunduğu toplumun sorunları karşısında benliğini ve yerini bulma çabasını gösterirken, kavramsal ve güdümlü sanat/sanatçı eleştirileri ile sanatsal varlığını yaşatmak ve ifade etmek zorundadır.

Kaynakça

  • ALTAN, Ö. (1985.Nisan) Türkiye’de Sanatın Bugünü ve Yarını. Ankara. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayını. (1. Ulusal Sanat Sempozyumu, Tebliğler) 17-19
  • BAŞKAN, S. (1997) Tanzimat’tan Cumhuriyete Türk Resmi. Ankara. Türk Tarih Kurumu Basimevi.
  • BAŞKAN, S. (2009) Başlangıcından Cumhuriyet Dönemine Kadar Türklerde Resim. Ankara. T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • BAŞKAN, S. (1997) Tanzimat’tan Cumhuriyete Türk Resmi. Ankara. Türk Tarih Kurumu Basimevi.
  • BUGAY, B. (2006) “1923’ten Günümüze Sosyo-politik Durumun Türk Resim Sanatına Yansımaları”. İstanbul. yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BUĞRA, H. B. (2005) “1914’lerden 1940’lara Türk Resmi ve Romanında Gerçeklik”. İstanbul. yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiyat Enstitüsü.
  • ÇELİK, S. (2008) “Türkiye’nin Toplumsal ve Ekonomik Dönüşümünde Sanat Piyasasının Oluşumu Plastik Sanatların Rolü ve Osman Hamdi Bey Örneği”. İstanbul. yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Tarihi Anabilimdalı.
  • DAL YARAR, E. (1991) Türk Resminde Kaligrafik Eğilimler. İstanbul. Türkiye'de Sanat, Sayı:1.
  • DÜBEN, İ. (2007) Türk Resmi ve Eleştirisi (1880-1950). İstanbul. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • GERMANER, S. (1999) Cumhuriyet Döneminde Resim Sanatı. İstanbul. Cumhuriyetin Renkleri, Biçimleri, Tarih Vakfı Yayınları.
  • GERMANER, S. (2008) Batı Tarzı Resmin İstanbul Yaşamına Katılışı ve Yer Aldığı Ortamlar, Modern ve Ötesi 1950 – 2000. İstanbul. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,
  • GÜZ, N. Türkiye’de Basın İktidar İlişkileri. (1991) Ankara. Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • KATRANCI, B. (2006) Yurt Gezilerinin Kültür ve Sanat Ortamına Yansıması (1938-1943). İzmir.
  • KORUR, A. (2008) “Cumhuriyetin İlk Onbeş Yılında Türk Resim ve Heykel Sanatı”, Ankara. yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • ÖDEKAN, A. (1996) Türk Sanatının Niteliği. İstanbul. Doğan Kuban’a Armağan, Eren Yayıncılık.
  • ÖZSEZGİN, K. (2000) Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Resmi. Ankara. Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • ÖZSEZGİN, K. (1987) Çağdaş Türk Resminde Yenileşme Süreci ve Bazı Sorunları, Türk Resminde Modernleşme Süreci. İstanbul. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • ÖZYİĞİT, H. (2005) “1920-1928 Yılları Arasında Süreli Yayınlarda Kültür ve Sanat Yorumları”. Denizli. yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • TANSUĞ, S. (1991) Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul. Remzi Kitabevi Yayınları.
  • TANSUĞ, S. (1993) Türk Resminde Yeni Dönem. İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • TOROS, T. (1988) İlk Kadın Ressamlar. İstanbul. Ak Yayınları.
  • TURGUT, İ. Sanat Felsefesi. (1993) İzmir. Akademi Kitapevi.
  • ÜSTÜNİPEK, M. (1999) İstanbul. 1923-1950 Yılları Arasında Açılan Sergiler. Türkiye’de Sanat. Sayı:40.
  • ÜSTÜNİPEK, M. (1999) İstanbul. Cumhuriyet’in İlk 50 Yılında Sanat Piyasası, Cumhuriyet’in Renkleri Biçimleri, Tarih Vakfı Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER
Yazarlar

Candaş Keskin

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Keskin, C. (2020). ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA “BEN ANADOLU” KAVRAMI. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 255-268. https://doi.org/10.30692/sisad.691361
AMA Keskin C. ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA “BEN ANADOLU” KAVRAMI. ssad. Temmuz 2020;4(2):255-268. doi:10.30692/sisad.691361
Chicago Keskin, Candaş. “ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA ‘BEN ANADOLU’ KAVRAMI”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 4, sy. 2 (Temmuz 2020): 255-68. https://doi.org/10.30692/sisad.691361.
EndNote Keskin C (01 Temmuz 2020) ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA “BEN ANADOLU” KAVRAMI. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 4 2 255–268.
IEEE C. Keskin, “ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA ‘BEN ANADOLU’ KAVRAMI”, ssad, c. 4, sy. 2, ss. 255–268, 2020, doi: 10.30692/sisad.691361.
ISNAD Keskin, Candaş. “ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA ‘BEN ANADOLU’ KAVRAMI”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 4/2 (Temmuz 2020), 255-268. https://doi.org/10.30692/sisad.691361.
JAMA Keskin C. ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA “BEN ANADOLU” KAVRAMI. ssad. 2020;4:255–268.
MLA Keskin, Candaş. “ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA ‘BEN ANADOLU’ KAVRAMI”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 4, sy. 2, 2020, ss. 255-68, doi:10.30692/sisad.691361.
Vancouver Keskin C. ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK RESİM SANATINDA “BEN ANADOLU” KAVRAMI. ssad. 2020;4(2):255-68.

22785  15895    15433     15434     15435     17587    18452        18278      18279         18453        19048