Bu çalışmanın amacı, sürdürülebilir rekabet gücünün, işletmelerin performansına etkileri analiz etmektirini ve ikinci amaç ise, demografik değişkenleri ile işletmelerin performansı arasındaki farklılıkların analiz edilmesidir. İşletmelerin sürdürülebilir rekabet gücünün ve performansının üst seviyelere taşınması; kurumsal kimliğinin ve imajının artması anlamına gelmektedir. Firmaların yatırımlarını geliştirebilmeleri, uzun vadeli başarı elde edebilmeleri ve sürdürebilmeleri için amaca uygun kritik performans göstergelerinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkilerin belirlenmesi gerekmektedir. Performans kavramı çok boyutlu bir kavram olduğundan performansı değerlendirmek birçok faktörü bir bütün olarak ele almakla mümkün hale gelir. Unsurlardan bazıları verimilik kâr maksimizasyonu, büyüme ve borsadaki karlılık işletmelerin ortak hedefi haline gelen hedefleridir ve bu hedefleri etkileyen çok sayıda faktör bulunmaktadır. Bu çalışmada işletme performansını bütün olarak farklı yönleriyle değerlendirebilecek olan sürdürülebilir rekabet gücü değişkenleri, bu değişkenleri etkilediği öngörülen faktörler ve bunlar arasındaki ilişkileri tartışılarak elde edilen bulgular, sonuç ve öneriler; araştırmacılar, işletmeler ve kurumların yararlanması amacıyla kamuya sunulmuştur. Sonuç olarak bu çalışma, bir işletmenin yetenek, potansiyel ve mevcut durumunun sonuçlarının anlamlarını tanımlayabilmek amacıyla oluşturulmuş olan temel yetenek geliştirme açılarına da yer vermesi ve sürdürülebilir rekabetin işletmelerin performansını ne şekilde etkilediğini ortaya koyabilmek açısından literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Araştırmanın evreni, İstanbul Hadımköy Atatürk Organize Sanayi Bölgesinde hizmet ve üretim alanında faaliyet gösteren toplam 2564 işletmede çalışan 17.524 kişi olup, örneklem belirleme tablosundan yararlanılarak %95 güven aralığında toplam 406 kişiye anket uygulanmıştır. Bu çalışmada nicel yöntem ile neden sonuç ilişkisini ortaya koymak üzere anket uygulaması aracılığıyla elde edilen veriler; faktör ve güvenilirlik analizleri, Anova ve Regresyon teknikleriyle SPSS istatistik paket programı ile; araştırmanın hipotezleri test edilmiştir. Bu araştırıma için yapılan regresyon analizi sonucunda; “Sürdürülebilir Rekabet Gücünün“, “İşletmenin Performansı” üzerine pozitif yönlü etkisi olduğu, “Sürdürülebilir Rekabet Gücü“ değerinde oluşan 1 birimlik artış sonucunda; “İşletme Performansı “değeri 0,695 birim artacağı, yani Sürdürülebilir Rekabet Gücünün, İşletme Performansı üzerinde pozitif yönlü %69,5 oranında etkisi olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to analyze the effects of sustainable competitiveness on the performance of enterprises and the second purpose is to analyze the differences between demographic variables and the performance of enterprises. Increasing the sustainable competitiveness and performance of businesses means increasing their corporate identity and image. In order for businesses to improve their investments, achieve long-term success and sustain it, they need to identify critical performance indicators that are appropriate for their objectives and reveal their relationships with each other. Performance is a multidimensional concept and only multiple indicators can evaluate it as a whole. Profit maximization, productivity, growth and stock market profitability are common goals of businesses. There are many factors that affect these goals of businesses. In this study, the variables of sustainable competitiveness that can evaluate business performance as a whole with its different aspects, the factors that may affect these variables and the relationships between them will be discussed and the findings, conclusions and suggestions obtained are presented for the benefit of researchers, private businesses and institutions. Therefore, this study will be able to contribute to the literature in terms of including the basic capability development perspectives that have been created in order to define the capabilities of a business, their potential and current meanings, and to reveal how sustainable competition affects the performance of businesses.
The population of the research is 17.524 people working in a total of 2564 enterprises operating in the field of service and production in Istanbul Hadımköy Atatürk Organized Industrial Zone, and a total of 406 people were surveyed with a 95% confidence interval by using the sampling table. In this study, the data of the research will be obtained with the questionnaire application that will reveal the cause and effect relationship with the quantitative method and through statistical techniques such as factor analysis and reliability analysis, Anova and Regression analysis through SPSS statistical program; the hypotheses that form for the purpose of the research were analyzed. As a result of the regression analysis conducted for this research; "Sustainable Competitiveness" has a positive effect on "Business Performance". As a result of 1 unit increase in the value of "Sustainable Competitiveness"; "Business Performance" value will increase by 0.695 units, in other words, it has been determined that Sustainable Competitiveness has a positive effect of 69.5% on Business Performance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |